fbpx

נפגעתם בגלל הקורונה? ייתכן שאתם זכאים להחזר מס!

מגפת הקורונה הכתה בנו מכל הבחינות. בריאותית, כמובן, נפשית, עקב הסגרים, הריחוק החברתי והחרדות וכן מבחינה כלכלית. עבור אזרחים רבים, הפגיעה הכלכלית הייתה הקשה ביותר. במטרה להקל במעט מהפגיעה, המדינה יצאה במספר תוכניות סיוע וביניהן ייעול מערכת החזרי המס. המשיכו לקרוא ובדקו אם נפגעתם בגלל הקורונה? ייתכן שאתם זכאים להחזר מס!

מס הכנסה עודף

הסיבה העיקרית לקבלת החזר מס בישראל, היא תשלום מס הכנסה עודף. במקרים אלו, מי ששילם מס יותר ממה שהיה צריך, זכאי לקבל החזר מס. שימו לב – החזר מס הוא לא כסף שאתם מקבלים בחסד, אלא פשוט כסף שלכם שנמצא בחשבון של רשות המיסים! מכיוון שכך, כדאי להשקיע את המאמצים הדרושים לשם קבלת הכסף בחזרה.

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

שיטת המס בישראל – מס שנתי

אתם וודאי שואלים את עצמכם, מדוע אדם משלם יותר מס ממה שהוא אמור לשלם. הסיבה לכך היא שיטת המס הנהוגה בישראל. שיטת המס הישראלית היא שנתית ולא חודשית. סך ההכנסות וההוצאות של אדם לא מחושבות מידי חודש, אלא באופן שנתי. בסוף השנה מחושבות סך ההכנסות וסך ההוצאות ולפי סך ההכנסות וההוצאות נערכת שומת מס. אם כן, כיצד אנו משלמים מיסים מידי חודש בחודשו? התשובה לכך פשוטה למדי.

בסוף שנת מס מבוצע חישוב ההכנסה הממוצעת לנישום, ולפיו הוא מחויב במס לאורך השנה הבאה. סכום ההכנסה החייבת מחולק ב12, כמניין החודשים, ולפי הסכום המחולק אזרחי ישראל משלמים מס הכנסה מידי חודש בחודשו. בסוף השנה אמורות להיערך התאמות בין הסכום ששולם לבין זה שהיה אמור להשתלם. אולם בעוד שחוסרים בתשלום מושלמים אוטומטית על ידי הרשות, עודף תשלום לאו דווקא מוחזר מבלי שתדרשו זאת.

 

כיצד השיטה גורמת לעודף תשלום?

ניעזר בדוגמה המספרית הבאה כדי להבין כיצד השיטה גורמת לעודף תשלום. נניח שאלון הוא שיפוצניק מזה שנים רבות. שנת 2019 הייתה שנה ממוצעת עבורו והוא הרוויח בה 98,000 ₪. לאור זאת, הוא ישלם בשנת 2020 מס חודשי לפי הכנסה של 98 אלף שקלים חלקי 12 חודשים. לפיכך, ההכנסה החודשית המשוערת שלו לפיה יחויב במס בשנת 2020, היא של 8,166 שקלים.

נניח ששיעור המס הממוצע על הכנסה בגובה זה היא 10%, ומשכך הוא נדרש לשלם מידי חודש 816.6 שקלים כמס הכנסה. בפועל, בשנת 2020 מגפת הקורונה השביתה את חיינו ופגעה קשות בעבודתו של אלון. אלון הרוויח בשנה הראשונה של המגפה 75,000 שקלים בלבד. לאור זאת, ההכנסה החודשית החייבת של אלון היא 6,250 שקלים, ולא 8,166 כפי שנקבע בהערכה הראשונית.

לשם הנוחות, נניח שהמס גם על הכנסה זו הינו 10% – דהיינו 625 שקלים בחודש. יוצא, שלאורך השנה אלון שילם 2,299.2 שקלים יותר ממה שהיה צריך לשלם! מדובר ביותר משלושה אחוזים מסך הכנסותיו של תומר בשנת 2020! הסכום אינו אבד מאלון לחלוטין. אלון יוכל לדרוש אותו כהחזר מס מרשות המיסים ובזכות הייעול שעשתה הרשות במערכת החזרי המס, ההליך גם אינו מורכב במיוחד.

 

זה שווה בשביל אלפיים שקל?

בראש ובראשונה, גם אלפיים שקלים הם סכום לא מבוטל. ייתכן שבראיה שנתית זהו סכום שנתפס כזניח, אך חשבו כמה זמן עבדתם כדי להרוויח סכום זה. לא תשקיעו זמן פחות מכך כדי לקבל את כספכם? מעבר לכך, הסכומים עשויים להיות משמעותיים הרבה יותר. זאת, כאשר הפער בהכנסה החייבת מוריד את הנישום במדרגת מס. להלן נבאר מהן מדרגות המס וכיצד הן משפיעות על הפער שבין המס שחייבים בו לבין המס שמשלמים בפועל.

 

מדרגות מס

מס ההכנסה בישראל הינו מס פרוגרסיבי – ככל שההכנסה גדלה, כך שיעור המס מתוך ההכנסה גדל. לפיכך, אדם המרוויח 200,000 ₪ בשנה, למשל, חייב במס בשיעור גבוה יותר מאדם המרוויח 100,000 ₪ בשנה. ההבדל הוא לא רק בסכום המשולם, אלא גם באחוז המס המשתלם.

כדי  להימנע ממצב בו מי שמרוויח יותר ברוטו נשאר עם פחות כסף נטו עקב תשלומי המס, המס הישראלי בנוי, כמו בכל העולם, בשיטת המדרגות. שיטה זו מפורטת בסעיף 121 לפקודת מס הכנסה ובו נקבע כך:

על הכנסה בסך 0-6,450 ₪ בחודש, ישולם מס של 10%. על הסכום שבין 6,451 לבין 9,240 ישולמו 14% מס, על הסכום שבין 9,241 לבין 14,840 ישולמו 20% מס. המדרגה הבאה נעה בין 14,841 לבין 20,140 שקלים בחודש ושיעור המס בה הוא 31%. המדרגה הבאה מגיעה עד להכנסה של 41,910 שקלים לחודש ושיעור המס בה הוא 35%. לאחריה, מסכום זה ועד ל-53,970 שקלים תשלמו 47% מס וכל הכנסה נוספת תמוסה ב-50%.

כך, אדם המרוויח, למשל, 12,000 ₪, ישלם סך הכל מס הכנסה ללא זיכויים והחזרים 1,587.26 שקלים לפי החשבון הבא:

6,450 * 0.1 + ((9,240 – 6,451) * 0.14) + ((12,000 – 9,241) * 0.2) = 1,587.82

 

מס שולי וחישוב מוטעה

מס שולי הוא שיעור המס שמשלם אדם במדרגה הגבוהה ביותר שלו. בדוגמה שהצגנו לעיל, שתי ההכנסות מוקמו באותה מדרגת מס (רק בדוגמה – לא במציאות!) והמס השולי בהן עמד על 10% ולכן ההפרש בין החוב האמיתי לבין התשלום בפועל לא היה משמעותי יותר מידי. לעומת זאת, אם ההכנסה החודשית לפיה חויב אלון במס הייתה, למשל, של 22,000 שקלים בעוד שהכנסתו בפועל הייתה של 19,000 שקלים, הגביה העודפת הייתה מתעצמת.

זאת, מאחר שהמס השולי להכנסה של 22 אלף שקלים הוא של 31%, כאשר המס השולי להכנסה של 19,000 שקלים הוא 20%. אם כן, החזרי מס הם תמיד כדאיים, משתלמים וזכותנו המלאה. המאמץ להשיגם מוצדק אף יותר כאשר הפער מוביל לעליה במס השולי שלנו.

 

נפגעתם בגלל הקורונה? ייתכן שאתם זכאים להחזר מס!

השלב הראשון בקבלת ההחזר הוא בירור סך ההכנסות בשנה החולפת. לעצמאיים, דרך הגשת הדו"ח השנתי, ולשכירים דרך בקשת טופס 106 מהמעביד. להכנסה השנתית יש לצרף אישורים בדבר זכאות לנקודות זיכוי, דוגמת תעודת זכאות לתואר אקדמי.

את הבקשה יש להגיש לפקיד השומה הקרוב לביתכם, וככל שאתם אכן זכאים להחזר חשבונכם יזוכה במלוא סכום ההחזר. כדאי לבצע בדיקת זכאות לפני הגשת הבקשה, כדי לחסוך כאב ראש מיותר. ניתן לבצע את הבדיקה באתרים של חברות המציעות שירות זה.

 

לסיכום

בעקבות מגפת הקורונה, אזרחים רבים זכאים להחזר מס. ערכו בדיקה לבירור זכאותכם. במידה ואתם זכאים, הגישו את הטפסים הנחוצים לפקיד השומה וקבלו את הכסף שלכם בחזרה. בהצלחה!

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות