fbpx

החזר מס למורים – האם גם אתם זכאים?

רבים מאזרחי ישראל זכאים להחזר מס, מבלי שהם מודעים לכך. לרוב, רשות המיסים לא מחזירה את החוב מיוזמתה ואם בעל הזכאות לא ידרוש את ההחזר, הוא פשוט יפסיד את הכסף. כלל העובדים במשק עשויים להיות זכאים להחזרים, עקב טעויות של רשות המיסים המובילות למיסוי עודף. עם זאת, למורים יש נסיבות מיוחדות העשויות לזכות בקבלת החזר מס למורים. מהן אותן נסיבות מיוחדות?

 

שנת שבתון

מורים בישראל זכאים לשנת שבתון אחת לשבע שנים. בשנה זו הם אמורים להעשיר את ידיעותיהם ולצבור כוחות לקראת שש שנות הלימוד הבאות. שנת השבתון יוצרת נסיבות המצדיקות החזר מס. להלן נפרד כיצד ובאיזה אופן.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

 

שיטת המס בישראל – מס שנתי

שיטת המס בישראל היא שנתית. סך ההכנסות וההוצאות לא מחושבות מידי חודש, אלא באופן שנתי. בסוף השנה מחושבות סך ההכנסות וסך ההוצאות ולפי סך ההכנסות וההוצאות נערכת שומת מס. אם כן, כיצד אנו משלמים מיסים מידי חודש בחודשו? התשובה לכך פשוטה למדי.

בסוף שנת מס מבוצע חישוב ההכנסה הממוצעת לנישום, ולפיו הוא מחויב במס לאורך השנה הבאה. בסוף השנה אמורות להיערך התאמות המאזנות בין ההכנסה בפועל לתשלומים שהתקבלו. אולם בעוד שחוסרים בתשלום מושלמים אוטומטית על ידי הרשות, עודף תשלום לאו דווקא מוחזר מבלי שתדרשו זאת.

 

שנת מס ושנת שבתון – הילכו יחדיו?

שנת מס ראשיתה בינואר וסופה בדצמבר. שנת שבתון, לעומת זאת, תואמת לשנת הלימודים ולא לשנה הקלנדרית ומשכך היא נפתחת בחודש ספטמבר. הפער בין שנת המס לשנת השבתון, יוצר עיוותי מס המצדיקים החזרי מס עבור מורים. נבהיר זאת בעזרת הדוגמה המספרית הבאה.

אבי הינו מורה מימים ימימה. בשנת 2019, אבי השתכר ב12 אלף שקלים לחודש בממוצע. מכיוון שכך, המס המשוער שלו לשנת 2020 הוא גם 12 אלף שקלים. אלא שבשנת הלימודים 2020 – 2021, אבי יצא לשנת שבתון והרי ידוע שההשתכרות בשנת השבתון פטורה ממס. כתוצאה מכך, אבי מחויב במס על חודשים ספטמבר, אוקטובר, נובמבר ודצמבר לפי משכורת של שנים עשר אלף שקלים, בעוד שהכנסתו בחודשים אלו פטורה לחלוטין ממס.

בדוגמה שלנו, בשנת 2019 הייתה לאבי הכנסה חייבת בגובה 144 אלף שקלים. לשם הנוחות, נניח ששיעור המס הממוצע על הכנסה זו הוא 13%. יוצא, שסך המס בו חייב אבי הוא 18,720 ₪. בשנת 2020, ההכנסה החייבת עמדה על 96,000 שקלים בלבד. בהתאם לעקרון הפרוגרסיביות במס הישראלי, נניח ששיעור המס הממוצע על הכנסה זו עומד על 10%. סך המס בו חייב אבי בשנת 2020 הוא 9,600 שקלים בלבד.

למרות זאת, עקב עקרון המס השנתי שפורט לעיל, נגבו מאבי מיסים כאילו הכנסתו הייתה 144 אלף שקלים. תוצאת הפער היא שאבי שילם, בדוגמה שלנו, 9,120 ₪ יותר ממה שהיה חייב לשלם. סכום זה מגיע לו כהחזר מס, בסוף שנת המס 2020. זהו מקרה ראשון בו המאפיינים הייחודיים של מקצוע ההוראה מובילים לזכאותם של מורים להחזרי מס.

 

עבודה במספר מקומות עבודה

לצערנו הרב, שכר המורים בישראל בשנת 2022 נמוך יחסית. אמנם נעשו מספר צעדים בשנים האחרונות להעלאת שכר המורים, אך אלו משפיעים בעיקר על המורים הוותיקים ופחות על המורים הצעירים המשתכרים, לפחות בתחילת הדרך, במשכורות נמוכות יחסית.

כתוצאה מכך, מורים רבים עובדים במספר בתי ספר. בנוסף, מורים מקצועיים לא מעטים מעבירים שיעורים פרטיים בשעות אחר הצהריים ולעיתים אף תגבורים בשעות הערב. ריבוי מקומות העבודה ותלושי המשכורת, וכן הערבוב שבין הכנסות מעסק לבין הכנסות מעבודה כשכירים דורש תיאום מס מורכב, שלא תמיד נעשה.

כאשר לא נעשה תיאום מס כראוי, המורים חשופים לתשלומי מס גבוהים יותר מאשר אלו שהם חייבים בהם בפועל. הדבר נובע עקב המס השולי המשתנה בין העבודות ועקב אי מימוש מלוא נקודות זיכוי להם הם זכאים כאזרחים, כהורים, כנשים וכדומה. במידה ואתם עונים על הגדרה זו, של מורים העובדים במספר מקומות עבודה ולא ערכתם תיאום מס כנדרש, בדיקת זכאות להחזר מס היא כמעט הכרח. הסיכויים שתימצאו זכאים גבוהים למדי, וללא הבדיקה אתם עלולים להפסיד סכום כסף רב לריק.

 

שלבים בהגשת בקשה לקבלת החזר מס למורים

כדי להגיש בקשה להחזר מס, יש לברר תחילה אם אתם זכאים להחזר. בירור זכאות בסיסי ניתן לבצע בסימולטור של אתר רשות המיסים. עם זאת, כדי שהבירור יהיה מדויק, יכיל את כל הפרטים הדרושים, יעניק לכם את התשובות הרצויות וכדי שתוכלו להבין בבירור את תוצאות הסימולטור, רצוי להיעזר בשירותים של חברה מקצועית העוסקת בהחזרי מס.

אצל החברה המקצועית תוכלו לברר לא רק האם נגבה מכם יותר מס משנדרש, אלא האם מגיעות לכם נקודות זיכוי שאינן מנוצלות, האם נסיבות עתידיות צפויות יעניקו לכם הטבות מס, ועוד. מכיוון שכך, השירות מומלץ במיוחד למרות האופציה החינמית. זהו שירות שעולה כסף, אך עשוי לחסוך סכומים משמעותיים הרבה יותר מעלות הבדיקות.

לאחר הבדיקה בה נמצאתם זכאים להחזרי מס, יש להגיש דו"ח שנתי בו אתם מבקשים החזר מס. מדובר בטופס 135 של רשות המיסים, בו תמלאו את סך הכנסותיכם, הוצאותיכם ובקשותיכם להחזרי מס. הטופס יועבר לבדיקה ברשות המיסים והכסף יוחזר ישירות לחשבונכם המעודכן במערכת.

 

החזרים נוספים

מורים עשויים להיות זכאים להחזרי מס נוספים בגין נסיבות שאינן קשורות לעבודתם כמורים דווקא. מורים שקיבלו תואר אקדמי בשנה האחרונה, למשל, זכאים לנקודת זיכוי נוספת. כך גם יולדות והורים לילדים בגילאי 0 עד 5 הזכאים ל-2 נקודות זיכוי עבור כל ילד או הורים לילדים עד גיל 17 הזכאים לנקודה בודדת. אלו הן רק חלק מההטבות האפשריות שאינן קשורות למקצוע שלכם כמורים ומורות. כאמור, בדיקת זכאות להחזר מס על ידי חברה מקצועית יברר גם את כל אלו.

 

לסיכום

מורים זכאים להחזר מס במספר נסיבות הקשורות לעבודתם. העיקריות שבהן, הן יציאה לשנת שבתון ועבודה במספר מקומות. ערכו בדיקה על ידי חברה מקצועית ובררו האם אתם זכאים להחזר. ככל שתימצאו זכאים, הגישו את טופס 135 לרשות המיסים ותהנו מההחזר. בהצלחה!

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות