fbpx

החזרי מס בפריפריה

ישראל אמנם נחשבת למדינה יחסית קטנה בממדיה, אך מגורים באזורים המוגדרים כפריפריה, שונים בהחלט ממגורים באזור המרכז, כשניתן למנות יתרונות וחסרונות לכאן ולשם. יחד עם זאת, המרחק מאזור המרכז הביא ליצירתם של פערים חברתיים – כלכליים מסוימים, אשר בגינם המדינה מעניקה זכויות והטבות שונות, ביניהן הקלות מס והחזרי מס בפריפריה.

שיטת חישוב מס הכנסה וההחזרים המגיעים לכם

כישראלים בכלל וכאנשים עובדים בפרט, כולנו מכירים היטב את הזכויות והחובות העומדות לנו, ביניהן תשלומי המיסים השונים, המגולמים בתלוש המשכורת שלנו כהורדות קבועות. בין תשלומי המיסים הקבועים הללו נמצאת חובת התשלום למס הכנסה, בה מחויב כל אזרח ישראל עובד, מגיל 18.

תשלום המס אמנם יורד מתלוש המשכורת שלנו בצורה קבועה, אך אם נשים לב היטב, נראה כי מדובר בסכומים משתנים, בין תקופות שונות, כמו גם בין אנשים שונים, ניתן לבדוק החזר מס לשכיר עם משכורת גבוהה. שינוי זה נובע משיטת חישוב המס של רשות המיסים, הנקבעת עוד בתחילת השנה ועל בסיס ממוצע המשכורות של שנה שעברה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

יוצא מכך, כי לעיתים, גובה סכום המס שנקבע לתשלום, יותר נמוך ממה שהייתם צריכים לשלם בפועל, כתוצאה מנתונים המשתנים בהלך השנה – מצבכם המשפחתי, חודשים מסוימים בהם לא עבדתם במהלך השנה ועוד. הפרשים אלו, המצטברים בקופת רשות המיסים לכדי מיליוני שקלים, הם כספים שלכם, אותם ניתן לדרוש ולקבל בתהליך החזר מס.

 

הקלות מס לתושבי הפריפריה

מלבד שיטת החישוב המיוחדת של מס הכנסה, אשר כאמור, גורמת לעיתים להפרשים בין התשלום שנגבה לתשלום בפועל, רשות המיסים קובעת מספר קריטריונים המעניקים לעומדים בהם נקודות זכות, המהוות מעין הטבה וזכות לתשלום מס מופחת. כך, כל נקודת זיכוי ממס הכנסה, מהווה הנחה של כ – 200 ₪ לחודש, באופן היכול להצטבר לסכומים משמעותיים.

כך, אחד מהקריטריונים והאופנים המזכים בהטבות מס, הוא מגורים באזורי פריפריה, ערים ויישובים המוגדרים כרחוקים מבחינה גאוגרפית מהערים המרכזיות בישראל, הן במטרה לצמצם פערים חברתיים – כלכליים בינם לבין המתגוררים באזורי המרכז והן כדי לעודד התיישבות ומגורים, באזורים פריפריאליים אלו.

החזרי מס בפריפריה
החזרי מס בפריפריה

הקריטריונים לקבלת הטבות מס בגין מגורים בפריפריה

הטבות המס המגיעות בגין מגורים בפריפריה נעות בין 5% ל – 20%, ונקבעות בהתאם למיקום הגיאוגרפי של היישוב הפריפריאלי, מידת הקרבה לגבול, המצב הסוציו אקונומי של היישוב וגודל האוכלוסייה. אך לפני שאתם כבר מוציאים מחשבונים ומתחילים לערוך חישובים, כדאי שתכירו את הקריטריונים העיקריים המזכים בהטבות מס בגין מגורים בפריפריה:

 

מגורים ביישוב במשך שנה

כדי להיחשב תושבי פריפריה, באופן המזכה בתשלום מס מופחת, עליכם יהיה להתגורר ביישוב במשך 12 חודשים רצופים לפחות, באחד מהיישובים אשר הוגדרו כיישובי פריפריה. במקרים חריגים, ניתן לקבל זיכוי גם על מגורים ביישובי פריפריה במשך תקופה של פחות מ – 12 חודשים.

 

הכנסה מיגיעה אישית

את הזיכוי וההטבות המגיעות לכם ממס הכנסה, ניתן לקבל רק בגין הכנסה מיגיעה אישית, קרי הכנסה המגיעה לכם כתוצאה מעבודה (משכורת, הכנסה מעסק או משלח יד), או הכנסות בגין קצבות ומענקים שונים המפורטים בפקודת מס הכנסה, ותמיד יש אפשרות לבדוק החזרי מס בגין שינויים במשכורת.

 

זיכוי או החזרי מס בפריפריה?

חזרנו מספר פעמים על הביטוי החזר מס או זיכוי מס ולמעשה, כדאי שנבין מה ההבדל ביניהם, בכדי שנדע כיצד לפעול בצורה האופטימלית ביותר למקסום הזכויות המגיעות לנו. זיכוי מס מתייחס למצב מלכתחילה, בו עדכנתם מראש את רשות המיסים בדבר מצבכם והעמידה בקריטריונים, המזכים אתכם בתשלום מס מופחת ובמקרה שלנו – מגורים בפריפריה.

במידה וביצעתם את המעבר במהלך השנה, שכחתם לעדכן את רשות המיסים, או שבכלל לא הייתם מודעים להטבה ואפשרות תשלום המס המופחת המגיעה לכם, הרי שתוכלו לקבל בדיעבד החזר מס, אותו ניתן להגיש עד תקופה של 6 שנים אחורנית.

 

כיצד מקבלים את הטבת המס בגין מגורים בפריפריה?

כדי לקבל את הטבת המס האמורה והזכות לתשלום מס מופחת, עליכם לעדכן בהתאם את רשות המיסים, באופן עצמאי, או דרך מקום העבודה, המרכז את כל נושא ההתנהלות מול רשות המיסים. במידה ואתם עצמאיים, תוכלו לפנות ליועץ המס (מידע נוסף: מה תפקידו של יועץ מס?)או רואה החשבון שלכם, כאשר בשני המקרים, יש לצרף את הטפסים המתאימים והאישורים הרלוונטיים.

כפי שהזכרנו, נושא ההטבות עולה פעמים רבות בדיעבד ולאחר זמן, אך עדיין ניתן ליהנות מהטבת המס המשמעותית הזו, באמצעות תהליך החזר מס. את בקשת החזר המס ניתן לבצע כאמור עד 6 שנים לאחור וניתן להגיש אותה באופן עצמאי לפקיד השומה הקרוב לאזור מגורכם ובצרוף כלל הטפסים הרלוונטיים, או באמצעות חברה מקצועית המתמחה בנושא.

 

היתרונות שבהגשת בקשת החזר מס עם חברה מקצועית

ההתנהלות מול מוסדות המדינה השונים בישראל, ובמיוחד מול רשות המיסים, היא התנהלות בירוקרטית היכולה להימשך זמן רב, בעקבות חוסרים או מילוי שגוי של הטפסים. באמצעות חברה מקצועית ומנוסה בתחום, תוכלו להבטיח כי הגשת הבקשה להחזר מס תבוצע באופן הנכון והמדויק ביותר, באופן שיחסוך לכם גם זמן וגם כסף רב.

מלבד זאת, במרבית החברות המקצועיות המציעות עבורכם את שירות החזר המס, עובדות במתכונת של תשלום רק במקרים של זכאות להחזר מס, כך שלא תידרשו לשלם על השירות במידה ולא קיבלתם החזר, מצב אידיאלי במיוחד לאלו שלא בטוחים שמגיע להם החזר.

 

החזרי מס ומגורים בפריפריה – לקבל את המגיע לכם

לסיכום, מגורים בפריפריה יכולים להיות חווייתיים ומהנים בהחלט, בעיקר בשל המרחק מהמרכז הסואן והלוחץ, אך מרחק גיאוגרפי זה יצר עם השנים פערים חברתיים – כלכליים, אותם המדינה מנסה לאזן באמצעות הטבות ותמריצים שונים, ביניהם הטבות מס, רוצים לדעת איזה באיזה ישובים המזכים בהטבות מס?

ראינו כי את הטבות המס ניתן לקבל במידה והתגוררתם ביישוב פריפריאלי במשך 12 חודשים רצופים ועבור הכנסה מיגיעה אישית בלבד, כשאת הבקשה להחזר מס ניתן להגיש לתקופה של 6 שנים לאחור, באופן עצמאי או בדרך מומלצת יותר – עם חברה מקצועית ומנוסה בתחום.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות