fbpx

הטבות מס לגמלאים – המדריך המלא

מדינת ישראל מעניקה הטבות מס לגמלאים. ההטבות העיקריות נוגעות לתשלומי הפנסיה המתקבלים וכן להנחות במס רווחי הון. זולת הטבות אלו, גמלאים רבים זכאים להטבות נוספות דוגמת פטור ממס שבח או ממס על רווחים משכירות. במדריך זה נעמיק בהטבות השונות ובתנאים לקבלתן.

 

מיסוי הכנסות בישראל

את ההכנסות בישראל ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות. הכנסות הוניות והכנסות פירותיות. הכנסות הוניות הן הכנסות המתקבלות בעד מכירת נכס, מקרקעין או מיטלטלין, כאשר מכירת הנכס אינה תחום עיסוקו של המוכר. ההכנסות ההוניות הנפוצות ביותר הן הכנסות ממכירת דירה או ממכירת מניות. חשוב לשים לב שעבור קבלנים או אנשים אשר עיסוקם הוא מסחר בבורסה, הכנסות אלו ייחשבו לפירותיות ולא להוניות.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

לענייננו, ההכנסה ההונית הרלוונטית היא הכנסה ממכירת מניות או אגרות חוב ובה נתמקד. גם הכנסות מקרנות השתלמות, קופות גמל או קרנות פנסיה הינן הכנסות הוניות שכן הקרן עצמה קונה ומוכרת עבורנו אגרות חוב ומניות. הכנסות פירותיות הן הכנסות ממשלח ידו של הנישום או מעסקאות אקראיות שביצע והן אינן נחשבות לעסקאות הוניות, דוגמת תיווך חד פעמי למכירת דירה. עבור רובנו, עיקר הכנסותינו הן פירותיות ומתקבלות כמשכורת מהמעביד או כשכר המשולם לנו כעצמאיים.

שיעור המס על רווחים הוניים הינו קבוע ועומד על 25%. לעומת זאת, שיעור המס על הכנסות פירותיות משתנה וגדל ככל שההכנסה גדלה. ההכנסה הפירותית ממוסה בשיטת המדרגות – על כל "מדרגת" הכנסה ממוסים בנפרד בשיעור שונה. המדרגה הראשונה היא על ההכנסה מהשקל הראשון ועד ל6,451 שקלים ועבורה משלמים 10% מס. המדרגה הגבוהה ביותר היא על ההכנסה העולה על 53,971 שקלים והיא ממוסה בשיעור של 50%.

כך, אדם שהרוויח, למשל, 12,000 שקלים ממכירת מניות ישלם מס של 3,000 שקלים בעד הרווחים. לעומתו, אדם שהרוויח את אותו הסכום במשכורתו החודשית וזכאי, ככל אזרח בישראל, ל2.5 נקודות זיכוי, ישלם 1030 ₪ בלבד למס הכנסה.

אם כן, כאשר ההכנסות מועטות יחסית, המס ההוני גבוה מהמס הפירותי. לעומת זאת, בגין הכנסות גבוהות, משתלם מס פירותי בשיעורים גבוהים במידה ניכרת מהמס ההוני. מעניין לדעת שזו הסיבה שעובדי הייטק רבים מעדיפים לקבל אופציות במקום תוספת שכר, שכן אופציות ממוסות כהכנסה הונית בשיעור נמוך יותר ממשכורתם.

 

פטור ממס פירותי לגמלאים

סעיף 9א לפקודת מס הכנסה פוטר גמלאים מחלק ניכר מהכנסתם הפנסיונית. לפני כעשור התחוללה רפורמה בפטור לגמלאים, אשר בסופה יוענק פטור של 67 אחוזים ממס הכנסה על הקצבה המזכה – דהיינו מתשלומי הפנסיה שלא שולם בעדם מס בזמן ההפקדה. הרפורמה תושלם בשנת 2025, ועד אז גמלאים שפורשים כיום מוענק פטור של 52% מסך ההכנסה על הקצבה.

נדגים את הוראת החוק בעזרת דוגמה מעשית. נניח שאדם פרש לפנסיה בשנת 2022, והוא מקבל קצבה מזכה של 15,000 שקלים בחודש. החוק פוטר 52% מהכנסתו ממס, כך שסכום ההכנסה החייבת במס הוא 7,200 שקלים. במידה והוא יפרוש בשנת 2025, סכום ההכנסה יצנח ל4,950 ₪ בלבד.

מדובר בהטבת מס משמעותית במיוחד. הודות לשיטה הפרוגרסיבית שתוארה לעיל, לא רק סכום המס קטן אלא גם שיעור המס. נחזור לדוגמה דלעיל. המס השולי של אותו פנסיונר היה, ללא ההטבה, 31%. לאחר ההטבה, שיעור המס נחתך ביותר משליש ועומד על 10% בלבד. כך, ההטבה חוסכת תשלומי מס רבים לגמלאי.

מי שמקבל קצבה שאינה עונה על הגדרת הקצבה המזכה בסעיף, זכאי להטבה מצומצמת לפי סעיף 9ב. 35% מסך הקצבה יהיו פטורים ממס – פחות מההטבה הרגילה אך עדיין הטבה משתלמת. כמו כן, קיימת הטבת מס על קצבה המשתלמת מחו"ל עבור עולים חדשים ותושבים וותיקים חוזרים. ההטבה אינה נוגעת לרוב הקוראים ולכן לא נפרט עליה כאן, אך חשוב לדעת שהיא קיימת ולדאוג למימוש ההטבה במידה והיא מגיעה לכם.

 

הנחה במס רווחי הון

כזכור, מס רווחי הון בישראל עומד על 25%. במטרה לעודד את הציבור לצבור חסכונות עד לגיל הפרישה כדי שלא יגיעו למצב חלילה בו אין להם מספיק כסף, החוק קובע הנחות משמעותיות במס רווחי הון לגמלאים. ההנחה, בדומה למיסוי פירותי ובשונה ממיסוי הוני היא הדרגתית, כאשר על המדרגה השנייה משלמים יותר מס מאשר על המדרגה הראשונה ועל המדרגה השלישית יותר מהמשולם על המדרגה השנייה.

המדרגה הראשונה היא זו שבין 0 לבין 74,880 ₪, ועליה ישלם הגמלאי 10% מס במקום 25%. המדרגה הבאה היא 74,881-107,400 ₪, ועליה ישולמו 14% מס. המדרגה האחרונה המזכה בהנחה היא 107,401-172,320 ₪ ובה שיעור המס השולי עומד על 20%.

נמחיש את משמעות ההטבה בעזרת הדוגמה הבאה. נניח שגמלאי מוכר מניות ברווח של 120 אלף ₪. ללא ההטבה, שיעור המס המשתלם בעד הרווח היה 30 אלף שקלים! הודות להטבה, הגמלאי ישלם 14,560.46 שקלים – הנחה של למעלה מ-50 אחוזים!

 

הטבות מס לגמלאים – הטבות נוספות

כאמור לעיל, גמלאים עשויים להיות זכאים להטבות נוספות מעבר להחזרי מס ולהטבות במס על הקצבאות ועל רווחי הון. הטבות אילו אינן מגיעות מעצם היותם גמלאים אלא מצירוף נסיבות נוספות. אנו נתמקד בשתי ההטבות העיקריות הנוספות – פטור ממס שבח כאשר עוברים לבית אבות ופטור ממס על רווחי שכירות בזמן שהות בבית אבות.

שהות בבית אבות הינה עסק לא זול בכלל. הדייר נדרש לשלם דמי פקדון עם כניסתו, בנוסף לתשלום החודשי. לשם מימון הפקדון, דיירים רבים מוכרים נכסים שבבעלותם. בעוד שבדרך כלל יש לשלם מס שבח על הרווח המופק ממכירת דירה, גמלאים המוכרים את דירתם כדי לממן את מגוריהם בבית אבות פטורים ממס שבח.

כמו כן, גמלאי המשכיר את דירתו אשר התגורר בה לפני הכניסה לבית אבות, פטור מתשלום מס בעד רווחיו מהשכירות. זאת, אף אם סך השכירות עולה על תקרת הפטור הרגילה – 5,196 שקלים בחודש.

 

לסיכום

גמלאים בישראל נהנים ממספר הטבות מס. שתי הטבות מס נובעות מעצם היותם גמלאים – פטור ממס על אחוז נכבד מקצבת הפנסיה והנחה במס רווחי הון. שתי הטבות נוספות קשורות למעבר לבית אבות – פטור ממס שבח על הדירה ופטור ממס על דמי השכירות המתקבלים מהדירה בה גר הגמלאי לפני המעבר לבית האבות. דאגו למימוש זכויותיכם ותזכו לפנסיה נפלאה. בהצלחה!

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות