fbpx

פטור ממס רווחי הון – קופת גמל להשקעה

בשנים האחרונות הגיע לשוק מוצר פיננסי חדש אשר שינה את חוקי המשחק – קופת גמל להשקעה. מדובר במוצר אשר משלב את היתרונות של החיסכון הפנסיוני של קופות הגמל והטבות המס יחד עם הגמישות של מוצרי ההשקעה האחרים כמו פוליסות חיסכון או פיקדונות.

אז מה זאת בדיוק קופת גמל להשקעה? מה ההבדל בינה לבין המוצרים האחרים והאם משתלם לפתוח אחת? והאם ניתן לקבל פטור ממס רווחי הון – (קופת גמל להשקעה) על כך בכתבה הבאה.

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

קופת גמל להשקעה – איך הכל התחיל?

לא מעט משקיעים לא מכירים את קופות הגמל להשקעה וחושבים כי מדובר בשם נוסף עבור אותם קופות גמל ישנות ומוכרות. הסיבה לכך היא שקופות הגמל להשקעה קיימות בארץ שלוש שנים בלבד ועל אף הנהירה היחסית להשקעה בהן, הן עדיין לא מוכרות כמו מוצרי ההשקעה האחרים.

קופות הגמל נולדו במהלך הקדנציה של שר האוצר הקודם משה כחלון ונועדו להתחרות באפיקי ההשקעה אשר מציעים הבנקים כמו הפיקדונות. מוצרים אלו לרוב לא משתלמים ומציעים ריבית נמוכה למדי.

עם זאת, כיוון שהציבור לא בהכרח מכיר את המוצרים האחרים בשוק או חושש ממוצרים המושקעים בשוק ההון, חלקים גדולים בציבור מעדיפים להשתמש במוצרים של הבנקים בעלי הריבית הנמוכה. השקת קופות הגמל להשקעה נועדה בעיקר לאפשר לציבור הרחב מכשירי השקעה פשוטים וגמישים אשר מאפשרים חיסכון בסכומים לא גדולים, לטווחי זמן שונים ואפילו לפנסיה.

 

פטור ממס רווחי הון - קופת גמל להשקעה

קופות גמל להשקעה – תוכנית חיסכון נזילה

הרעיון בעצם בקופות הגמל להשקעה הוא לאפשר תוכנית חיסכון נזילה ומשתלמת לציבור הרחב. הדבר נעשה דרך שילוב של מספר מאפיינים אשר הופכים את קופות הגמל למשתלמות ביותר.

 

נזילות

אולי היתרון הבולט ביותר של קופות הגמל להשקעה הוא שמדובר במכשיר השקעה נזיל. כלומר, ניתן למשוך את הכסף מהקופה בכל רגע נתון. מדובר בהבדל משמעותי אל מול קופות הגמל הישנות אשר היוו מכשיר חיסכון לגיל פרישה והיה ניתן למשוך מהן את הכסף רק כקצבה פנסיונית.

מדובר ביתרון משמעותי שכן במצב הזה על אף תשלומי המס הנדרשים במשיכה, מדובר במוצר שלא ״נועל״ את הכסף ומאפשר למשקיע להשתמש בחיסכון במידה ועולה צורך.

 

גמישות

יתרון משמעותי נוסף של קופות הגמל להשקעה על פני מוצרי השקעה אחרים הוא הגמישות. בניגוד למוצרים בהם נדרש לשלם מס קניה ומכירה במעבר בין מסלולים, בקופות הגמל להשקעה ניתן לבצע את המעברים ללא תשלום נוסף.

כך, משקיע אשר בחר במסלול סולידי ומעוניין לעבור למסלול מנייתי, יכול פשוט להעביר את הקופה בשיחת טלפון אחת פשוטה. מעבר לכך, קופות הגמל להשקעה מאפשרות גם מעבר בין החברות השונות ללא חיוב במס מכירה.

 

הטבות מס

זה אמנם לא החלק המשמעותי ביותר במאפיינים של קופות גמל להשקעה, אך במקרים מסוימים מדובר ביתרון חשוב של קופות הגמל על פני המוצרים האחרים. כיוון שקופת גמל להשקעה מבוססת על קופות הגמל הפנסיוניות, הן מאפשרות, מלבד נזילות ומשיכה של הכספים בכל עת, גם משיכה של החיסכון כקצבה פנסיונית.

במקרה כזה, הקופה פטורה ממס על רווחי הון, דבר אשר יכול להיות משמעותי בעיקר בחיסכונות לטווח ארוך אשר צברו לא מעט כסף לאורך השנים.

 

דמי ניהול יחסית נמוכים

קופות הגמל להשקעה מציגות הגבלה על גובה דמי הניהול בדמות של 1% על הצבירה ו-4% על ההפקדה. עם זאת, רוב החברות מציעות דמי ניהול נמוכים משמעותית והיום דמי הניהול הממוצעים נעים בין 0.6 ל-0.8 אחוז על הצבירה ואפס אחוז על ההפקדה. בכך, מדובר באחד המכשירים המנוהלים הזולים ביותר שניתן למצוא בשוק.

 

הגבלת הפקדה שנתית

עוד מאפיין משמעותי של קופות הגמל להשקעה הוא ההגבלה השנתית על ההפקדה. כיום התקרה נקבעה על סכום של 70 אלף ש״ח בשנה. מדובר בסכום אשר בעיקר מתאים עבור חסכונות שוטפים ופחות מתאים עבור השקעות משמעותיות. עם זאת, כיוון שקופות הגמל הן על בסיס שמי, ניתן לפתוח קופה עבור כל אחד מבני המשפחה ובכך להגיע לתקרת השקעה גדולה יותר.

 

למי מתאימה ההשקעה בקופות גמל להשקעה?

המאפיינים של קופת הגמל להשקעה הופכים אותה למוצר יחסית גמיש. ניתן להשתמש בה כמעין תחליף לפיקדונות הבנקאים ולהשתמש בה כמכשיר חיסכון משתלם לטווח קצר-בינוני וכן היא יכולה לתפקד בתור חיסכון פנסיוני בנוסף או במקום פנסיה ממקום העבודה.

הגמישות הזאת הופכת אותה למוצר שיכול להתאים למשקיעים רבים ודמי הניהול הנמוכים הופכים אותה לתחרותית במיוחד ביחס למכשירי ההשקעה האחרים הקיימים בשוק. ניתן להגיד כי כמעט לכל אחד יכולה להתאים השקעה בקופת גמל להשקעה ועבור לא מעט אנשים מדובר כנראה במוצר עדיף על פני השקעות אחרות קיימות. אחד השימושים אשר מנצלים בצורה הטובה ביותר את היתרונות של קופות הגמל להשקעה הוא שימוש בקופה בתור חיסכון לילדים.

כיוון שמדובר בקופה שמית ניתן לפתוח קופה עבור כל ילד ולחסוך סכומים משמעותיים בעלות ניהול נמוכה ובאפשרויות תשואה משתנות בהתאם למסלול הקופה.

 

ניהול אישי של קופת גמל להשקעה

בנוסף לאפשרות להשתמש בקופת גמל להשקעה כמכשיר חיסכון מנוהל, ניתן גם להשקיע בקופה בניהול אישי ולבצע את פעולות הקניה והמכירה באופן עצמאי. עבור משקיעים בעלי חיסכון של פחות ממיליון ש״ח, הניהול של הקופה האישית יתבצע באמצעות השקעה במדדים ועבור מי שמחזיק מעל מיליון ש״ח בקופה, ניתן לנהל את ההשקעות באופן עצמאי לחלוטין.

הניהול של קופת הגמל לא חייב להיות מורכב במיוחד ועבור רבים השקעה במדדים כמו תעודות סל או קרנות מחקות יאפשר הן את הגמישות והעצמאות הנדרשת מחד אך לא ידרוש מומחיות מעמיקה בשוק ההון מאידך. היתרון המשמעותי של ניהול עצמאי הוא כמובן חיסכון נוסף בדמי הניהול על ההפקדה והצבירה.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות