fbpx

פטור ממס הכנסה – תשלום "חלף הודעה מוקדמת" לעובד שפוטר או התפטר

אחת הזכויות המשמעותיות של עובדים אשר הופסקה העסקתם, היא הזכות לקבל שכר על תקופה מסוימת מרגע קבלת ההודעה. הזכות הזו מאפשרת לעובדים מרווח זמן להתמודד עם השינוי הצפוי בחייהם, ובכך מאפשרת להם הכנה טובה יותר לקראת העתיד. אותו תשלום המשולם לעובד, יחד עם תשלומי הפיצויים ותשלומים נוספים, נחשבים תקבולים מיוחדים ממקום העבודה ותשלום המס עליהם שונה מתשלום מס על שכר. אז איך ניתן לקבל פטור ממס על תשלום חלף הודעה מוקדמת? על כך בכתבה הבאה.

תשלומים לעובד בעת סיום העסקה

סיום העסקה במקום עבודה הוא אירוע בעל השפעה דרמטית על חיי העובד. במקרים בהם סיום העסקה נובע לא מבקשת העובד אלא מנסיבות חיצוניות לו כמו פיטורים, השינוי הוא דרמטי עוד יותר ולרוב כולל מידה של הפתעה וצורך להסתגל למציאות חדשה ולא צפויה.

במקרים של פיטורים, ישנן מספרת זכויות אשר נועדו להגן על העובד ולאפשר לו לקבל כלים מתאימים עבור המשך עתידו המקצועי. זכויות אלו כוללות תשלומים שונים אשר המעסיק מחויב לשלם לעובד במקרה של פיטורים. התשלומים המשמעותיים ביותר הם כמובן פיצויי פיטורים המשולמים לעובד אך קיימים גם תשלומים אחרים כמו פדיון ימי חופשה ותשלום חלף הודעה מוקדמת.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

כיוון שתשלומים אלו ניתנים לעובד באופן חד פעמי ובעקבות פרישתו ממקום העבודה, מבחינת חוקי מס הם אינם נחשבים הכנסת עבודה אלא תקבולים מיוחדים המוגדרים כ״מענק הון שנתקבל עקב פרישה״. הגדרתם כתקבול הוני משפיעה כמובן על גובה המס המחויב בחוק על תשלומים אלו.

 

חלף הודעה מוקדמת – מה זה אומר?

תשלומי חלף הודעה מוקדמת הם בעצם תשלומי השכר של העובד עבור תוקפת ההודעה המוקדמת המחויבת בחוק בין הודעת המעסיק על הפיטורים עד יום סיום ההעסקה. תקופת ההודעה המוקדמת תלוי בותק של העובד במקום העבודה ויכולה לנוע בין יום אחד לחודש בהתאם לוותק ותנאי העבודה של העובד. במקרים מסוימים ניתן גם לקבוע תקופה ארוכה יותר אך לא ניתן לקצר תקופה זו.

במהלך תקופה זו, העובד ממשיך את עבודתו באופן שגרתי בעוד המעסיק מחויב לשלם לו את שכרו באופן שסוכם ביניהם.

פטור ממס הכנסה - תשלום "חלף הודעה מוקדמת" לעובד שפוטר או התפטר

במקרים בהם המעסיק מעוניין לסיים את העסקת העובד באופן מיידי, עליו לשלם לו שכר מלא על אותו תקופת הודעה מוקדמת. שכר זה כולל את שכרו הרגיל של העובד יחד עם תוספות שונות להם זכאי העובד בגין עבודתו או מצב חייו כמו תוספת ותק, תוספת משפחה, תוספות מקצועיות שונות ותוספת יוקר המחיה.

עם זאת, השכר המשולם במסגרת חלף הודעה מוקדמת אינו כולל תנאים סוציאליים להם זכאי העובד בגין עבודתו כמו הפרשות לקופות גמל או ביטוח פנסיוני אלא אם נקבע אחרת מראש.

סיום העסקתו המיידית של העובד מוביל גם לביטול של זכויות מיוחדות שהוא מקבל בגין עבודתו כמו הזכות לרכב צמוד וזכויות אחרות אשר נקבעו בחוזה העסקה של העובד. עם זאת, כיוון שסיום העסקת העובד היא מיידית, הוא זכאי לקבל פדיון חופשה שנתית עבור ימי החופשה הצבורים שלא ניצל והמעסיק לא יכול לחייב אותו לנצל ימי חופשה אלו.

 

מתי ניתן לקבל פטור ממס הכנסה על תשלום חלף הודעה מוקדמת?

באופן עקרוני, כל תשלום המשולם לעובד ממקום עבודתו מחויב בתשלום מס הכנסה על פי מדרגות המס המתאימות. עם זאת, במקרים של תשלומים אשר מקבל העובד בגין סיום העסקתו, ניתן לקבל פטור ממס הכנסה על תשלומים אלו, במידה והם עומדים בשני תנאים עיקריים:

  1. הסך הכולל של התשלומים שקיבל העובד, כלומר תשלומי חלף הודעה מוקדמת בצירוף עם תשלומים נוספים כמו פיצוי פיטורים אשר משולמים לעובד בפועל ואינן נשארים בקופת הגמל, מענק פרישה וכן פדיון ימי מחלה לא עולה על סכום שנקבע. הסכום מחושבת עבור כל עובד באופן הבא – שכר העבודה החודשי האחרון של העובד כפול מספר שנות העבודה בהן העובד העוסק במקום העבודה.
  2. כמו כן, אותו סכום כולל של תקבולים אשר קיבל העובד בגין סיום העסקתו, לא עולה על התקרה שנקבעה העומדת על 12 אלף ש״ח לכל שנת עבודה.

 

במקרים בהם התקבולים הניתנים לעובד גבוהים מהסכום שנקבע (שכר חודשי אחרון כפול שנות עבודה) אך אינם עולים על התקרה שנקבעה (12 אלף ש״ח כפול שנות עבודה), ניתן לבקש הגדלה של הפטור עד לסכום של משכורת וחצי עבור כל שנת עבודה כל עוד סכום זה אינו עולה על התקרה שנקבעה.

 

תנאים נוספים במסגרת קבלת תשלום חלף הודעה מוקדמת בעת סיום העסקה

בנוסף לאפשרות לקבלת פטור ממס הכנסה על התשלומים שמתקבלים במסגרת חלף הודעה מוקדמת, ישנם תנאים נוספים המחייבים את העובד בעת קבלת תשלום זה.

 

תשלומים שוטפים

כיוון שתשלום חלף הודעה מוקדמת מהווה מעין משכורת עבור העובד, הוא מחויב בניכוי דמי ביטוח לאומי וכן בניכוי מס בריאות מתשלום זה על פי התקופה אשר נקבעה בחוק עבור התשלום.

אם העובד זכאי לתקופת הודעה מוקדמת הארוכה מזו שנקבעה בחוק לתנאי עבודתו אשר נקבע במסגרת הסכם עם המעסיק, הוא אינו מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי עבור תקופה זו. בנוסף, ניכויים אלו ידווחו כניכויים על החודש עליהם שולמו גם אם התשלום התקבל במועד מוקדם יותר או מאוחר יותר.

 

דמי אבטלה

גם בנושא זה, כיוון שתשלום חלף הודעה מוקדמת מתייחס לתקופה בה העובד היה אמור להמשיך את עבודתו, הוא אינו זכאי לקבלת דמי אבטלה עבור תקופה זו.

בנוסף, כיוון שהתקופה מחושבת כתקופה בה העובד עבד, גם אם בפועל הוא לא הועסק, תקופה זו מחושבת עבור דמי אבטלה כחלק מתקופת האכשרה של העובד ועל כן משפיעה על גובה דמי האבטלה להם הוא זכאי בסיומה של התקופה.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות