fbpx

החזרי מס למשפחות חד הוריות

הפקודה למס הכנסה קובעת מתן נקודות זיכוי לאנשים שונים בגין מאפיינים אישיים שונים, שלטעמה של המדינה מזכים אותם בהטבות מס מסוימות. זאת מתוך רצון המדינה להתחשב באוכלוסיות חלשות. נקודות הזיכוי בעצם מקטינות את הסכום המנוכה משכרו של העובד בגין מס הכנסה, בהמשך למאמר זה נדון גם כן על החזרי מס למשפחות חד הוריות.

אחד מהמאפיינים שהוחלט כי בגינם יתקבלו נקודות זיכוי הינו משפחות חד הוריות.

הנושא מוסדר בפקודה בסעיף 40 (ב) (1) הקובע כי:

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

"בחישוב המס של יחיד תושב ישראל שהוא הורה במשפחה חד הורית שהיו לו ילדים שבשנת המס טרם מלאו להם תשע עשרה שנה ושכלכלתם הייתה עליו, אך אינו זכאי לנקודת זיכוי לפי סעיף 37, יובאו בחשבון בנוסף לנקודות הקצבה לפי סעיף קטן (א), בשל ילדיו כאמור הנמצאים אצלו, ½ נקודת זיכוי בשל כל ילד, בשנת לידתו ובשנת בגרותו, שתי נקודות זיכוי בשל כל ילד החל בשנת המס שלאחר שנת לידתו ועד לשנת המס שבה מלאו לו חמש שנים, ונקודת זיכוי אחת בשל כל ילד החל בשנת שבה מלאו לו שש שנים ועד לשנת המס שקדמה לשנת בגרותו".

נקודת זיכוי בגין משפחה חד הורית תינתן ליחיד החי במסגרת חד הורית בעבור כל ילד מתחת לגיל 19, החריג הוא כי בעבור ילדים שנולדו במהלך שנת המס תתקבל חצי נקודה וילדים שמלאו להם שמונה עשרה במהלך שנת המס תתקבל חצי נקודת זיכוי.

נקודת הזיכוי מגיעה להורה יחידני אך אינו תלוי בכמות הילדים, כלומר הפקודה קובעת מתן זיכוי של נקודה אחת לעומד בראש משפחה חד הורית בלי להתייחס לכמות ילדיו.

אמא מאושרת עם תינוק

החזרי מס למשפחות חד הוריות – מתי ולמי תינתן ההטבה?

בהגדרה של משפחה חד הורית נכללים ללא הבחנה גבר המגדל את ילדיו או אישה המגדלת את ילדיה לבד. הורה יחיד מוגדר כאדם שבן זוגו נפטר או אדם שרשום במרשם האוכלוסין בלא פרטי בן הזוג השני.

החזרי מס למשפחות חד הוריות

הסעיף לעיל בעצם קובע מתן הטבות בתשלומי המס להורה המגדל בצורה יחידנית את ילדיו בביתו.

נקודות הזיכוי משתנות בהתאם לכמות הילדים ולגילם. ההטבות במס בגין היותה של המשפחה – משפחה חד הורית ניתנות בנוסף לנקודות הזיכוי הניתנות בגין הילדים.

הנקודות יינתנו להורים חד הוריים בין אם נחתם הסכם הגירושין ובין אם לאו ובני הזוג רק חיים בנפרד. כאשר בני הזוג אינם גרושים יש צורך למלא טופס פרודים שלם קבלת ההטבה.

כאשר להורים יש משמורת משותפת על ילדיהם, שניהם אינם יכולים לקבל את ההטבה במס ולכן עליהם להגיע להסכמה בכתב בנוגע למי מבני הזוג יחשב כהורה חד הורי לצורך חישובי המס.

המסמכים הנדרשים לשם קבלת ההטבה

לשם קבלת נקודות הזיכוי בתשלומי מס ההכנסה על העובד להצהיר את מצבו כמשפחה חד הורית במקום עבודתו או לפנות לפקיד השומה ולהוכיח קיומו של הסכם גירושים בנוסף עליו להוכיח כי הילדים נמצאים בחזקתו. יש צורך בטפסי 106 ממקומות העבודה בו הועסק בשנים הרלוונטיות ופסקי דין או הסכמי גירושין ותשלום מזונות.

במקרים רבים אנשים העומדים בראש משפחה חד הורית אינם מודעים לזכויותיהם ולהטבות המגיעות להם ממס הכנסה עקב מצבם ועל כן אינם מצהירים על מצבם במקום עבודתם או בפני רשויות המס.

במקרים בו לא הוצהר על המצב זכאים אותם אנשים העומדים בראש משפחה חד הורית לקבלת החזרי מס ממס הכנסה.

ההחזרים עשויים להגיע לסכומים של אלפי שקלים. אם לא הצהיר אדם על כך שהוא עומד בראש משפחה חד הורית רשאי הוא לפנות לרשויות המס בכדי להתחיל ולקבל החזרים בגין התשלומים שכבר שילם ובכדי לקבל את נקודות הזיכוי בעתיד.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות