fbpx

החזר מס למטפלים ומטפלות

עבור חלק גדול מאיתנו, די במשמע המילה "מס" כדי שנגלגל עיניים ונעביר נושא במהירות. האסוציאציות הנקשרות במיסוי אינן חיוביות ברובן, ובדרך כלל מעלות בראש מחשבות על בירוקרטיה סבוכה, פקידים אטומים ולשון משפטית גבוהה שנועדה להתקיל את האזרח הקטן. יש לא מעט צדק במחשבות אלו, אולם הבנה בחוקי מיסוי היא דבר חשוב הטומן בחובו אפשרות לרווח כלכלי לא מבוטל. בכתבה הבאה ניגש לתחום המיסוי מתוך ההקשר הטיפולי ונדון בהחזר מס למטפלים ומטפלות.

החזר מס – קווים לדמותו

לפני שנגיע לעולם הטיפולי, מוטב להסביר בכמה מילים מהו החזר מס באופן כללי. כולנו משלמים מס הכנסה באופן שנתי. מדובר במס יחסי אשר לוקח אחוז מסוים מהכנסתנו אל קופת המדינה עבור צרכיה השונים.

סכום המס הנגבה נקבע לפי יכולת ההשתכרות, ואחוזי מס ההכנסה מחושבים לפי תקרת השכר של המתפרנס: ככל שהשכר גבוה יותר, כך גם אחוז המס גבוה יותר בהתאם. לא פעם, ועקב סיבות שונות, נוצר מצב בו האזרח משלם מיסים עודפים וזכאי למעשה להחזר על חלק מהמס שהוא משלם.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

הקריטריונים לכך מגוונים ונובעים בין היתר מתקופות אבטלה, הארכת חופשת הלידה, החזרי מס על תרומות שבוצעו ועוד. משלמי מיסים רבים לוקים בחוסר מודעות להחזרים להם הם זכאים, וכך כספים אשר מגיעים להם בזכות שוכבים בקופת המדינה.

על מנת לקבל את ההחזר המיוחל יש צורך במעט עבודה: בירור מצב תשלום המיסים הפרטי לאשורו (בירור עם מקום העבודה, מיצוי הזכויות בהתאם לקריטריונים וכו'), והגשת הטפסים המתאימים. אמנם מדובר בנטל מסוים אך במקרים רבים הוא משתלם למדי ועשוי להביא להחזרים בסך של עד עשרות אלפי שקלים.

בהקשר זה ראוי לציין, שהחזרי המס תקפים באופן רטרואקטיבי עד שש שנים אחורה – מחד תקופה לא קצרה כלל בה נצברים סכומי כסף משמעותיים, מאידך פרק זמן אשר מחייב את תובע הכספים לא להיות שאנן ולשים לב למצבו הבירוקרטי והפיננסי.

 

החזר מס למטפלים ומטפלות

משפחות צעירות נהנות יותר?

על מנת לעודד חזרה מהירה של הורים טריים למעגל העבודה, יחד עם עידוד הילודה והגידול הדמוגרפי, יזמה בשנת 2009 חברת הכנסת דאז שלי יחימוביץ' חוק סוציאלי למדי:

הוצאות בגין העסקת עוזרת בית או מטפל עבור ילדים מתחת לגיל 14 יוכרו במס, ויעניקו נקודות זכות להוריהם בדוח ההכנסה השנתי. טיפול בילדים הוא עסק יקר למדי והכרה בו לצרכי מס הוא צעד כלכלי נבון אשר יכול להשתלם הן לאינטרסים של המדינה והן למשק הבית של המשפחה הצעירה.

בית המשפט העליון עיגן חוק זה בפסק דין שנתן הנוגע לעניין, אולם למרבה הצער, בסופו של דבר החוק לא יצא אל הפועל. אף על פי שזכה לתמיכה של סיעות שונות מכל צדי המפה הפוליטית החוק לא עבר את אישור הכנסת.

עם זאת, היות וקיימת כבר התשתית לביסוסו, קיימת התקווה שחוק זה יועלה מחדש ויזכה לאישור המליאה. עם תמיכה ציבורית ענפה ופעילות לובינג משמעותית דבר כזה בהחלט ייתכן.

 

כל דכפין יקבל פטור

חלק מההיגיון העומד בבסיס החזרי המס הוא מתן הטבות לשכבות החלשות אשר קשיי הפרנסה שלהן משמעותיים יותר מאלו של הציבור הרחב. לכן, אנשים הסובלים מנכויות שונות, זקנים, ניצולי שואה ונפגעי פעולות איבה זכאים לפטור חלקי עד מלא ממס הכנסה.

בנוסף לכך, אדם המטפל באדם סיעודי או קשיש, זכאי גם הוא להחזר מס בגין הוצאות הטיפול בו או בעבור החזקתו במוסד טיפולי.

הטבה זו תקפה עבור בן משפחה אחד (למשל, אם שני אחים מטפלים באב חולה רק אחד מהם זכאי להוצאות טיפול מוכרות במס) אך אם זאת היא עדיין יכולה להצטבר לכדי סכום מכובד שיסייע בכלכלת המשפחה. התקרה המקסימלית להוצאה מוכרת היא עד 35 אחוז מסך עלויות הטיפול וההחזקה במוסד.

כמובן שלזכות זו פרמטרים רבים וסכום ההחזר הסופי נקבע מרמת ההשתכרות של בן המשפחה ורמת הנכות של האדם הנסעד. יש לציין שפטור זה מוענק עבור רק מצבים ברמת חומרה גבוהה למדי, כגון נכות קשה, עיוורון, אי שפיות, פיגור או שיתוק.

על מנת לקבל את זיכוי המס עבור טיפול באדם נתמך יש לסור אל משרדי מס ההכנסה הקרובים למקום המגורים עם ערכת הטפסים הרלוונטית, אשר כוללת את המסמכים הבאים: תעודה רפואית מגורם רפואי מוסמך, בקשת זיכוי ממס רלוונטית לעניין, חשבוניות מקור להוצאות המוכרות ומידע עבור אימות הזכות בין המשלם לתובע ההחזר.

 

"מענק לידה"

אולי אין מדובר במטפל או המטפלת הקלאסית, אבל גם אם חדשה שזה עתה ילדה היא למעשה מטפלת 24/7 וגם היא עשויה להיות זכאית להחזר מס.

הכניסה להריון ובעיקר חופשת הלידה שבאה לאחר הגעת הצאצא לעולם, עלולה לפגוע באופן מהותי ברמת השכר הקבועה שלה. עם זאת במקרים רבים ההכנסה המדווחת נשארת כשהייתה, והמס על ההכנסה אינו הולם את המצב האקטואלי.

בסיטואציות כאלו זכאית האם הטרייה להחזר מס רטרואקטיבי של עד שש שנים (כולל ריבית והצמדה, כך שהסכום המוחזר יכול להיות גבוה מסכום המקורי). למעשה אין מדובר במענק לידה אמיתי, אלא בכסף שהגיע בטעות לקופת המדינה ושייך כדת וכדין לאם הטרייה.

 

איך מבררים זכאות להחזר מס למטפלים ומטפלות

על מנת לברר זכאות להחזר מס, ניתן להיעזר בשירותם של גופים פרטיים כגון עורכי דין או רואי חשבון המתמחים במיסוי, אשר יסייעו בהגשת הבקשה בעבור תשלום עמלה על שירותם.

לחילופין, ניתן לאמץ גישה עצמאית יותר ולהגיש את הבקשה לבד, בעזרת שירותים אינטרנטיים או באמצעות מחקר מקיף בחוקי המיסוי (אשר נגישים למעשה לעיני כל) – אופציה זו תהיה ככל הנראה זולה יותר, אולם תצריך בהתאם גם מידה רבה יותר של יוזמה ואסרטיביות בתהליך.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות