fbpx

עובדי הייטק זכאים להחזר מס?

עובדי הייטק נמצאים גבוה בצמרת ההכנסות בישראל. כתוצאה מכך ומשיטת המס הפרוגרסיבית הנהוגה בארץ, עיקר מס ההכנסה בישראל יוצא מכיסם. לעיתים, נגבים מהם תשלומים גבוהים מאלו האמורים להיגבות שלא כדין. במקרים אלו, עובדי הייטק זכאים להחזר מס. באילו מקרים נגבים סכומים גבוהים יותר המצדיקים קבלת החזר מס?

 

מבנה המס בישראל – מס שנתי

כדי להבין מדוע נגבים מהעובדים סכומי מס גבוהים מאלו הקבועים בחוק, חשוב להבין כיצד מחושבת הכנסה חייבת בארץ. שיטת המיסוי בישראל היא שנתית – בוחנים את סך ההכנסות בשנת מס, מחלקים ב12 כמניין החודשים בשנה וגובים מס חודשי בהתאם. לפיכך, המס המשולם בשנה הנוכחית נגזר מגובה ההכנסה בשנה הקודמת.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

ניעזר בדומה מספרית כדי להבהיר את השיטה. נניח שאדם, נקרא לו אברהם, הרוויח בשנת 2020 25,000 שקלים בחודש. המשכורת נשארה יציבה לאורך כל השנה ולכן בסוף השנה רווחיו עמדו על 300 אלף שקלים חדשים. סכום זה יחולק ב12 – 25,000 ₪ וזו תהיה ההכנסה החודשית החייבת בשנת 2021. ככל שהמשכורת תישאר יציבה גם בשנת 2021, לא תתעורר כל בעיה וחישוב המס יהיה מדויק.

 

פערים בשכר בין השנים – מתי עובדי הייטק זכאים להחזר מס?

לעומת זאת, במידה וההכנסה בשנת 2021 השתנו, יצוצו בעיות בחישוב המס. נחזור למיודענו אברהם. כעת, נניח שבסוף חודש מרץ 2021 אברהם פוטר מעבודתו עקב סגירת חברת הסטרטאפ בה עבד. רק בחודש יולי אברהם חזר לשוק העבודה והמשכורת שקיבל עד לסוף השנה הייתה של 20 אלף שקלים ולא של 25 אלף כפי שקיבל בעבודה הקודמת.

בתרחיש זה, אברהם הרוויח 195 אלף שקלים בשנת 2021 – 16,250 ₪ בממוצע לחודש. והרי זכור לנו שאברהם ממוסה לא לפי הכנסה זו, אלא לפי הכנסה של 25 אלף שקלים בחודש, כפי שהיה בשנת 2020. במצב כזה, בסוף השנה על אברהם לבצע התאמות בין מקדמות המס ששילם לבין המס שהוא חייב בו בפועל, לפי ההכנסה האמיתית שהכניס ולא המשוערת לפי 2020.

במידה ואברהם לא יבצע התאמות, ייתכן שלא יוחזר לו סכום המס העודף ששילם. נמצא, שבמקרים בהם הרווחים בשנה מסוימת פחותים ביחס לרווחים בשנה שלפניה, רשות המיסים עלולה לגבות יותר מס מזה שהנישום אכן אמור לשלם. זהו המקרה הראשון בו עובדי תעשיית ההייטק עשויים להיות זכאים להחזרי מס.

אמנם תרחיש זה יכול לקרות לכל אדם במשק, אך הסבירות של עובד הייטק למצוא את עצמו בסיטואציה זו גדולה יותר. זאת, מאחר מאפייני שוק ההייטק כשוק תזזיתי יחסית, הפועלות בו חברות סטרטאפ רבות שחלקן הלא מבוטל נסגרות תוך זמן מה.

 

אופציות

שכרם של עובדים בתעשיית ההייטק מורכב, פעמים רבות, לא רק מרכיב השכר אלא גם ברכיב האופציות. מדובר בהזדמנות לרכוש מניות בעתיד במחיר קבוע מראש. עובדים שמחים באופציות, לעיתים אף יותר משהם שמחים במשכורת, משתי סיבות עיקריות. ראשית, פוטנציאל הרווח בהן עצום. במידה והמניה תעלה, העובד יוכל לקנות אותה במחיר נמוך במידה ניכרת ממחיר השוק על ידי מימוש האופציה שלו, ולמכור אותה ברווח משמעותי.

שנית, במקרים מסוימים אופציות ממוסות כרווחי הון ולא כשכר עבודה, מה שיכול להוריד את שיעור המס בכמעט 50%! בעוד שמיסוי על הכנסה פירותית בישראל הוא מיסוי פרוגרסיבי ומדרגתי, מיסוי רווחי הון הוא קבוע בשיעור של 25%. כך, עובד הייטק שהרוויח, למשל, 800 אלף שקלים בשנה החולפת, ישלם כמעט 50% מס על ההכנסה שלו.

לעומת זאת, אדם שמכר מניות והרוויח על המכירה 800 אלף שקלים, ישלם 25% מס בלבד. מאחר שעובדי תעשיית ההייטק מצויים, על פי רוב, במדרגות ההכנסה הגבוהות, הרי שהפער בין מס רווחי הון לבין מס על הכנסה מעבודה אצלם משמעותי מאוד והפער מתמרץ עובדים לקבל תשלום כאופציות, ולא כשכר.

קיימים ארבעה מסלולים לקבלת אופציות, כאשר לכל אחד מהמסלולים השפעה על שיעורי המס לעובד ויכולת ניכוי ההוצאה של המעביד. המסלול הראשון לקבלת אופציות, הוא קבלת אופציה סחירה ללא נאמן. במקרה זה, העובד ימוסה במס רגיל על האופציות לפי השווי שלהן ביום קבלתן ועל רווח ההון במכירתם הוא ישלם מס רווחי הון.

המסלול השני הוא קבלת אופציה לא סחירה על ידי נאמן. במקרה זה, הרווח כולו ימוסה באופן פירותי – דהיינו רגיל ולא כרווח הון וזוהי אופציה גרועה במיוחד עבור העובד. המסלול השלישי הוא מסירת האופציה לנאמן במסלול פירותי. גם במסלול זה הרווח פירותי כולו והמיסוי גבוה במיוחד.

המסלול הרביעי והפופולרי ביותר, הוא גם המסלול הטוב ביותר עבור העובדים. במסלול זה האופציות נמסרות לנאמן במסלול הוני. העובד לא יכול לממש אותן במשך שנתיים ורק לאחר כן הן ברות מימוש. בעת המימוש, הרווח כולו ימוסה כרווח הון – בשיעור של 25% בלבד. מבולבלים מכל המסלולים? מסתבר שלא רק אתם.

לעיתים ריבוי המסלולים והאלטרנטיבות גורמות לבלבול אף ברשות המיסים והרשות ממסה את האופציות כהכנסה פירותית – דהיינו לפי המס השולי של העובד, במקום כהכנסה הונית – ב25% בלבד. זהו המקרה השני בו עובדי הייטק זכאים להטבת מס, הנובעת משיטת התשלום הייחודית לענף. שיטת האופציות גורמת לטעויות בחישוב המס המצדיקות החזרי מס לעובדי ההייטק.

 

נסיעות עסקיות

אופיין של חברות ההייטק מחייב קשירת קשרים בין לאומיים. לשם כך, עובדים טסים מפעם לפעם לטיסות עבודה ברחבי העולם. טיסות אלו עשויות להיות מוכרות כהוצאות בייצור הכנסה ולזכות את העובד בהחזר מס. זאת, מאחר שהדין הישראלי מאפשר לנכות הוצאות בייצור הכנסה מחישוב ההכנסה החייבת כדי למסות רווחים בפועל ולא הכנסות תיאורטיות.

חשוב לדעת שלא כל הוצאות נסיעה ברות ניכוי. נסיעה במחלקה ראשונה, למשל, אינה ניתנת לניכוי אלא רק שווי כרטיס במחלקת עסקים. כמו כן, במידה והעובד ישן במלונות יוקרה או טייל אגב פגישות העסקים, החזר המס לא יהיה פשוט וידרוש הוכחת נפרדות בין החלקים העסקיים של הנסיעה לבין מאפייניה האישיים.

 

סוף דבר

עובדי הייטק עשויים להיות זכאים להחזרי מס בשלל נסיבות. הנסיבות העיקריות הן פערים בשכר בין שנות מס, מסלולי מיסוי האופציות וריבוי נסיעות עסקיות. מלבד זאת, קיימות נסיבות נוספות לניכוי הוצאות דוגמת השתלמויות או לימודים אקדמאיים תוך כדי העבודה, אולם אלו לא מאפיינים ייחודיים להייטק אלא כלליים לכלל עובדי המשק. במידה ומגיע לכם החזר כאמור, דאגו למימוש זכויותיכם ותהנו מהשאת רווחיכם. בהצלחה!

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות