fbpx

אילו הקלות במס הכנסה מגיעות לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה?

במערכת המס הישראלית יש אוכלוסיות הזכאיות להקלות מיסוי שונות עקב מאפיינים מיוחדים לכל אוכלוסייה שכזו. כך למשל המדינה מעניקה הקלות מס לגמלאים וגם לבעלי הכנסות נמוכות. בשנים האחרונות נשמעת לא מעט ביקורת לגבי טיפול ממשלות ישראל בשכבות החלשות ובגמלאים בהיבט הכלכלי, אך למרות שבהחלט יש נושאים מורכבים ואף בעייתיים במדיניות הכלכלית הממשלתית כלפי חלק מהאוכלוסיות, בכל זאת ישנן הקלות במס הכנסה לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה. הקלות אלו קבועות בפקודת מס ההכנסה והן ניתנות באמצעות פטורים ממס וניכויים בגין הכנסות שונות. אז אילו הקלות במס הכנסה מגיעות לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה? על כך במאמר הבא.

הגדרת גיל הפרישה לגמלאים

במסגרת הקלות במס הכנסה לגמלאים, המדינה מגדירה את גיל הפרישה בהתאם לשנת הלידה – כי לאורך השנים נעשו שינויים בגיל הפנסיה בישראל.

ההקלות מוענקות רק כאשר הנישום (האדם הרלבנטי לקבלת הקלות המס) הגיע לגיל הפרישה המוגדר בחוק ולא על פי היציאה בפועל לפנסיה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

גיל הפרישה לגברים נע בין גילאי 65-67 בהתאם לשנת וחודש הלידה ולנשים בטווח של גילאי 60-64.

אילו הקלות במס הכנסה מגיעות לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה?

  • רשות המיסים מיישמת ניכוי אוטומטי ממס בגין הכנסות ריבית מפיקדונות בנקאיים ו/או תכניות חיסכון. סכום הניכוי המרבי הוא כ-8,200 ש"ח כאשר אחד מבני הזוג בגיל פרישה או כ-12,300 ש"ח אם שניהם עבור את גיל הפרישה (אם עד 2003 מלאו להם 55 שנה).
  • פטור ממס על הכנסות מריבית לגמלאים בעלי הכנסות נמוכות (מקצבאות ומקורות אחרים). הפטור הוא בשיעור של 35% על הסכום הנמוך מבין שני מצבים: הכנסות ריבית מפיקדון בנקאי או תכנית חיסכון או לחלופין ההפרש בין מקסימום בקצבה המקנה פטור לבין הכנסות אחרות של הנישום/של בני הזוג. זו אינה הטבה אוטומטית ויש להגיש בעטיה בקשה מיוחדת.

הקלות במיסוי לבעלי הכנסות נמוכות

הקלות במס הכנסה לבעלי הכנסות נמוכות נוגעות למשפחות ויחידים מעל גיל 18 שסך כל ההכנסות שלהם (מכל המקורות) הן מעל 53,200 ש"ח לשנה ולא גבוהות מסכום של 62,000 ש"ח. נישומים רלבנטיים זכאים לפטור ממס הכנסה על הכנסות ריבית מפיקדונות בנקאיים ותכניות חיסכון, גובה הפטור הוא כ-8,200 ש"ח, כאשר ההפרש מקוזז כאשר ההכנסה הכוללת של המשפחה/יחיד עולה על 53,200 ש"ח לשנה. זו אינה הקלה אוטומטית ויש להגיש בגינה בקשה.

בנוסף, הכנסות מריבית שמקורן תכניות חיסכון או פיקדונות מט"ח שבהם הכסף מגיע בפיצויים, קצבאות או קצבת נכות יהיו פטורות ממס. כמובן שמי שאינו מגיע לסף המס מבחינת המשכורת שלו, למשל מי שמשתכר שכר מינימום, אינו משלם מס הכנסה מלכתחילה על הכנסות ממשכורת. במידה ולא הייתה התחשבות בתנאים אלו, ייתכן כי מגיע לכם החזר מס.

הטבה משמעותית נוספת של המדינה לבעלי הכנסות נמוכות היא מענק ההכנסה, תכנית הידועה יותר כ"מס הכנסה שלילי" תכנית זו מקנה מענק כספי לזכאים, אלו צריכים לענות על כמה קריטריונים.

אילו הקלות במס הכנסה מגיעות לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה?

התנאים למענק מס הכנסה שלילי מבחינת הכנסות נקבעים לכל שנת מס בנפרד, אך באופן כללי מדובר על שכר/הכנסה הנמוכה מכ-6,650 ש"ח לחודש להורים לשלושה ילדים ומעלה או כ-6,000 ש"ח לחודש לבעלי 1-2 ילדים או מי שעבר את גיל 55 וגם ללא ילדים.

כמו כן אסור למקבלי המענק להחזיק ביותר מדירת מגורים אחת ועליהם להיות מעל גיל 23 עם ילדים או מעל גיל 55 ואז אין חשיבות לקיום ילדים. יש להגיש בקשה לקבלת מענק הכנסה והתהליך עוד לא אוטומטי.

קבלת הטבות והקלות המס שאינן אוטומטיות

יש הקלות במס הכנסה לגמלאים ובעלי הכנסה נמוכה הניתנות אוטומטית, בעיקר כאשר הבנק מיישם את הפטור מראש במערכות המידע שלו.

להקלות שאינן אוטומטיות יש להגיש בקשה לתיאום מס. ניתן להגיש בקשה לפטור מראש אצל פקידי השומה או בדיעבד עם הגשת דו"ח בסוף שנת המס.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות