fbpx

החזרי מס בגין קצבה חודשית מביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מספק סוגים שונים של קצבאות עבור מי שזכאי לכך מסיבות שונות. ברוב המקרים, הזכאות לקצבה מהביטוח הלאומי קשורה לפגיעה ממנה אותו אדם סובל. על כן, אותה פגיעה לא רק מזכה אותו בתשלום קצבה חודשית, אלא גם בהטבות נוספות כמו פטור ממס באופן כללי או פטור ממס על אותה קצבה. איך יודעים מי זכאי להחזרי מס בגין קצבה חודשית מביטוח לאומי ואיך מגישים בקשה לקבלת החזרי המס האלו? להלן ההסבר המלא.

מי זכאי לפטור ממס?

הקצבאות השונות אשר מעניק המוסד לביטוח לאומי נבדלת אחת מהשנייה במאפיינים רבים. חלקן ניתנות לתקופה מוגבלת ואחרות לכל החיים, גובה הקצבה משתנה בהתאם לעמידה של הזכאי בתנאים שונים וכן תהליך ההגשה והאישור לקבלת הקצבה משתנה בהתאם לסוג המקרה והקצבה.

מאפיין אשר משותף ללא מעט קצבאות שונות המוענקות על ידי המוסד לביטוח לאומי הוא היותן של הקצבאות פטורות ממס הכנסה. להלן הקצבאות אשר מזכות את מקבליהן בפטור ממס:

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

 

קצבת נכות כללית

הקצבה המשמעותית ביותר שמעניק המוסד לביטוח לאומי מזכה את המקבלים אותה בפטור מלא ממס הכנסה, הן על ההכנסת מהקצבה עצמה והן על הכנסות נוספות אשר קיימות לאותו אדם. הפטור ניתן רק למי שאושרו לו 90 או 100 אחוזי נכות לתקופה אשר עולה על 184 יום.

 

קצבת זקנה

גם קצבת זקנה מאפשרת למי שזכאי לה לקבל פטור ממס עבור הקצבה. עם זאת, המקבל אינו זכאי לפטור ממס הכנסה באופן כללי וכן עדיין מחויב בתשלום דמי בריאות עבור הקצבה.

החזרי מס בגין קצבה חודשית מביטוח לאומי

 

קצבת נפגעי עבודה

קצבה נוספת המאפשרת קבלת פטור או הנחה מתשלומי מס הכנסה היא קצבת נפגעי עבודה. מדובר בקצבה עבור מי שקיבל דרגת נכות מהעבודה של 90 אחוז או יותר.

 

קצבת ילד נכה

הוריהם של ילד נכה אמנם לא זכאים לפטור ממס על הכנסותיהם אך הם כן זכאים לנקודות מס הכנסה. עבור מי שאחד מילדיו סובל מנכות מלאה, ניתן לקבל שתי נקודות זיכוי במס הכנסה אשר מתורגמות להנחה של כ-5,000 ש״ח בשנה בתשלום מס הכנסה.

תגמול לנפגעי פעולות איבה – מי שמקבל קצבה בגין פגיעה מפעולות איבה זכאי להנחה במס רכישה על רכישת דירת מגורים או על רכישה של קרקע לבניית מגורים. את ההטבה ניתן לממש בשתי פעמים שונות אך לא יותר.

 

קצבת עיוור

עוד קצבה המזכה את המקבל בפטור מלא מתשלום מס הכנסה על קצבה זו וכן על כל הכנסה אחרת היא קצבת עיוור.

 

מס הכנסה שלילי

מדובר במקרה כללי עבור לא מעט ממקבלי הקצבאות מהמוסד לביטוח לאומי. מי שזכאי לקבל קצבת השלמת הכנסה, קצבת נכות וקצבת זקנה, זכאי בחלק מהמקרים לקבל החזר מס שלילי.

 

מלבד אלו, ישנן קצבאות נוספות אשר לא מזכות את מקבליהן בפטור ממס או בהקלות נוספות, אך הקצבאות עצמון פטורות ממס הכנסה – קצבת שאירים וכן קצבת אסירי ציון.

 

למה שאקבל החזר מס על קצבה הפטורה ממס?ֿ

בגלל אופן פעולתה של רשות המיסים בישראל וכן העובדה כי היא אינה תמיד פועלת בסנכרון עם המוסד לביטוח לאומי, יכול להיווצר מצב בו מי שמקבל קצבה מביטוח לאומי אשר פטורה מתשלום מס, עדיין ישלם עליה מס הכנסה כאשר הוא יקבל אותה.

הדבר מתרחש כיוון שאופן חישוב המס ברשות המיסים הוא שנתי בעוד שתשלום המס לרשות המיסים הוא חודשי. כך קורה מצב בו רשות המיסים מחשבת עבור כל אדם את גובה מס ההכנסה אשר עליו לשלם על בסיס ההכנסות שהיו לו בשנה האחרונה אך לאורך השנה הכנסותיו משתנות והמס עומד קבוע.

הדבר מוביל לכך שאזרחים רבים משלמים מס הכנסה גבוה מהנדרש והם בכלל לא מודעים לכך שכן רשות המיסים לא דואגת לעדכן אותם בכך ששיעור המס שעליהם לשלם היה נמוך ממה ששילמו באמת.

כמו כן, במקרים רבים אחרים בהן הקצבה מזכה בהקלות נוספות או בפטור ממס על הכנסות אחרות, חוסר עדכון של הנתונים אצל המעסיק יוביל לתשלום מס בשיעור גבוה יותר, לעיתים לתקופה ארוכה. על כן, חשוב מאוד לעדכן את הפרטים אצל המעסיק ברגע שחל שינוי במצב אשר מזכה בפטור ממס או בנקודות זיכוי מס הכנסה.

 

איך מגישים את הבקשה לקבלת החזרי מס בגין קצבה חודשית מביטוח לאומי?

בדומה להגשתן של בקשות להחזרי מס מסיבות אחרות, בקשה להחזרי מס עבור קצבה מביטוח לאומי מחייבת את המגיש להצהיר על כל הכנסותיו בשנה האחרונה.

הצהרה זו יכולה להיעשות באמצעות טופס מתאים אשר יסופק על ידי המעסיק או באמצעים אחרים במידה והכנסות מגיעות ממקורות שונים. בנוסף להצהרה על ההכנסות, על המבקש למלא טופס בקשה להחזר מס וכן לציין את הסיבות בגינן הוא זכאי להחזר.

לעיתים, מלבד הזכאות להחזרי מס בגין קבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי, יהיו קיימות גם סיבות אחרות המאפשרות הקלות נוספות במס הכנסה. כל עילה לקבלת שיעור מס הכנסה נמוך יותר, מחייבת את המבקש להציג אישורים מתאימים אשר מוכיחים שהוא זכאי לאותה הקלה.

ברוב המקרים, כאשר מדובר בהחזרי מס עבור קצבאות מביטוח לאומי, האישורים המתאימים יהיו אישורי הזכאות לקצבה מהביטוח הלאומי. בחלק מהמקרים, המבקש יידרש גם להציג אישורים אשר מוכיחים את מצבו הרפואי או כאלו המספקים מידע לגבי מצבו הכלכלי.

הגשה של בקשה ללא האישורים המתאימים עלולה להוביל לפסילת הבקשה ובכך להאריך מאוד את התהליך. על כן, ברוב המקרים מומלץ להיעזר בשירותיו של יועץ מס או בשירותיו של רואה חשבון העוסק בתחום המס אשר יוכלו לסייע ולוודא שהבקשה עומדת בכללים של רשות המיסים.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות