fbpx

החזר מס על עבודה מהבית

בשנה האחרונה, וכנראה גם בשנה הקרובה לפחות, עובדים רבים אשר היו רגילים לעבוד שעות ארוכות במשרד, מוצאים את עצמים מבלים את השעות האלו ב״משרד הביתי״.  עבור חלק מהעובדים מדובר בשינוי אשר לא רק משפיע על שגרת החיים אלא גם על ההוצאות הכלכליות. אז איך אפשר לקבל החזר מס על עבודה מהבית? על כך בכתבה הבאה.

עבודה מהבית – ההבדל בין שכיר לעצמאי

עצמאים רבים מכירים לרוב את המשמעויות של עבודה מהבית או הקמה של משרד ביתי של ממש.

מדובר בהוצאות אשר מתחילות בבחירת דירה בעלת חלל מתאים שיוכל לשמש כמשרד, דרך הוצאות על ציוד משרדי מתאים וכלה בהוצאות שוטפות גבוהות יותר מאשר בדירות רגילות בשל השהות הארוכה בבית ושימוש גדול יותר בחשמל או בטלפון הביתי.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בהתאם לאופי העבודה, הוצאות אלו יכולות להגיע גם לסך של מאות או אלפי שקלים בחודש. בנוסף, יש להקמת משרד ביתי גם השלכות נלוות נוספות – דירה יותר גדולה משמעותה חשבון ארנונה גדול יותר, וכן עבודה מהבית דורשת גם חשבון אינטרנט בעל פס רחב יותר.

עבור שכירים, הוצאות אלו אולי קיימות בצורה כזו או אחרת אך הן אינן נדרשות מתוקף העבודה, ולכן לרוב הם אינם זכאים להקלות מס או יכולים לרשום הוצאות אלו כהוצאות מוכרות של העסק.

עם זאת, התקופה האחרונה הובילה שכירים רבים לעבוד מהבית – בין אם בעקבות הסגרים החוזרים ונשנים, שייכותם של חלק מהשכירים לקבוצות בסיכון גבוה, או פשוט מתוך צורך לצמצם את כמות העובדים במשרד ולהסיט חלק מהעובדים לעבודה מהבית. כך או אחרת, מדובר בשינוי בעל השלכות כלכליות משמעותיות הן עבור שכירים והן עבור עובדים עצמאיים.

 

החזר מס על עבודה מהבית

אילו הוצאות יכולות לזכות אתכם בהחזר מס עבור עבודה מהבית?

באופן עקרוני, מדינת ישראל מאפשרת למי שעיקר עבודתו מתבצעת מהבית לקבל החזר מס על הוצאות אשר קשורות להקמת או עבור תפעול של המשרד הביתי.

החזר המס מתקבל דרך המשכורת באמצעות הכרות בהוצאות. כלומר, כל הוצאה אשר קשורה לשימוש במשרד ביתי, תופיע במשכורת החודשית, ובסופו של דבר מס ההכנסה על המשכורת יהיה נמוך יותר, שכן הוא יחושב על סמך הכנסה נמוכה יותר.

ההוצאות העיקריות אשר ניתן לרשום כהוצאות מוכרות עבור משרד ביתי הן: תשלום על שכר דירה, פחת על רכישת הבית, אחוזים מסוימים מהמשכנתא, חלק מתשלומי הארנונה, חלק מהתשלומים על החשבונות החודשיים כמו חשמל, מים, טלפון, גז וכמובן אינטרנט וכן הוצאות הקשורות על הקמת ותחזוק המשרד כמו ריהוט משרדי, ציוד עבודה, תוכנות מתאימות ואפילו הוצאות הקשורות להדפסה.

בסופו של דבר, הכלל החשוב והעיקרי הוא שכל הוצאה אשר קשורה לעבודה יכולה להיות הוצאה מוכרת עבור החזר מס. החלק המורכב הוא להצליח להוכיח שמדובר בהוצאה שהיא אכן הכרחית עבור העבודה, ולהפריד בין ההוצאות הביתיות להוצאות הקשורות לעבודה.

 

אז איך אפשר לקבל החזר מס על עבודה מהבית?

אכן, החלק המורכב כאשר מדובר על עבודה מהבית הוא ההפרדה בין ההוצאות לצרכי מחיה וההוצאות לצורכי עבודה. איפה שניתן, חשוב להפריד בתשלום בין הוצאות עבודה להוצאות מחיה, וכמובן שיש לתעד כל הוצאה אשר משמשת לצורך עבודה מהבית.

כמו כן, בהנחה והמעסיק מעביר החזרים עבור הוצאות הקשורות לעבודה מהבית, אין אפשרות לקבל עליהם החזר מס. בנוסף, חשוב לדעת שבמקרים בהם קשה להפריד בין הוצאות המחיה להוצאות עבור עבודה כמו במקרים בהם אין חדר עבודה נפרד בבית, סביר כי ההחזר יתקבל רק עבור חלק מההוצאות אך לא עבור כולן.

הדרך להוכיח שהוצאות אלו קשורות לעבודה יכולה להיות מעט מורכבת. מי שבעבר נהג לעבוד במשרד ורק השנה החל לעבוד בבית, יכול לערוך השוואה בין חשבונות השנה שעבר לחשבונות השנה ולבקש החזר עבור ההפרש ביניהם.

במקרים אחרים, ניתן לחלק את החודש לימים ושעות ולבקש החזר על החלק היחסי על פי שעות העבודה החודשיות. לאחר ביצוע כלל החישובים ותיעוד כלל הקבלות, ניתן לפנות להגשת הבקשה.

על מנת להגיש את הבקשה יש למלא את טופס 135 של מס ההכנסה – טופס החזר מס לשכיר. בטופס זה עליכם למלא את פרטיכם ופרטי ההכנסות וההוצאות. עבור פרטי ההכנסות, יש לבקש בסוף השנה טופס 106 מהמעסיק ולבסס את נתוני ההכנסות על פי מה שהתקבל מהמעסיק.

בטופס 135 יש לרשום את ההכנסות הסופיות לאחר חיסור כלל ההוצאות עליהן אתם מעוניינים לקבל החזר מס. לרוב, כדאי לבדוק לפני מילוי הטופס את מידת הזכאות באמצעות הסימולטור של מס ההכנסה.

 

מה עוד חשוב לדעת על החזר מס על עבודה מהבית?

ראשית, חשוב לבצע כהלכה את כלל החישובים הנדרשים על מנת לבדוק את מידת הזכאות, וכן למלא את פרטי ההכנסות בצורה מדויקת. אם קיימות הכנסות נוספות מלבד ההכנסות מהמעסיק (כמו הכנסות מהשכרת דירה נוספת) יש לרשום אותן בטופס בקשה להחזר מס.

כמו כן, חשוב לדעת כי באופן כללי רשויות המס לא ששות לאפשר הקלות מס לעובדים שכירים העובדים מהבית. מדובר בהקלות אשר עד כה היו בלעדיות עבור עצמאיים, אך התקופה האחרונה כמובן טרפה את הקלפים.

עם זאת, החוק בנושא לא מבדיל בין עובד שכיר לעצמאי ומתייחס לכל ״אדם״ אשר עובד מהבית. כך שגם אם אתם נתקלים בסירוב ראשוני, דעו כי החוק לצידכם והקפידו להתעקש לקבל את זכויותיכם מרשות המס.

בנוסף, כיוון שמדובר בתהליך בירוקרטי מורכב, שדורש לא מעט חישובים והיכרות טובה עם האופן בו מדווחים הנתונים לרשות המיסים, מומלץ להיעזר ברואה חשבון המומחה לתחום החזרי מס. באופן זה, תוכלו להיות בטוחים מה באמת מגיע לכם, ויהיה לכם קל להתנהל מול הגופים השונים בתהליך.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות