fbpx

החזרי מס רטרואקטיביים

כמעט כל אזרח בישראל זכאי או שהיה זכאי להחזר מס. גם מי שטיפל בעבר בהחזרי מס המגיעים לו, יכול לגלות בדיעבד תנאי נוסף שהוא עמד בו וזכות נוספת שמגיעה לו, המאפשרים לו הקלה נוספת במס הכנסה והחזרי מס רטרואקטיביים.

רשות המיסים בישראל מאפשרת לכל אזרח להגיש בקשה להחזרי מס על גביית יתר במהלך 6 שנות המס האחרונות. איך יודעים מי זכאי להחזרי מס ואיך מגישים בקשה כזו? על כך בכתבה הבאה.

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

פקודת מס הכנסה בישראל

מדינת ישראל, באמצעות רשות המיסים, גובה מס הכנסה בשיעור משתנה בהתאם לגובה ההכנסה ואופי ההכנסה של אותו אדם. כמעט כל הכנסה, ללא קשר למקור ההכנסה, מחויבת במס. עם זאת, קיימים שני גורמים עיקריים אשר עשויים להוביל לגביית מס גבוה מהרגיל ועל כן מאפשרים לאנשים רבים להגיש בקשות להחזר מס.

 

שיטת חישוב המס

אופן חישוב המס ברשות המיסים בישראל הוא על בסיס שנתי. כלומר, רשות המיסים בוחנת את סך ההכנסה הכללית של כל אדם בשנת המס האחרונה ולפי גובה ההכנסה השנתית קובעת את אחוז המס שאותו אדם נדרש לשלם.

החזרי מס רטרואקטיביים

עם זאת, ברוב המקרים מס הכנסה משולם על בסיס חודשי ולעיתים גובה המס השנתי לא משקף את ההכנסה החודשית אשר יכולה להיות דינאמית ותלויה בשינויים וגורמים רבים. כך, בלא מעט מקרים רשות המיסים גובה מס גבוה מהנדרש ואותו אדם זכאי להחזר מס.

 

הקלות במס מסיבות שונות

מדינת ישראל מספקת הקלות בגובה מס ההכנסה מסיבות שונות ומגוונות. בלא מעט מקרים, מדובר באירועים אישיים אשר מתרחשים באמצע שנת המס. כך נוצר מצב בו אדם אשר הביא ילד לעולם ועל כן זכאי להקלה במס, ישלם את המס הרגיל לאורך השנה ויאלץ להגיש בקשה להחזר מס בסיום אותה שנה.

מרבית ההקלות באות לידי ביטוי בדמות נקודות זיכוי מס אשר מבטאות סכום קבוע של הנחה במס. את הנקודות השונות ניתן לצבור ולעיתים סכום גבוה מספיק של נקודות בצירוף עם דירוג שכר מסוים יובילו לפטור מלא ממס הכנסה.

 

באילו מקרים ניתן לקבל הקלות במס הכנסה?

יש לא מעט מקרים בהם מדינת ישראל מאפשרת קבלה של נקודות זיכוי במס הכנסה ועל ידי כך הקלה בגובה המס המשולם כל חודש. להלן חלק מהמקרים:

 

בנוסף לסיבות המזכות אדם בנקודות זיכוי במס הכנסה, יכולים להיות גם מקרים הקשורים לשינוי בהכנסה השנתית אשר יובילו לכך שאותו אדם יהיה זכאי להחזר מס. להלן רשימה חלקית של סיבות אלו:

 

שינויים אלו, אשר מובילים לשינוי של המשכורת החודשית דורשים עידכון ברשויות המס וללא עידכון מתאים, תשלום המס החודשי עלול להיות גבוהה מהנדרש.

 

מי זכאי לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי?

אם כן, ישנם לא מעט מקרים בהם אדם זכאי לקבל הקלות והנחות במס הכנסה לאורך חייו. עם זאת, חוסר עידכון של רשויות המס על השינויים בחיי האדם בזמן ובאופן המתאים, יובילו לכך שאותו אדם ישלם מס גבוה יותר מהמס אותו הוא מחויב לשלם.

כמו כן, במקרים של שינויים בחיי אדם כמו מחלה או נכות, התהליך הבירוקרטי של הכרה באותה נכות אורך זמן רב ובאותו פרק זמן אותו אדם משלם מס גבוה יותר. במקרים אלו, ניתן לפנות אל רשות המס בישראל על מנת לקבל החזר מס באופן רטרואקטיבי על שנים קודמות ואירועים שלא נרשמו כנדרש ברשות המס.

 

איך מקבלים החזרי מס באופן רטרואקטיבי?

על מנת לקבל החזרי מס על שנים בהם שולם מס גבוה מן הנדרש מסיבות שונות אשר לא עודכנו ברשות המיסים, יש לפנות לפקיד השומה בסניף המקומי של רשות המיסים ולהגיש את המסמכים הבאים:

  • טופס 135 – טופס לבקשת החזרי מס. יש למלא טופס זה באופן מדויק ולציין בו את כל הסיבות והאירועים בגינן זכאי אותו אדם לקבל החזרי מס.
  • טופס 106 – טופס סיכום ההכנסות המתקבל מהמעסיק. טופס זה מציג את כלל ההכנסות באותה שנה ולפיו ניתן לחשב מה היה המס המדויק אשר היה על אותו אדם לשלם.

 

בנוסף לטפסים אלו, יש לצרף לבקשה הוכחות ואישורים לסיבות בגינן זכאי אותו אדם להחזרי מס. כלומר, אם מדובר בהחלפת עבודה, יש לצרף אישורי הפסקת עבודה מהמעסיק ותחילת עבודה מהמעסיק החדש.

אם מדובר בשחרור מהצבא יש לצרף תעודת שחרור עם חותמת ותאריך ואם מדובר במצב רפואי חדש יש לצרף אישורים ומסמכים רפואיים המעידים על המצב הרפואי. הגשת בקשה חלקית, ללא צירוף האישורים והמסמכים המתאימים עלולה להוביל לפסילת הבקשה. בנוסף, חשוב לדעת כי בקשה להחזר מס מוגשת לפי שנת מס.

כלומר, אם חל שינוי בסטאטוס האישי כמו הולדת ילד והדבר לא עודכן ברשויות המס במשך שלוש שנים, יש להגיש בקשה נפרדת עבור כל שנה בה שולם מס גבוה מן הנדרש. ניתן להגיש בקשות להחזרי מס באופן רטרואקטיבי עד 6 שנים לאחור מיום הגשת הבקשה.

 

מה חשוב לדעת בהגשת בקשה להחזרי מס רטרואקטיביים?

כאשר ניגשים לבקש החזרי מס על שנים קודמות, מומלץ לבצע בדיקה מדוקדקת ולוודא שהבקשה מציינת את כלל הסיבות בגינן ניתן לקבל הקלות במס. במקרים של חוסר היכרות עם חוקי המס ועם הזכויות השונות, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס אשר יוכל לסייע בהגשת בקשה מדויקת ומלאה.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות