fbpx

החזרי מס להורי ילדים בעלי לקות למידה

לקות למידה הוא שם כללי למספר הפרעות שונות. ילדים הסובלים מלקויות למידה סובלים מאיזושהי הפרעה התפתחותית אשר פוגעת ביכולות הלמידה הבסיסיות וביכולת לרכוש ולבטא ידע ומיומנויות ברמה הצפויה לגילם. ההפרעות נובעות כנראה מתפקוד בלתי תקין מבחינה נוירולוגית מרכזית. קיימות שתי קבוצות מרכזיות של לקויות למידה: ADD – הפרעת קשב וריכוז: הסחת דעת בקלות, חוסר תשומת לב, "ריחוף". ADHD – היפראקטיביות: קושי בהתמקדות בפרטים, התעייפות מהירה, חוסר סובלנות וכו'. מדובר בלקות השכיחה ביותר במערכת החינוך. ההנחה היא כי בין 10-20% מהילדים סובלים כיום מאיזושהי לקות למידה. העובדה כי הלקות כל כך נפוצה מחייבת את התייחסות מערכות המדינה לבעיה. אחת מהדרכים בהן מסייעת המדינה בהחזרי מס להורי לילדים הסובלים מלקות למידה היא באמצעות מתן הטבות בתשלומי מס הכנסה כגון החזרי מס להורי ילדים בעלי לקות למידה.

החזרי מס להורי ילדים בעלי לקות למידה – למי מגיע החזר מס?

פקודת מס הכנסה [נוסח חדש] היא החוק באמצעותו נגבה המס בישראל.

הפקודה קובעת בסעיף 45 (א)- זיכוי בעד נטולי יכולת: "יחיד שהיה תושב ישראל שהיה לו בשנת המס ילד משותק, עיוור או מפגר או שהיה לבן זוגו ילד כאמור, יובאו בחשבון בחישוב המס שלו או של בן זוגו שתי נקודות זיכוי עבור כל ילד כאמור".

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בעבר הפרשנות של הסעיף טענה כי מדובר ברשימה סגורה של לקויות בגינן ניתן להעניק את ההטבות בחישוב תשלומי המס, אך לאחר פניה אל נציבות מס הכנסה של חברים בוועדת המיסים של לשכת רואי החשבון, הוחלט על הרחבת הפרשנות של הסעיף.

זאת אומרת שכעת נכללים גם ילדים הסובלים מלקות למידה כחלק מסעיף 45 לפקודה והוריהם זכאים על כן לשתי נקודות זיכוי בחישוב המס השנתי החל משנת 2003 מה שאומר שמגיע להם החזר מס. ההורים יכולים לבחור בין שתי נקודות זיכוי בחישוב השנתי או במקום בהשתתפות בהוצאות אחזקה.

עם זאת מדובר אך ורק בילדים הסובלים מלקות למידה קשה הגורמת לאיחור בהתפתחות לעומת ילידם אחרים בני גילם.

החזרי מס להורי ילדים בעלי לקות למידה?
החזרי מס להורי ילדים בעלי לקות למידה?

באילו קרטריונים צריך הילד לעמוד?

  • קיומה של וועדת השמה שתכריע כי הילד צריך להשתלב במסגרת החינוך המיוחד: בוועדת ההשמה חברים נציגים מהרשות המקומית, מפקח ממשרד החינוך, פסיכולוג חינוכי, רופא מומחה ברפואת ילדים, עובד סוציאלי ונציג ועד ההורים הארצי.
  • העברת אישור לרשויות המס כי הילד אכן לומד במסגרת החינוך המיוחד: מדובר הן בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר לחינוך מיוחד או בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל וכן גן לחינוך מיוחד.
  • ילדים השייכים ל"מסלול 07" דינם כדין ילדים הלומדים במסגרת חינוך מיוחד (מסלול 07 – מסלול במיועד לתלמידים שלמדו בחינוך המיוחד וממשיכים ללמוד בחטיבה העליונה בכיתה רגילה מאחר ולא קיימת כיתת חינוך מיוחד בשלב זה).
  • אישורים רפואיים (טופס 127) מנוירולוג המאשר כי הילד אכן סובל מלקות למידה.

הורים לילדים שאובחנו כלקויי למידה אך משולבים במסגרת תכנית שילוב בכיתה רגילה אינם זכאים להקלה במס.

הטבות נוספות

נוסף על כך נקבע על ידי נציבות המס כי הורים לילדים בעלי לקות למידה קשה הזכאים לגמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי יהיו זכאים אף הם בצורה אוטומטית לשתי נקודות הזיכוי בחישוב המס. זאת מאחר וההורים עברו תהליך של וועדה רפואית כאשר הגישו את תביעת לגמלת ילד נכה למוסד לביטוח לאומי.

סעיף 45 (ג) לפקודת מס הכנסה מתנה את שתי נקודות הזיכוי במס בכך שהילד אינו מאושפז במוסד, מאחר ובמצב זה מקבלים ההורים זיכוי מס עקב אשפוזו במוסד. סעיף זה נועד למנוע כפל הטבות.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות