fbpx

החזר מס לידועים בציבור

נושא הנישואין והחיים המשותפים בזוג בישראל הוא מורכב מאוד ויש יגידו אפילו שהוא מפגר אחרי המערב באופן משמעותי. בגלל הקשר המורכב והסבוך של דת ומדינה בישראל, רשמית מותר להתחתן רק בנישואים דתיים, אך ישנה התקדמות מסוימת וכיום לידועים בציבור וזוגות שבוחרים לא להתחתן באופן דתי יש אפשרויות וזכויות – למרות שיש עוד לאן להתקדם. מבחינה כלכלית טהורה של חישובי מיסוי, לרוב עדיף להיות ידועים בציבור ולא נשואים (קביעה מפתיעה עבור רבים), זאת בגלל חישוב המס כיחיד ולא על שני בני הזוג כיחידה אחת ובגלל היעדר הסיכון של העברת חובות בן/בת הזוג הלאה לשותף/ה לקשר. מבחינת מיסוי, יש יתרונות נוספים של ידועים בציבור וזכויות להן זוגות אלו זכאים – כך שיש ממש בנושא של החזרי מס לידועים בציבור ובהחלט מומלץ לבחון אותו מדי תקופה. החזר מס לידועים בציבור, כמו החזרי מס לזוגות "רגילים" ניתנים על בסיס נקודות זיכוי, דיווח שגוי בדו"חות השנתיים למס הכנסה וכן הלאה.

זוג שוכב ביחד בשדה

המורכבות בהגדרת החוק את מושג ה"ידועים בציבור"

בדיוק בגלל המורכבות של נושא הנישואים בישראל והעובדה שבפועל בהגדרות החוקיות במקרים רבים מאוד בני זוג נחשבים כאלו רק אם נישאו באופן מסודר ודתי, גם הנושא של החזרי מס לידועים בציבור הופך למורכב.

בהגדרות המיסוי של ישראל בני זוג נחשבים בני זוג (לצורך הטבות שונות או חישוב משותף של חבות המס השנתית) רק עם נישאו באופן דתי המוכר בצורה רשמית במדינת ישראל – הגדרה שידועים בציבור לא עונים עליה נכון להיום.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

בפועל, במקרים כגון השתתפות בת זוג ידועה בציבור בחובות בן זוגה הידוע בציבור, החוק היבש לא מערב את החובות של ידועים בציבור כמו שנהוג בבני זוג נשואים. במקרים אלו חובת ההוכחה לשיתוף בחובות היא על הנושים של החייב וגורמים רלבנטיים אחרים כמו רשות המיסים למשל – בחוק היבש החובות אינם משותפים כי הידועים בציבור לא מוגדרים בני זוג בצורה רשמית.

כך גם לגבי הטבות מיסוי מסוימות הקיימות בין בני זוג (ממס הכנסה ועד מס שבח או מס רכישה בנדל"ן) שלא תמיד "תופסות" כאשר מדובר על ידועים בציבור לעומת זוג הנשוי באופן דתי.

לכן ישנם גם מקרים בהם החזרי מס לידועים בציבור לא מתאפשרים בגלל הגדרה כזו או אחרת של החוק או קביעה של פקיד ברשות המיסים, לעומת מקרים בהם ההחזר כן מתאפשר גם לידועים בציבור.

החזר מס לידועים בציבור – נקודות זיכוי

לאנשים פרטיים, החזרי מס ניתנים במקרים רבים מאוד עקב חישוב לא נכון של נקודות הזיכוי להן זכאים הנישומים – למשל אי עדכון רשות המיסים במצב משפחתי, ילדים, שינוי כתובת ושאר פרמטרים המקנים נקודות זיכוי.

החזר מס לידועים בציבור

גם כאן ההגדרה החוקית היבשה לגבי ידועים בציבור לוקה בחסר, כאשר בפועל בני זוג מוגדרים רק כאלו שנישאו באופן דתי. כיום, לאחר פסיקות בנושא ושינויים "תפיסתיים" ברשות המיסים, לרוב גם ידועים בציבור זכאים לנקודות זיכוי כמו זוג נשוי.

כך למשל זוג ידוע בציבור עם ילדים זכאי לנקודות הזיכוי הרלבנטיות בגין הילדים כפי שהיה לזוגות נשואים – נקודות הזיכוי ניתנות בנפרד לאם ולאב (נקודות הזיכוי לאבות הם תוספת חדשה יחסית).

לכן כאשר לזוג ידוע בציבור נולדים ילדים, חשוב מאוד לעדכן תא המצב באופן רשמי כידועים בציבור ולעדכן את רשות המיסים על הולדת הילדים (בטופסי 101, טופס דוח שנתי 1301 וכו') וכך לחסוך בתשלומי המס.

יש מקרים בהם אמא לילדים מנישואים קודמים אשר חיה עם בן זוג ידוע בציבור תהיה זכאית לנקודת זיכוי נוספת כאילו הייתה אם חד הורית.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות