fbpx

החזר מס על תאונת עבודה

תאונות עבודה יכולות לקרות לכל אחד. לא מדובר רק בתאונות המתרחשות בעבודות מסוכנות, אלא כל תאונה הקשורה לעבודה, אפילו תאונת דרכים בדרך לעבודה. תאונות אלו עלולות לגרום לנזק פיזי ונפשי גדול, ועל כן נפגעי תאונות עבודה זכאים למגוון של הטבות, ביניהן החזרי מס. איך מממשים זאת ומהם תנאי הסף לקבל החזר מס על תאונת עבודה? על כך בכתבה הבאה.

תאונת עבודה – מה ההגדרה על פי החוק?

ראשית, חשוב להכיר את ההגדרה החוקית של תאונת עבודה שכן היא רחבה יותר מכפי שנהוג לחשוב.

על פי החוק בישראל, תאונת עבודה מוגדרת ככל פגיעה שנגרמה לעובד עקב עבודתו, ובלבד שמדובר במקרה חריג. מדובר כמובן על המקרים המובנים מאליהם כמו עובדים אשר נפגעים במהלך ביצוע העבודה עצמה, במיוחד אם מדובר בעבודה פיזית כמו עבודה בבניין, גינון, מפעל וכדומה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בעבודות אלו נעשה שימוש בציוד כבד ומסוכן ועל כן שימוש לא זהיר בציוד, אי הקפדה על נהלי בטיחות או קיומו של ציוד פגום עלולים להוביל לפגיעה בעובד, אשר תיחשב לתאונת עבודה. עם זאת, קיימים גם מקרים אחרים ופחות קיצוניים של תאונות עבודה.

לדוגמה, כל תאונת דרכים במהלך העבודה, בדרך אל מקום העבודה או בדרך חזור מהעבודה, נחשבת לתאונת עבודה גם כן. זאת, בהנחה שהעובד נסע בדרך הרגילה אל העבודה ולא ביצע עיקופים למיניהם. כמובן שהדבר תקף גם עבור נסיעה לפגישת עבודה, או ביצוע של שליחות מטעם העבודה.

 

מקרים נוספים של תאונות עבודה

בנוסף, קיימים מקרים של פגיעות מהעבודה שלא מתרחשות כתאונה מקומית אלא כאירוע ארוך טווח אשר גורם בסופו של דבר לנזק. מקרים אלו מכונים ״מחלת מקצוע״ והם עוסקים במצבים כמו היחשפות של עובד לחומר מסוכן במהלך עבודתו.

החזר מס על תאונת עבודה

החומר אמנם לא גורם לפגיעה באירוע אחד, אך לאורך זמן עלול לגרום לנזק גופני, שיתבטא במחלה או בנכות. כך גם עבור מקרים בהם אופי העבודה, נגיד עבודה הדורשת עמידה ממושכת או ביצוע של תנועות חזרתיות, גורם בסופו של דבר לנזק מקומי באיברי הגוף.

מקרים אלו מכונים ״מיקרו-טראומה״ ובמידה וניתן להראות שהנזק המקומי אכן נגרם בעקבות העבודה, הם יכולים להיות מוכרים כתאונות עבודה ולזכות את הנפגעים בהטבות שונות בעקבות כך.

 

מה הן הזכויות של נפגעי תאונות עבודה?

מלבד החזרי מס, אליהם נגיע בהמשך, חשוב להכיר באופן כללי את כלל הזכויות המגיעות לנפגעי תאונות עבודה. ראשית, הטיפול הרפואי עבור תאונת עבודה ניתן בחינם על ידי קופת החולים וללא השתתפות עצמית.

בנוסף, זכאי העובד הנפגע לקבל החזר כספי עבור ימי העבודה שהפסיד בעקבות התאונה. החזר זה מתקבל על ידי המוסד לביטוח לאומי והוא ניתן לתקופה של עד 13 שבועות של היעדרות מהעבודה.

בנוסף, במידה והתאונה גרמה לנזק קבוע ומתמשך, ניתן להכיר בו כנכות ולקבל עבורו אחוזי נכות מביטוח לאומי. ישנם מקרים בהם מדובר בנכות זמנית המוגדרת עבור תקופה מוגבלת, ובמקרים אחרים מדובר בנכות קבועה המזכה את הנפגע באחוזי נכות לכל החיים.

 

 

מי זכאי להחזר מס בעקבות תאונת עבודה?

על פי החוק, הזכאים לפטור ממס ובעקבות כך גם להחזר מס עבור תאונות עבודה, הם נפגעי תאונות עבודה בעלי תעודת עיוור, וכן נפגעים אשר בעקבות תאונת העבודה נקבעו להם אחוזי נכות קבועה או זמנית של 185 יום בשיעור של 100 אחוז עבור פגיעה אחת או 90 אחוז עבור מספר פגיעות שונות.

אחוזי הנכות נקבעים על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, ולפיהם ניתן לחשב את גובה הפטור ממס הכנסה. כמו כן, חשוב לציין כי קיימים הבדלים ברמות הפטור ממס בהתאם לאופי ההכנסה של העובד. כלומר, פטור ממס על הכנסה אשר מגיעה מיגיעה אישית, יהיה לרוב גבוה יותר מהפטור על הכנסה שאינה מיגיעה אישית.

 

איך מקבלים פטור ממס הכנסה בעקבות תאונת עבודה?

על מנת לקבל פטור ממס הכנסה בעקבות תאונת עבודה, יש לעבור ועדה רפואית אשר תקבע את אחוזי הנכות של הנפגע. לאחר מכן, יש להגיש טופס 1516 – טופס בקשה לפטור ממס הכנסה על רקע נכות, בצירוף עותק של קביעת הועדה הרפואית לגבי הנכות של העובד.

במידה והתקבלה זכאות לפטור, יקבל העובד טופס אישור לפטור ממס מפקיד השומה. הטופס יכול להיות אישור כללי לצמיתות (במידה והנכות היא לצמיתות) או טופס זמני עבור מעסיקים מסוימים.

 

איך ניתן לקבל החזר מס לאחר תאונת עבודה?

לרוב, תהליך הטיפול בזכאות לפטור ממס הכנסה אורך זמן רחב ויכול להתבצע גם מספר שנים לאחר אירוע התאונה עצמו.

על כן, עובדים אשר זכאים לפטור ממס הכנסה בעקבות תאונת עבודה, זכאים גם לקבל החזר מס עבור המס ששולם בשנים שקדמו לקבלת הפטור ובהן היו זכאים לו. את החזר המס ניתן לקבל עבור תקופה של עד 6 שנים מיום הגשת הבקשה.

כלומר, אם עובד נפגע בתאונת עבודה ב-2013, והיה זכאי מאז לאחוזי נכות ופטור ממס הכנסה, בשנת 2020 הוא יוכל לבקש החזר מס רק עבור השנים 2014-2020. לבקשה זו יש לצרף הן את פרוטוקול הועדה, שקבעה את קבלתם של אחוזי הנכות, והן את פרוטוקול הוועדה שקבעה זכאות לפטור ממס.

 

מה עוד חשוב לדעת על החזרי מס עבור תאונות עבודה?

כיוון שמדובר בתהליך מורכב שעשוי להימשך זמן רב, וכיוון שלביצועו המהיר והאפקטיבי תהיה השפעה גדולה על הזכויות אותם יקבל העובד, מומלץ לבצע את התהליך בסיוע של עורך דין המומחה לתאונות עבודה ולהחזרי מס.

באמצעות עורך דין שיהיה אחראי על תיק התביעה, העובד הנפגע יוכל להתעסק בטיפולים הרפואיים הנדרשים ובשיקום הנדרש עבור חזרה לעבודה, בעת שעורך הדין יוודא שהתהליך מול המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה וחברות הביטוח, יתבצע בצורה הטובה ביותר.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות