fbpx

החזרי מס לגיל הזהב

עם ההגעה לגיל השלישי, מתרחשים שינויים רבים באופי החיים. לרוב הדבר מתבטא בהפסקה או בצמצום של התעסוקה, התגברות של בעיות בריאותיות וכן זכאות להטבות והקלות שונות בעקבות המצב החדש. שינויים אלו מתבטאים גם בהקלות והחזרי מס לגיל הזהב, אותם ניתן לקבל מסיבות שונות. אז מהם החזרי המס המגיעים למבוגרים בגיל הזהב? על כך בכתבה הבאה.

הסיבות האפשריות לקבלת החזרי מס לגיל הזהב

במדינת ישראל מלבד הקלת מס ספציפית המבוססת על גיל, ישנן גם מספר הקלות הקשורות למצבי חיים אשר סביר שיתקיימו אצל מי שהגיע לגיל הזהב. להלן מספר מקרים עיקריים אשר בגינם ניתן לקבל החזרי מס על הכנסות בגיל הזהב:

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

  1. הפחתת שיעור מס החל מגיל 60 – ההקלה הבסיסית והרחבה ביותר היא הקלה בשיעור המס עבור מי שעבר את גיל 60. מדובר בהקלה של 10 אחוז משיעור המס ללא קשר לגובה ההכנסה הקיימת בפועל.
  2. נקודות זיכוי ממס בגין גיל פרישה – עוד הקלה משמעותית ביותר היא נקודות זיכוי ממס עבור מי שהגיע לגיל הפרישה. רשות המיסים מספקת נקודות הקלה במס הכנסה מסיבות שונות ומגוונות אך בסופו של דבר נקודות אלו מצטברות לידי הקלות במס, לא משנה מאיזו סיבה הצטברו. כל נקודת זיכוי מהווה הקלה של כ-220 ש״ח בחודש וכ-2600 ש״ח בשנה. לעיתים, קיומן של מספר רב של נקודות בצירוף של מדרגת מס נמוכה מספיק יובילו לפטור מתשלום מס הכנסה.
  3. הקלה במס מקצבת פנסיה – עבור מי שמקבל קצבת פנסיה חודשית, קיימת הקלה במס המאפשרת פטור ממס על 35 אחוז מגובה הקצבה בפועל. להקלה זו קיימת תקרה של 7,200 ש״ח בחודש.
  4. הקלות מס בגין נכות – הקלה זו רלוונטית עבור כל מי שסובל מנכות של 90 אחוז ומעלה ומאפשרת פטור ממס באופן כללי החל מתחילת תקופת הנכות. הדבר משמעותי בעיקר עבור מבוגרים אשר סובלים מבעיות בריאותיות שונות ולעיתים לא מודעים לכך שבעיות אלו יכולות לזכות אותם באחוזי נכות ומכך לא רק בהקלות מס אלא גם בקצבאות וסיוע מסוגים שונים. חשוב לדעת כי את הקלות המס ניתן לקבל רק לאחר הגשת הבקשות לאחוזי נכות למוסד לביטוח לאומי וקבלת אישור מועדה רפואית על אחוזי נכות.
  5. החזרי מס עבור סיעוד – אדם אשר זקוק לסיוע ומתגורר במחלקה סיעודית זכאי להחזרי מס. הקלה זו תקפה גם עבור צאצאיו של אותו אדם אשר לעיתים ממנים את שהותו במחלקה הסיעודית ולכן הקלות המס יחולו עליהם.

 

הקלות נוספות אשר ניתן לקבל בגין נקודות זיכוי מס

בנוסף להקלות אלו, חשוב לדעת כי אדם אשר זכאי לנקודות זיכוי ממס הכנסה בגין גיל פרישה, יכול לנצל אותם גם במקרים בהם הוא לא מקבל משכורת קבועה.

כך למשל, אם אותו אדם מחזיק בניירות ערך ופיקדונות שונים אשר צוברים ריבית, לרוב יהיה עליו לשלם מס בשיעור של 15 עד 25 אחוז בהתאם לסוג התוכנית וגודל הפיקדון. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לקזז את המיסים על הרווחים עם נקודות הזיכוי ממס ההכנסה ובכך בסופו של דבר לשלם מס נמוך הרבה יותר.

עוד מקרה נפוץ בו ניתן להסתייע בנקודות הזיכוי של מס הכנסה הוא במקרים בהם מתקבלות הכנסות משכר דירה עבור דירה אשר בבעלות הזכאי. אם שכר הדירה עולה על 4500 ש״ח בחודש, ההכנסה המתקבלת חייבת בתשלום מס. עם זאת, גם כאן ניתן להסתייע בנקודות הזיכוי ממס הכנסה ובכך לשלם מס נמוך יותר.

החזרי מס לגיל הזהב

 

איך עובד החזר מס?

במדינת ישראל, רשות המיסים קובעת את שיעור המס החל על הכנסות מסוימות של אותו אדם על פי הכנסותיו בשנה הקודמת.

כך, על אף שמס הכנסה משולם באופן חודשי עבור כל משכורת, הוא מחושב באופן שנתי על בסיס שנת מס שלמה. אופן חישוב זה יוצר לא אחת פערים בין שיעור המס שקבעה רשות המיסים לשיעור המס בפועל אשר על אותו אדם לשלם.

במקרים בהם הטעות תהיה לרעת המשלם, הוא לא יקבל דיווח לכך מרשות המיסים ויהיה עליו לשים לב לכך בעצמו, לבצע את כל החישובים הנדרשים ולהגיש בקשה להחזר מס לרשות המיסים. כיוון שאנשים רבים לא מודעים לכך שהם זכאים לקבל החזר מס, הם לא מגישים את הבקשה והכסף נשאר אצל המדינה.

 

איך מגישים בקשה לקבלת החזר מס?

לא משנה מה העילה בגינה זכאי אדם להחזר מס, הבקשה להחזר מס מתנהלת באופן דומה עבור כולם. על המבקש להגיש טופס המסכם את כלל הכנסותיו, בין אם באמצעות המעסיק ובין אם באמצעות הצהרה על הכנסות מסוגים שונים. בנוסף, יש למלא טופס של רשות המיסים ובו לציין הקלות והטבות שונות להן זכאי המבקש.

עבור כלל ההקלות וההטבות יש לצרף מסמכים ואישורים אשר מוכיחים את הזכאות של המבקש להטבות אלו. את כל אלו יש להגיש באופן פיזי אצל פקיד שומת המס המקומי. תהליך האישור לוקח מספר חודשים והכסף יכול להיות מוחזר עד כשנתיים מיום אישור הבקשה.

כמו כן, חשוב לדעת כי גם אם העילה להחזר המס התקיימה במשך מספר שנים, יש לבקש החזר מס עבור כל שנת מס בנפרד. בנוסף, במקרים של בקשות להחזרי מס רטרואקטיביים על שנים קודמות, כדאי לדעת כי ההגבלה היא עד 6 שנים אחורה משנת המס הנוכחית.

ברוב המקרים, לאור מורכבות התהליך וכן לאור הקושי לחשב בצורה מדויקת מה המס שאותו אדם היה צריך לשלם ביחס למס אותו הוא שילם בפועל, רבים נעזרים בשירותיהם של יועצי מס או רואי חשבון המומחים בתהליך הגשת בקשות להחזרי מס. סיוע של גורם מומחה ילווה כמובן בתשלום עמלה מסוימת אך אחוזי ההצלחה בתהליך כזה הם גבוהים יותר.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות