fbpx

החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה

מדינת ישראל מעניקה לא מעט זכויות והטבות שונות עבור נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם. ההבנה כי משפחות אלו עוברות קשיים מיוחדים עקב הפגיעה שנגרמה להם, וכן העובדה כי הם נפגעו בשל השתייכותן הלאומית, הובילו את המדינה ליצור תשתית רחבה של תמיכה במשפחות אלו. אחד ממנגנוני התמיכה האלו הוא החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה. מה זה אומר ומי זכאי לכך? על כך בכתבה הבאה.

 

נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם – איך החוק מגדיר זאת?

ראשית, יש להכיר את ההגדרה החוקית עבור נפגע פעולות איבה. על פי החוק בישראל, פעולות איבה מוגדרות כפעולות של אויבי המדינה כלפי אזרחי המדינה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

הפעולה יכולה להיות הן פעולת טרור בשטחי המדינה והן פעולת טרור מחוץ לשטחי המדינה. כמו כן, אזרחי המדינה מוגדרים גם כתושבי חוץ או אזרחים שאינם מתגוררים בישראל. חשוב לציין כי על מנת להכיר באדם כנפגע פעולת איבה, על המדינה להגדיר את האירוע בו הוא נפגע כפעולת איבה.

במסגרת זאת, המדינה לרוב מגדירה כל אירוע אשר בו נגרמו נזקי גוף או נזקי נפש לאזרח ישראלי על ידי אויב המדינה כאירוע איבה. בנוסף, גם פגיעה באדם על רקע מוצאו הלאומי או האתני (כלומר בשל היותו ישראלי או יהודי), כמו במגוון של פעולות טרור שהתקיימו במסגרת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, מוגדרת כפעולת איבה.

אם פעולה המוגדרת כפעולת איבה הובילה למותם של אזרחים ישראלים, בני משפחותיהם זכאים למגוון של הטבות וזכויות, אשר נועדו לתמוך בהם ולסייע להם להתמודד הן עם הקשיים הנפשיים והן עם הקשיים הכלכליים בעקבות האובדן. אחת ההטבות האלו היא החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה.

 

החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה

מהו מס קנייה ועל מה הוא משולם?

בישראל מוטל מס קנייה על מגוון של מוצרים על פי החלטת הממשלה. לרוב, מדובר במוצרים המוגדרים על ידי הממשלה כמוצרים שאינם משמשים לצריכה שוטפת, וכן עבור מוצרים שהממשלה מעוניינת לצמצם את רכישתם בשל השפעתם המזיקה לאדם ולסביבה, כמו סיגריות ואלכוהול.

עם זאת, מלבד מוצרים אלו, מרביתו של מס הקנייה מוטל דווקא על מוצרים חיוניים שכל אחד משתמש בהם – כלי רכב, טלוויזיות, מכונות כביסה, תנורי בישול ומגוון שלם של מוצרים טכנולוגיים כמו טלפונים סלולריים. מבחינת הצרכן, קשה לזהות את מס הקנייה כיוון שהוא מגולם כבר במחיר הסופי של המוצר.

עם זאת אין ספק שניתן להרגיש אותו בכיס ולזהות את הפרשי המחירים הגדולים בין מרבית מוצרי הצריכה בארץ לבין המחיר של אותם מוצרים במדינות אחרות בעולם. שיעור מס הקנייה משתנה בין מוצרים שונים, וכן נתון לשינויים שונים בעקבות החלטות ממשלה מעת לעת.

 

מי זכאי לפטור ממס קנייה?

חשוב לדעת כי על אף הפרשי המחירים בין ישראל למדינות העולם, גם יבוא אישי של מוצרים המחויבים במס קנייה דורש תשלום של אותו מס (ביחד עם מיסים אחרים כמו מס ערך מוסף ומכס).

המקרים החריגים בהם קיים פטור ממס קנייה הם ברכישה של מוצרים עבור ייצוא ובמספר מסוים של חומרי גלם המשמשים לצרכים תעשייתיים. בנוסף, בני משפחותיהם של נפגעי פעולות איבה, אמנם לא זכאים לפטור קבוע, אך יכולים לקבל החזר על מס קנייה ששולם במקרים מסוימים.

 

איך נקבעת הזכאות להחזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה ואיך ניתן לממש אותה?

על פי החוק בישראל, בני המשפחה של אדם אשר נהרג במהלך פעולת איבה, זכאים לקבל החזר של מס קנייה ששולם במקרים מסוימים.

מדובר הן בהורים שכולים, אלמנות או יתומים של אדם הנהרג בפעולת איבה. כל אלו זכאים לקבל מענק חד פעמי, המהווה החזר על מס קנייה, ששולם עבור מוצר אשר נקנה עבור שימוש בעסק עצמאי, או עבור ביסוס של עסק עצמאי חדש.

הזכאות לאותו מס נקבעת בוועדת שיקום מיוחדת אשר תבחן את צרכי המשפחה, אופי העסק וכמובן גובה ההוצאות, שיעור המס ומידת הזכאות בקבלת ההטבה. על מנת לממש את הזכות בקבלת החזר מס קנייה עבור מוצר, יש לפנות אל פקיד השיקום בסניף של המוסד לביטוח לאומי המטפל בצרכי המשפחה.

 

עוד דברים שחשוב לדעת על החזר מס קנייה

בנוסף להחזר המוצע עבור בני משפחותיהם של נפגעי פעולות איבה בעבור רכישה של מוצר המשמש לפעילותו של עסק עצמאי, יכולים לקבל הטבה זו גם מי שמוגדרים על ידי החוק ככאלו שנפגעו בפעולות איבה. אם נפגע פעולת איבה הוגדר כבעל דרגת נכות של 25 אחוז, הוא זכאי למסלול של שיקום כלכלי באמצעות עסק עצמאי.

בהנחה ואושרה זכאותו לאותו מסלול, הוא יוכל לקבל החזר חד פעמי על מס קנייה עבור מוצר אשר משמש לפעילות או לביסוס העסק. המוצר חייב להיות מוצר הקשור באופן ישיר לפעילות העסק, ועל העסק להיות כזה המשמש מקור פרנסה עבור אותו נפגע.

גם במקרה הזה, תהליך אישור הזכאות למענק המשמש כהחזר עבור מס קנייה, מתבצע באמצעות ועדת שיקום אשר קובעת את גובה ההחזר לו זכאי הנפגע ועל איזה ציוד יחול ההחזר. כמו כן, גם עבור מימוש ההטבה הזו, יש לפנות אל פקיד שיקום בסניף של המוסד לביטוח לאומי כדי להתחיל בתהליך בדיקת הזכאות.

זכויות אלו הינן רק חלק ממגוון רחב של זכויות המוענקות לנפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם במדינת ישראל. במקרים רבים, אותם נפגעים, לא מודעים כלל לזכויותיהם או מכירים רק חלק קטן מאותן זכויות.

על כן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בהחזרי מס ובסיוע לנפגעים, על מנת להגיע למימוש מלא של כלל הזכויות, ולקבל את חבילת השיקום המלאה שהמדינה מציעה.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות