fbpx

פטור ממס רווחי הון – משיכה מתוכנית "חיסכון לכל ילד"

תוכנית ״חיסכון לכל ילד״ הושקה על ידי משרד האוצר לפני כארבע שנים ומאז הובילה הורים רבים למעורבות גדולה יותר בניהול החיסכון של ילדיהם ובתכנון העתיד הכלכלי שלהם. עם זאת, כמו כל תוכנית כלכלית, קיימים בה מאפיינים רבים אשר לא תמיד מגיעים לידיעת הציבור הרחב, ובכך פוגעים ביכולת לחסוך בצורה יעילה. אחד מהם הוא האפשרות לפטור ממס רווחי הון בתוכנית. איך עובדת תוכנית חיסכון לכל ילד ואיך ניתן לקבל פטור ממס רווחי הון על משיכה מתוכנית "חיסכון לכל ילד"? על כך בכתבה הבאה.

תוכנית ״חיסכון לכל ילד״ – איך זה בדיוק עובד?

אחת התוכנית המשמעותיות שהושקו במשרד האוצר בשנים האחרונות היא תוכנית חיסכון לכל ילד. מדובר בתוכנית המאפשרת לכל הורה לילד שנולד לאחר שנת 2001 לחסוך עבורו כסף עד לגיל בגרות – 18 או 21. היתרון המשמעותי של התוכנית מגולם בכך שהיא מאפשרת חיסכון כפול – כלומר הביטוח הלאומי יפקיד עבור כל ילד 50 שקלים בחודש, וההורים יכולים על פי בחירתם להוסיף 50 שקלים נוספים מתוך קצבת הילדים שהם מקבלים.

בכך, מוכפלת ההשקעה של ההורים וניתן להגיע לסכומי השקעה משמעותיים יותר. כיוון שהתוכנית ניתנת לכל ילד באופן אוטומטי על ידי המוסד לביטוח לאומי, הורים אשר יבחרו שלא להתערב בתוכנית תוך 6 חודשים מלידת הילד, ולא יקבעו את מסלול ההשקעה ובית ההשקעות, יקבלו בעצם קופה הנבחרת עבורם באופן אקראי.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

על כן, כדאי ללמוד את פרטי התוכנית בשלב מוקדם ולבצע את ההחלטה אשר תהיה הטובה ביותר עבור המשפחה.

 

מסלול בנקאי למול מסלול קופות גמל

ההבדל המשמעותי ביותר בתוכנית חיסכון לכל ילד הוא שני מסלולי ההשקעה האפשריים. התוכנית מאפשרת להורים לבחור להשקיע את הכסף באחד מהמסלולים הקיימים בקופות הגמל ברמות סיכון משתנות (נמוך, בינוני וגבוה) או להשקיע את הכסף במסלול בנקאי בעל ריבית קבועה.

לבחירה בבנק למול קופת הגמל יש השפעה בעיקר על התשואה השנתית שתתקבל על החיסכון. בעוד הבנקים מציעים מסלולים בריבית קבועה של 4% יחד עם מסלולים בריבית משתנה וריבית לא צמודה, קופות הגמל מציעות מסלולי השקעה במניות בתמהילים ורמות סיכון שונות אשר יאפשרו באופן טבעי תשואה גבוהה יותר אך גם סיכון גדול יותר.

פטור ממס רווחי הון - משיכה מתוכנית "חיסכון לכל ילד"

עם זאת, קופות הגמל, בניגוד לבנקים, מאפשרות להורים לבצע שינויים במסלול ההשקעה לאורך השנים וכן להחליף קופת גמל בכל עת. בזאת, ניתנת להורים גמישות בהשקעה לאורך השנים ואפשרות להשפיע על התשואה על ידי מעורבות במסלול ההשקעה. עוד יתרון של בחירה במסלול של קופות הגמל למול המסלול הבנקאי, הוא האפשרות למשוך את הכספים בצורה אשר תאפשר פטור ממס רווחי הון.

 

פטור ממס רווחי הון במשיכה מתוכנית ״חיסכון לכל ילד״ – איך ניתן לעשות זאת?

תוכנית ״חיסכון לכל ילד״ בדומה למכשירי השקעה אחרים אשר כוללים מרכיב מנייתי ומספקים את התשואה שלהם מרווחים בשוק ההון, מחויב בתשלום מס רווחי הון בעת המשיכה. מדובר במס משמעותי אשר מן הסתם יוביל לחיסכון נמוך יותר בסופו של דבר.

אחת האפשרויות המוצעות למי שמעוניין להימנע מתשלום מס רווחי הון על תוכנית חיסכון לכל ילד הוא להפוך את התוכנית לחיסכון עד גיל פרישה. האפשרות הזו ניתנת רק עבור מי שבחר לפתוח את החיסכון במסלולים המוצעים על ידי קופת הגמל השונות. מי שבוחר במסלול זה, יכול בעצם להשאיר את הכספים אשר נחסכו בתוכנית עד גיל 18 באותה קופה ולבקש למשוך אותם כקצבה חודשית לאחר הגעה לגיל הפרישה.

ההטבה ניתנת רק עבור מי שבחר למשוך את הכספים בצורה של קצבה ולא משיכה של הסכום המלא. בחירה כזו יכולה להתאים בעיקר עבור הורים אשר מסוגלים לספק תמיכה לילדיהם גם לאחר גיל 18 ועל כן מעוניינים להסב את השימוש בקופה לאמצעים אחרים כמו חיסכון פנסיוני.

 

כמה כסף אפשר לחסוך בתוכנית חיסכון לכל ילד?

התוכנית המוצעת כיום, מאפשרת חיסכון עד גיל 18 של 11,000 ש״ח אם הם מושקעים על ידי ביטוח לאומי בלבד או 22 אלף ש״ח אם ההורים בוחרים לנצל את האפשרות להשתתף בהשקעה באמצעות קצבת הילדים.

על פי חישובים שונים אשר בוצעו במשרד האוצר, סכום החיסכון הסופי יכול לנוע בין 11 ל-41 אלף בהתאם למשתנים שונים כמו מסלול ההשקעה, התנודות בשוק ומידת ההשקעה של ההורים. מדובר בסכום אשר יכול להיות משמעותי עבור ילדים בגיל 18 אשר בוחרים להתחיל חיים עצמאים.

עם זאת, במקרים בהם הילדים ממשיכים להיתמך על ידי ההורים גם לאחר גיל 18, ייתכן כי האפשרות המשתלמת יותר היא דווקא להמשיך ולהשקיע את הסכום ובכך לאפשר ניצול טוב יותר שלו בשלב מאוחר יותר.

בנוסף, מדובר אמנם במסלול משתלם כיוון שמחצית הסכום מושקעת על ידי המדינה אך עבור הורים בעלי אמצעים כלכליים קיימים בשוק מוצרי השקעה נוספים המאפשרים חסכונות משתלמים עבור הילדים לטווח ארוך כמו קופות הגמל להשקעה. שילוב של מספר מכשירי השקעה בעלי תמהילים שונים יאפשר כמובן חיסכון גדול יותר ויכול לשמש גם כהגנה במקרים בהם אחד החסכונות נפגע כתוצאה מתנודות שונות בשוק.

 

מידע נוסף לגבי תוכנית חיסכון לכל ילד

בנוסף לכל אלו, כדאי לדעת כי משיכה של הכספים בגיל 21 ולא בגיל 18 תזכה את הילד במענק מביטוח לאומי בסך 500 ש״ח. כמו כן, משיכה של הכספים לפני גיל 21 מתאפשרת רק באמצעות הסכמה של ההורים לכך.

במקרים מיוחדים, כמו מצב רפואי קשה או פטירה של הילד, ניתן למשוך את הכסף מהתוכנית לפני גיל 18. כמו כן, הורים אשר מקוזזים להם כספים מקצבת הילדים בשל חוב לביטוח לאומי לא יוכלו להצטרף להשקעה ולהוסיף את 50 השקלים הנוספים מקצבת הילדים.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות