fbpx

החזר מס לגרושים

על פי פקודת מס ההכנסה ועל פי כל הדינים הנוגעים בדבר, זכאים תושבי ישראל להטבות מס כאשר הם עומדים בקריטריונים מסוימים. בין הטבות המס ניתן למצוא זיכויים וניכויים, נקודות זיכוי ובמקרים מסוימים אפילו פטור חלקי או מלא. בשורות הבאות נסקור את האפשרות לקבל החזר מס לגרושים. דבר זה ראוי לדיון נרחב שכן גם כיום, ישנם רבים שעברו גירושין או פרידה מבני או בנו זוגם, וכלל לא מודעים לכך שהיו מגיעות להם הטבות מס מסוגים שונים.

גרושים ומתווכת

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

רקע כללי אודות החזר מס לגרושים

לפני שנסקור את כל האפשרויות לקבל החזר מס לגרושים נבקש לספק מעט רקע כללי מקדים וחשוב. על מנת לקבל החזרי מס צריך להראות כי בשנים מסוימות שילם הנישום, שכיר או עצמאי, מס גבוה יותר מן המותר. מכיוון שכך, נוצר מצב שכל מי שאיננו מודע לזכויות מיוחדות שלהן הוא זכאי בהקשר של תשלומי מס הכנסה משלם בדרך כלל יותר מדי.

על מנת לקבל את ההחזר חלה חובה לפנות באופן יזום למשרדי מס הכנסה הסמוכים למקום המגורים. יש צורך למלא טפסים מתאימים וניתן להיעזר לצורך גם במומחים להחזרי מס לגרושים.

הדבר החשוב הוא לקחת בחשבון את העובדה הבאה – החזרי מס שמגיעים למתגרשים יכולים להתקבל רטרואקטיבית, אך רק שש שנים לאחור. לכן, מי שלא נוקט צעדים מתאימים עשוי להפסיד כסף, והרבה.

 

החזר מס לגרושים

גרוש שנשא אישה אחרת

האפשרות הראשונה של קבלת החזר מס למתגרשים מגיעה לגרוש שנשא אישה אחרת. אפשרות זאת מבוסס על נוסח פקודת מס הכנסה, סעיף 40 א.

על פי סעיף חשוב זה, אדם – לרוב גבר אך במקרים מסוימים גם אישה, שמשלמים מזונות לבן הזוג ונישאים מחדש זכאים לשווי נקודת זיכוי אחת. מכיוון שמשמעות הדבר היא תשלום מופחת של מס הכנסה מדי חודש (למי שהכנסותיו עוברות את סף המס), זה מאפשר לקבל החזר מס.

עוד נציין שנקודות זיכוי מגיעות גם לאישה החיה במסגרת חד הורית, גם כתוצאה מגירושין. גם כאן, מי שלא ניצלה את ההטבה, תוכל להגיש בקשה להחזר.

 

דמי מזונות פטורים ממס

ראוי להוסיף שעל פי פקודת מס ההכנסה, שמפרטת את כל אותם הסכומים ומקורות התקבולים שהינם פטורים ממס, יש נקודה חשובה לכל מי שמקבל דמי מזונות. על פי הפקודה, סכומי מזונות המשולמים הינם פטורים ממס על פי העקרונות הבאים:

  • דמי מזונות שמקבל אדם, גבר או אישה, מהגרוש או הפרוד – פטורים ממס.
  • דמי מזונות שמשלם אדם, גבר או אישה, לבן הזוג עבור הילדים המשותפים – פטורים ממס.
  • גם דמי מזונות שמשולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי (בהתאם לסעיף הבטחת תשלום, חוק דמי מזונות) – פטורים מתשלום מס.

היה ופלוני שילם מס עבור דמי מזונות, כולם או חלקם, הרי שניתן להגיש בקשה להחזר, כפי שצוין לעיל.

 

הטבה למשלם המזונות

על פי הכללים הנהוגים, נקבע שמי שמשלם מזונות עבור ילדיו שאינם נמצאים בחזקתו זכאי להטבות מס מסוגים שונים. הטבה מרכזית קובעת שמי שהתגרש או שחי בנפרד מבן הזוג ומשלם מזונות לילדים זכאי לנקודת זיכוי עד הגעתם של הילדים לבגרות. מכיוון שכך, מי שלא מימש את הטבת המס האמורה, טוב יעשה אם יגיש בקשה לקבלת החזר מס.

הטבה דומה, אך לא זהה, מפורטת בפקודת המיסים, סעיף 20, והיא רלוונטית למי שמשלם מזונות לתושב חוץ. במקרה זה, ניתן לנכות חלק מהתשלום בתור הוצאה מוכרת. כך, גובה ההכנסה החייבת במס קטן. מי שלא ניצל זכות זאת, בהחלט יכול לקבל החזר מס.

נדגיש שקבלת ההחזרים מחייבת אסמכתא של הסכם גירושין ובמקרה של גרושה תושבת חוץ, יש צורך בפסק דין של רשות מוסמכת מחוץ לארץ, על חיוב בתשלומי מזונות.

 

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות