fbpx

עוסק פטור? כך תקבל החזרי מס

עוסק פטור בישראל, כמו רבים מהעובדים במשק הישראלי, עשוי להיות זכאי להחזרי מס. החזרי המס עשויים להיות משמעותיים, במיוחד עבור עוסקים פטורים אשר היקף ההכנסות שלהם משתנה מידי שנה. לאילו החזרים זכאי עוסק פטור ומאילו מיסים הוא פטור מעיקרא?

 

עוסק פטור ממה?

כדי לענות על השאלות דלעיל, חשוב להבין ממה עוסק פטור בכלל פטור. התשובה בקצרה לשאלה זו היא פטור ממע"מ. ככלל, כל עסקה למתן טובין או שירותים בישראל חייבת במע"מ, לפי סעיף 2 לחוק מס ערך מוסף (1975). בהתאם, בין אם אתם מוכרים קפסולות קפה, מוצרי חשמל, או שירותי ייעוץ משפטיים, תיאלצו להעביר כ-14.53% מהתשלום שקיבלתם לרשות המיסים כמס ערך מוסף.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בפועל, ברוב המוצרים המס אינו מוטל על כתפי המוכרים אלא הוא מגולל אל הצרכנים. הצרכנים משלמים על המוצר את מחירו בתוספת 17% מע"מ, והמוכר אחראי להעביר את התשלום לרשויות המס. אם כן, התשלום אמנם אינו יוצא מהכיס של המוכרים, אך הוא מטיל עליהם התעסקות מרובה מול רשויות המס.

עוסק פטור, פטור מגביית מע"מ מלקוחותיו. עוסק פטור מרוויח עד כ-100 אלף שקלים בשנה. מכיוון שכך, סכומי המע"מ שהיה יכול לקבל אינם משמעותיים והמדינה מעדיפה לפטור אותו כליל מהתעסקות עם תשלומי מע"מ מאשר לחייב אותו בגביית מע"מ עבור כל עסקה והעברת התשלום למדינה.

יש לציין, שלא כל בעל עסק יכול להיות עוסק פטור, אף אם הכנסתו אינה מגיעה לרף ה-100,000 ₪ הקבוע בחוק. בין העסקים המחויבים לפתוח עוסק מורשה, ניתן למצוא עורכי דין, רואי חשבון, חוקרים פרטיים, טכנאים, טכנאי שיניים, סוכני ביטוח ועוד.

 

הצד השני של המטבע

קצת מפתיע שהמדינה מוותרת ככה על תקבולי מיסים, רק כדי לא להטריח את האזרח הקטן, לא? ובכן, להטבת המס בדמות הפטור ממע"מ, יש גם צד שני המקטין את ההפסד הפוטנציאלי של המדינה. עוסק מורשה אמנם מחויב בתשלום מע"מ עבור כל הכנסה, אך מצד שני ביכולתו לקבל זיכוי עבור כל מע"מ ששילם בייצור הכנסה.

עורך דין, למשל, שקנה טלפון חדש, מחשב, ארון, מכונת צילום או כל פריט אחר שנועד לשמש אותו בעסק, זכאי לקבל זיכוי בשווי מלוא המע"מ ששילם עבור מוצרים אלו. באופן זה, תשלומי המע"מ שהוא מעביר לרשות ותשלומי המע"מ שהרשות מזכה אותו בגינם, מתקזזים במידת מה.

מנגד, עוסק פטור אינו זכאי להחזרי מע"מ כלל. כך, הוא לא משלם כלל מע"מ לרשות אך גם הרשות לא מזכה אותו בגין מע"מ ששילם ושוב ההטבה והתשלום מתקזזים. אם כן, ההטבה הראשונה לעוסק הפטור היא פטור מגביית מע"מ, אך יש לזכור שזו אליה וקוץ בה – העוסק הפטור לא יוכל לקבל החזר בגין מע"מ ששילם לצורך ייצור הכנסתו.

 

תשלומי יתר

הכנסתם של עוסקים פטורים רבים מתאפיינת בחוסר עקביות. בחודש אחד הם מרוויחים סכום מסוים, בחודש הבא כפליים ובחודש שלאחריו שליש ממה שהרוויחו בחודש הקודם. יש בכך כדי ליצור פערים ניכרים בין המס המשתלם בפועל לבין המס שחייבים לשלם לפי החוק. הפער נובע מהיות המס הישראלי מס שנתי ולא חודשי, כפי שיוסבר להלן.

 

שיטת המס בישראל – מס שנתי

שיטת המס בישראל היא שנתית. סך ההכנסות וההוצאות לא מחושבות מידי חודש, אלא באופן שנתי. בסוף השנה מחושבות סך ההכנסות וסך ההוצאות ולפי סך ההכנסות וההוצאות נערכת שומת מס. אם כן, כיצד אנו משלמים מיסים מידי חודש בחודשו? התשובה לכך פשוטה למדי. בסוף שנת מס מבוצע חישוב ההכנסה הממוצעת לנישום, ולפיו הוא מחויב במס לאורך השנה הבאה.

בסוף השנה אמורות להיערך התאמות המאזנות בין ההכנסה בפועל לתשלומים שהתקבלו. אולם בעוד שחוסרים בתשלום מושלמים אוטומטית על ידי הרשות, עודף תשלום לאו דווקא מוחזר מבלי שתדרשו זאת. ניעזר בדוגמה המספרית הבאה כדי להבין כיצד השיטה גורמת לעודף תשלום. נניח שתומר הוא שיפוצניק ועוסק פטור. בשנת 2019 הייתה לו עבודה רבה והוא הרוויח סכום המתקרב מאוד לתקרת הפטור – 98,000 ₪ בשנה.

לאור זאת, הוא ישלם בשנת 2020 מס חודשי לפי הכנסה של 98 אלף שקלים חלקי 12 חודשים, דהיינו לפי הכנסה 8,166 שקלים. נניח ששיעור המס הממוצע על הכנסה בגובה זה היא 10%, ומשכך הוא נדרש לשלם מס חודשי של 816.6 שקלים.

בפועל, בשנת 2020 מגפת הקורונה הגיעה לארץ ואנשים חסכו בהוצאות. כתוצאה מכך, בשנה זו הוא הרוויח 75,000 שקלים בלבד. לאור זאת, ההכנסה החודשית החייבת של תומר היא 6,250 שקלים, ולא 8,166 כפי שנקבע בהערכה הראשונית. לשם הנוחות, נניח שהמס גם על הכנסה זו הינו 10% – דהיינו 625 שקלים בחודש.

יוצא, שלאורך השנה תומר שילם 2,299.2 שקלים יותר ממה שהיה צריך לשלם! מדובר ביותר משלושה אחוזים מסך הכנסותיו של תומר בשנת 2020! רשות המיסים אמנם עלולה שלא לזכות את תומר באופן אוטומטי, אך אם הוא יבקש החזר, ההחזר יינתן לו.

ככל שההחזר לא יתקבל באופן מידי אלא לאחר מספר שנים, הערך יוחזר בתוספת הצמדה כך שהסכום אף יגדל. כדאי לדעת שניתן לקבל החזרים עד 6 שנים אחורה. מכיוון שכך, מהרו לברר את זכאותם להחזר מס כדי שלא תפסידו כס המגיע לכם.

 

נקודות זיכוי

כל אזרח ישראלי זכאי לנקודות זיכוי המפחיתות את תשלום המס שלו. שוויה של נקודת זיכוי הוא 223 שקלים בחודש ו2,676 שקלים בשנה. כל אזרח זכאי ל2.5 נקודות זיכוי ובנוסף אליהן ייתכן שהוא זכאי לנקודות זיכוי נוספות.

נקודות זיכוי נוספות ניתנות בגין ילדים בגילאי 0-17, תואר אקדמי, ילדים הלומדים במסגרות חינוך מיוחד ועוד. נקודות הזיכוי הנוספות לא תמיד מתעדכנות באופן אוטומטי לרשות המיסים. מכיוון שכך, במידה ואתם זכאים לנקודות אלו ולא הודעתם על כך לרשות המיסים, ייתכן ושילמתם תשלומים עודפים וגם בגינם מגיע לכם החזר מס.

 

לסיכום

עוסק פטור זכאי למספר הטבות מס. ראשית, הוא פטור מגביית מס מלקוחותיו. שנית, העוסק הפטור זכאי להחזר במידה והכנסותיו פחתו ביחס לשנה הקודמת והוא שילם מס עודף. מעבר לכך, העוסק זכאי להחזר כאשר הוא לא דיווח על נקודות זיכוי להן הוא זכאי ועקב כך הוא שילם יותר ממה שהיה צריך. במידה ואתם עוסקים פטורים, בררו אם אתם זכאים להחזר מס ודאגו למימוש זכויותיכם. בהצלחה!

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות