fbpx

פטור ממס הכנסה – פיצויי פיטורים

עזיבת מקום עבודה היא אירוע משמעותי בחייו של כל אדם. סיומה של תקופת העסקה במקום העבודה, בין אם בעקבות עזיבה, פרישה, התפטרות או מחלה, טומנת בחובה אפשרויות ואתגרים רבים עבור העובד.

בין השאר, נדרש העובד לקבל מספר החלטות לגבי עתידו הכלכלי והטיפול במגוון הזכויות אשר מגיעות לו בעת סיום העסקה – כספי פיצויים, פדיון ימי חופשה, כספים בקופות גמל וביטוחים שונים.

לא מעט מהכספים האלו גם חייבים במס והאופן בו יימשכו ישפיע כמובן על המס אשר ישולם. מתי ניתן לקבל פטור ממס הכנסה על פיצויים פיטורים? על כך בכתבה הבאה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

 

כספי פיצויים – איך זה עובד?

על פי החוק, לכל עובד אשר מפוטר ממקום עבודתו, מגיעים כספי פיצויים אשר מטרתם לסייע לעובד להתמודד עם אובדן ההכנסה המפתיע ולאפשר לו לתכנן את צעדיו על מנת לחזור לשוק העבודה. גובה כספי הפיצויים תלוי בותק של העובד במקום העבודה. לרוב, עובד אשר מועסק לתקופה הפחותה משנה לא יהיה זכאי לקבלת כספי פיצויים.

במקרים חריגים, בהם ניתן להראות כי הפיטורים נעשו בכוונה לפני תום השנה על מנת להימנע מפיצויים, יהיה ניתן לקבל פיצויים גם על תקופה זו.

כך או אחרת, סכום הפיצויים מחושב על פי הגובה של המשכורת האחרונה של העובד כפול שנות הותק שלו במקום העבודה. אותם כספי פיצויים נחסכים עבור העובד באופן שוטף על ידי כך שהמעסיק מפריש עבור העובד סכום מסוים מהמשכורת לקרן פיצויים.

פטור ממס הכנסה - פיצויי פיטורים

 

מי זכאי לפטור ממס הכנסה על פיצויי פיטורים?

באופן כללי, כספי הפיצויים על הפיטורים מחויבים במס הכנסה, כמו כל הכנסה אחרת של העובד ומחושבים על פי מדרגת המס של העובד יחד עם כלל הכנסתו באותה שנת המס. עם זאת, במקרים מסוימים, יכול עובד לקבל פטור מלא מתשלום מס הכנסה על כספי הפיצויים להם הוא זכאי. על מנת לקבל את הפטור, על התנאים הבאים להתקיים:

  1. כלל המענקים אותם מקבל העובד בעת סיום העסקתו, הכוללים את כספי פיצויי הפיטורים יחד עם מענקים נוספים כמו מענק פרשיה, תשלום חלף הודעה מוקדמת ופדיון ימי מחלה, אינם עולים על המכפלה של השכר החודשי האחרון של העובד כפול מספר שנות העבודה שלו במקום העבודה. מהחישוב הנ״ל ניתן להחסיר את כספי הפיצויים אשר העובד בוחר להשאיר בקופת הגמל עבור רצף פיצויים או רצף קצבה.
  2. הסכום הכולל של המענקים אותם מקבל העובד בסיום העסקתו לא עולים על התקרה אשר נקבעה בחוק – 12,420 ש״ח עבור כל שנת עבודה.

 

במקרה בו הסכום הכולל אותו קיבל העובד נמוך מהתקרה שנקבעה בחוק אך גבוה ממכפלת משכורתו האחרונה כפול שנות הותק שלו, ניתן לבקש הגדלה של הפטור במס עד לסכום של 1.5 משכורות עבור כל שנת עבודה ובסך הכל עד אותה תקרה של 12,420 ש״ח עבור כל שנת עבודה.

כמו כן, פטור זה תקף עבור כל כספי פיצויים אותם מקבל העובד, בין אם כספים המשולמים באופן ישיר מהמעסיק ובין אם אלו כספים אשר הופקדו עבור העובד בקופת גמל.

בנוסף, במקרים בהם סכום הפיצויים עולה על גובה התקרה אשר נקבעה בחוק, ניתן לקבל פטור עבור הכספים עד גובה התקרה ולשלם את המס המתאים לפי מדרגת המס עבור שאר הכספים מעל התקרה.

 

אפשרויות אחרות להקלות במס על כספי פיצויי פיטורים

מלבד הפטור הקיים עבור כספי פיצויים מתחת לתקרה מסוימת, ניתן לבצע פעולות שונות אשר מטרתן להפחית את המס אשר ישולם על כספי הפיצויים. להלן מספר אפשרויות בולטות:

 

פריסת כספי פיצויים

אפשרות אחת היכולה לסייע בהקלה על המס המשולם על כספי פיצויים היא פריסה של כספי הפיצויים לאורך מספר שנים. את הפריסה ניתן לבצע באופן רטרואקטיבי (כלומר לאחור) או למספר שנים קדימה. מספר שנות הפריסה האפשרי תלוי בותק של העובד ולרוב מחושב כשנת פריסה אחת עבור כל 4 שנות ותק.

פריסת הפיצויים תוביל לכך שהם יחושבו כהכנסה בשנת מס אחרת וכך, במקרים מסוימים יהיה ניתן לשלם עליהם מס מופחת ביחס למס אשר ישולם במשיכה אחת של הכספים. במקרים של פריסת פיצויים, ניתן לבקש למשוך את כל הסכום הפטור ממס בעת הפיטורים, ואת יתרת הפיצויים אשר אינה פטורה ממס לפרוס למשך מספר שנים על פי הזכאות של העובד.

 

רצף פיצויים

אפשרות נוספת אשר יכולה להקל על תשלום המס על פיצויי הפיטורים היא בקשה לרצף פיצויים. הכוונה במקרה זה היא להכליל את כספי הפיצויים אשר התקבלו ממקום העבודה הישן יחד עם כספי הפיצויים אשר צפויים להתקבל ממקום העבודה החדש ולמשוך את כולם בהמשך, כקצבה או במשיכה אחת בעת סיום העסקה. היתרון המרכזי ביצירת רצף פיצויים הוא הנטייה של גובה הפטור ממס על הפיצויים לעלות עם השנים.

בנוסף, כיוון שנוצר רצף בין מקומות העבודה, הותק של העובד מחושב לפי כלל מקומות העבודה מהם התקבלו כספי פיצויים. ניתן לבקש ליצור רצף פיצויים עד שנה לאחר מועד הפסקת העסקה וכן להתחרט על החלטה זו עד שנתיים לאחר קבלת האישור.

 

רצף קצבה

עבור מי שאינו מעוניין למשוך את כספי הפיצויים אלא לקבל אותם כקצבה בגיל פרישה בצורה של פנסיה חודשית, ניתן לייעד כספים אלו לקצבת פרישה. על מנת לעשות זאת, יש לוודא כי הכספים הופקדו בקופה המאפשרת משיכה בקצבה וכן למלא טופס מתאים. בעת הפרישה העובד יכול למשוך את כלל הכספים הפטורים ממס ולשמור את השאר כקצבת פנסיה חודשית. על הקצבה יש לשלם מס קצבאות ולא מס הכנסה וברוב המקרים מדובר במס נמוך יותר.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות