fbpx

החזר מס על משיכת קרן פנסיה

החיסכון בקרן הפנסיה נועד על מנת להבטיח לנו הכנסה לאחר גיל הפרישה. עם זאת, קיימים מקרים בהם מבוטחים מעוניינים למשוך כספים מקרן הפנסיה עוד לפני הפרישה. איך עושים זאת ומתי ניתן לעשות זאת בלי לשלם מס? הכנו עבורכם מדריך מיוחד על כל מה שצריך לדעת על החזר מס על משיכת קרן פנסיה.

קרן פנסיה – תוכנית חיסכון עם מטרה

קרן פנסיה היא חיסכון מיוחד, אשר נועד לפדיון בצורת קצבה לאחר גיל הפרישה.

מטרת קרן הפנסיה היא להבטיח, שגם כאשר אזרח מגיע לגיל בו הוא אינו מסוגל לפרנס את עצמו כבעבר, עדיין תובטח לו הכנסה חודשית והוא לא יהפוך לנזקק בן רגע. את החיסכון לפנסיה מייצר לעצמו העובד במהלך שנות עבודתו על ידי הפקדה חודשית של סכום קבוע אל קרן הפנסיה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

הייחודיות של קרן הפנסיה ביחס לחסכונות אחרים הוא, שגם המעסיק מפריש סכום מסוים עבור קרן הפנסיה, ועל כן מדובר בחיסכון שהוא משתלם יותר עבור העובד מאשר חיסכון בבנק. מצד שני, על קרנות פנסיה חלות מגבלות רבות אשר נועדו למנוע מצב בו אנשים שונים משתמשים בכסף, שהם חסכו למטרות אחרות מפנסיה לאחר פרישה.

אחת המגבלות האלו היא חיוב במס של 35 אחוז על משיכה שלא כדין, כפי שמכונה בחוק, מקרן הפנסיה. מדובר במגבלה משמעותית, שנועדה לעודד את הציבור לשמור על הכסף בקרן הפנסיה ולמשוך אותו רק כשבאמת אין ברירה אחרת.

 

החזר מס על משיכת קרן פנסיה – איך ומתי אפשר למשוך כספים מקרן הפנסיה ללא מס?

אין ספק כי חיוב של 35 אחוז מס, הופך את המשיכה מקרן הפנסיה ללא משתלמת. בדרך כלל בקרנות הפנסיה נמצאים חסכונות של מספר רב של שנים.

החזר מס על משיכת קרן פנסיה

חסכונות אלו יכולים להגיע לסכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים, ועל כן חיוב של 35 אחוז על סכום כזה, משמעותו – הרבה מאוד כסף שהולך לאיבוד. עם זאת, לא תמיד כך הדבר, ובחוק מוגדרים מספר מצבים בהם ניתן למשוך כספים מקרן הפנסיה ללא תשלום מס.

מדובר כמובן על מקרים חריגים ביותר, אך עדיין חשוב להכיר אותם ולדעת שתוכלו להשתמש בכספי הפנסיה כדי לעבור אותם. אלו הם ארבעת "מצבי המסכנות" כפי שהם מוגדרים בחוק.

 

הכנסה נמוכה במיוחד

אם המבוטח נקלע למצב בו הכנסתו נמוכה במיוחד, הוא זכאי למשוך קצבאות מקרן הפנסיה ללא חיוב במס. איך קובעים מהי הכנסה נמוכה במיוחד? אם מדובר במבוטח יחיד, הכנסה נמוכה במיוחד מוגדרת כהכנסה קטנה יותר משכר המינימום החודשי כפי שנקבע בחוק.

במקרים כאלו, רשאי המבוטח למשוך מקרן הפנסיה סכום אשר ישלים את הכנסתו לסך הכולל של שכר המינימום. אם מדובר בזוג אשר חיים ביחד ויש להם ילד קטין, ניתן למשוך סכום שישלים את ההכנסה הכוללת עד לכפול משכר המינימום.

 

הוצאות רפואיות חריגות

במקרה והמבוטח נקלע למצב רפואי, בו עליו להוציא סכומים נכבדים על מנת לטפל בעצמו, גם אז ניתן למשוך כספים מקרן הפנסיה ללא חיוב מס. הוצאות רפואיות חריגות נחשבות כהוצאות אשר עולות על מחצית מההכנסה השנתית של המבוטח. במקרים כאלו, המבוטח יכול למשוך סכום אשר מכסה את הוצאותיו הרפואיות בלבד.

 

נכות מעל 75 אחוז

גם מצב של נכות מעל 75 אחוז נחשב כמצב מסכנות, המאפשר משיכה של כספים מקרן הפנסיה ללא חיוב במס. במקרים אלו, מדובר בכלל שחל לא רק על המבוטח אלא גם על משפחתו הקרובה.

כלומר, בין אם המבוטח סובל מנכות של מעל 75 אחוז או במקרים בהם נקבעו 75 אחוזי נכות או יותר לאחד מבני משפחתו, ניתן למשוך כספים מקרן הפנסיה ללא מס. במקרים אלו, ניתן למשוך סכומים ללא הגבלה מקרן הפנסיה וללא תשלום מס.

 

מוות של עמית

עוד מקרה המאפשר משיכה של כספים מקרן הפנסיה ללא חיוב במס, הוא מוות של עמית בקרן הפנסיה. במקרים אלו, המוטבים האחרים בקרן הפנסיה יכולים למשוך את כל כספי הפנסיה ללא תשלום מס. שארים של העמית זכאים לקצבה חודשית מהקרן.

 

מצבים שאינם מוגדרים במצבי מסכנות

בנוסף למצבי המסכנות, ניתן למשוך כספים מקרן הפנסיה ללא חיוב במס גם לא במצב של מסכנות. מדובר על מצב של הפסקת העסקה. במקרים אלו, ניתן למשוך את רכיב הפיצויים שנמצא בקרן הפנסיה, ללא רכיב התגמולים של העובד והמעסיק. הסכום שניתן למשוך מחושב על פי המשכורת במקום העבודה וסך שנות ההעסקה.

החוק קובע כי ניתן למשוך משכורת אחת עבור כל שנת עבודה, כאשר המגבלה היא שלא מדובר בסכום העולה על 12 אלף ש״ח עבור כל שנה. בנוסף, מי שמשכורתו נמוכה יותר מתקרת השכר, יכול למשוך עד תקרת השכר עבור כל שנה.

 

מעל גיל 67? יש עוד אפשרות

עבור מבוטחים מעל גיל 67, ניתן למשוך את כלל כספי הפנסיה ללא תשלום מס, אם נצבר בקרן סכום הנמוך מסכום הצבירה המזערי – 94 אלף ש״ח. על מנת לבצע זאת, יש לקבל אישור מקרן הפנסיה על גובה הצבירה, ולפנות למס הכנסה כדי לקבל אישור לפטור ממס.

 

הוצאתי כסף וגיליתי שאני זכאי לפטור ממס, מה עושים?

במקרים בהם נמשכו כספים מקרן הפנסיה, המס שולם ורק בדיעבד התגלה שהייתה קיימת זכאות לפטור ממס, ניתן לקבל החזר על המס ששולם. כדי לזכות בהחזר המס, יש למלא טופס 106 וטופס 135 וכן לצרף אישורי הפקדה מקרן הפנסיה.

בנוסף, יש להציג את האישורים הנדרשים לפי מצב הזכאות – טיפולים רפואיים, אישורי אחוז נכות, או תדפיס הכנסות אשר מוכיח את גובה ההכנסות בתקופה המדוברת. בנוסף, כדאי לדעת שבמקרים קיצוניים לא חייבים למשוך כסף מקרן הפנסיה, וניתן לקבל גם הלוואה מהקרן המנהלת בתנאים יחסית נוחים.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות