fbpx

דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף

במקרים בהם שני בני הזוג מוגדרים על פי החוק כעצמאים, ושניהם עובדים ביחד בעסק המשותף שלהם, על שני בני הזוג להירשם בנפרד במוסד לביטוח לאומי בתור עובדים עצמאים וכן לשלם בנפרד את דמי הביטוח לאומי. איך משלמים דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף, איך מצהירים ואיך מחולקת ההכנסה בין שני בני הזוג? על כך בכתבה הבאה.

תשלום דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף

החוק בישראל קובע כי על בני זוג עצמאים העובדים יחד בעסק משותף, להירשם בנפרד במוסד לביטוח לאומי ולשלם כל אחד דמי ביטוח לאומי בהתאם להכנסות שיש לכל אחד מהם מהעסק המשותף. על מנת לעשות זאת, על בני הזוג להצהיר כל אחד על חלקו מההכנסות כאשר התנאי היחיד הוא שלאף אחד מבני הזוג לא יהיה חלק הנמוך משליש מההכנסות או גבוה משני שליש מהן.

במקרים בהם בני הזוג לא יצהירו מראש על חלוקת ההכנסה ביניהם, ישתמש המוסד לביטוח לאומי בחלוקת ברירת מחדל וייעזר בה על מנת לקבוע את גובה דמי הביטוח הלאומי עבור כל אחד מבני הזוג. עד שנת 2020 (כולל) הוגדרה חלוקה זו כשני שליש מההכנסה עבור הגבר ושליש מההכנסה עבור האישה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

עם זאת, בשנת 2020 הוחלט כי החל משנת 2021 תשונה ברירת המחדל הזו וייקבע כי במקרים בהם בני הזוג לא מצהירים על חלוקת ההכנסה היא תיקבע כחלוקה שיוונית – כלומר 50 אחוז לגבר ו-50 אחוז לאישה.

עוד תקנה אשר צפויה להשתנות בשנת 2021 היא התקנה בדבר קיומה של הכנסה נוספת מחוץ לעסק המשותף. עד שנת 2020 נקבע כי אם אחד מבני הזוג מכניס הכנסה נוספת מחוץ לעסק המשותף, הוא יכול להירשם כמי שמכניס לכל היותר שליש מההכנסות של העסק המשותף. (מידע נוסף עבור מדרגות המס לשנת 2020)

כאשר חוקק החוק עמדה ההנחה כי עובד שכיר לא מסוגל להקדיש זמן רב נוסף לעסק אחר ועל כן לא סביר שהוא יכול להיות אחראי ליותר משליש מההכנסות באותו העסק. הנחה זו יצרה שגיאות וסרבול במערכת ועל כן הוחלט לבטל את התקנה ולאפשר לבני הזוג לרשום את כמות ההכנסה המתאימה גם אם הם עובדים כשכירים מחוץ לעסוק המשותף.

 

מהם התנאים לדיווח על בני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף?

על מנת שבני זוג ייחשבו כזוג עצמאים העובדים בעסק משותף, עליהם בתור התחלה להיות נשואים או מוכרים כידועים בציבור. מלבד זאת, שני בני הזוג צריכים להיות רשומים במוסד לביטוח לאומי כעצמאיים, ולעמוד בתקנות עבור עובדים עצמאים במוסד לביטוח לאומי:

  1. עובדים אשר עובדים בעסק העצמאי לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע.
  2. ההכנסה המתקבלת מהעסק העצמאי היא לפחות 50 אחוז מהשכר הממוצע במשק (נכון לשנת 2020 מדובר במינימום של 5,276 ש״ח).
  3. אפשרות אחרת היא עובד אשר עובד בעסק העצמאי לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע ואשר ההכנסה שלו היא לפחות 15 אחוז מהשכר הממוצע במשק (נכון לשנת 2020 – 1,583 ש״ח).

בנוסף לעמידה בתנאים של בני זוג כפי שמוגדר בחוק ושל עובדים עצמאים כפי שמוגדר בחוק, על בני הזוג לעמוד גם בתנאים הבאים:

  1. העבודה של כל אחד מבני הזוג בעסק המשותף היא הכרחית על מנת לייצר הכנסה מהעסק המשותף.
  2. כל אחד מבני הזוג בעסק המשותף מקבל הכנסה אשר תואמת את התרומה שלו לעסק וקיים יחס ישיר בין התרומה לבין ההכנסה.
דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף
דמי ביטוח לאומי לבני זוג עצמאים העובדים בעסק משותף

האפשרויות הקיימות של בני זוג לתשלום דמי ביטוח לאומי בעסק משותף

בחוזר של המוסד לביטוח לאומי מינואר 2014 נקבע כי אם שני בני הזוג רשומים כל אחד כעצמאי במוס לביטוח לאומי, הם יכולים לבחור באחת מאפשרויות הדיווח הבאות בעבור תשלום דמי ביטוח לאומי:

  1. במידה ושני בני הזוג רשומים כעצמאיים במוסד לביטוח לאומי אך רק לאחד מבני הזוג קיים תיק עצמאי במס הכנסה, יכולים בני הזוג להמשיך להיות רשומים כעצמאים במוסד לביטוח לאומי ולהצהיר על יחס ההכנסה בהתאם לתרומתם בעסק המשותף.
  2. ניתן לבחור גם כי הבעל ייחשב כעצמאי והאישה תיחשב כשכירה בעסק המשותף (או להיפך כמובן). במקרה כזה ייסגר תיק העצמאי של בן הזוג המוגדר כשכיר ויפתח עבור תיק ״שכיר בהצהרה״.
  3. במקרים בהם שני בני הזוג בוחרים לדווח כעצמאים במס הכנסה וכן שניהם מעוניינים להיחשב כעצמאיים גם במוסד לביטוח לאומי ללא יחס חלוקה בתוך העסק, ניתן לסגור את תיק החלוקה ולפתוח לכל אחד מבני הזוג תיק עצמאי נפרד בו הוא ידווח על הכנסתו וישלם מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי כנדרש.

 

שיעור דמי הביטוח עבור בני זוג עצמאי ואופן חישובם

על מנת לחשב את דמי הביטוח הלאומי אשר יצטרך כל אחד מבני הזוג לשלם בעבור הכנסתו, על כל אחד מבני הזוג להצהיר באופן נפרד בדו״ח הרב שנתי על ההכנסה המשוערת של העסק ועל חלוקת ההכנסות בו. לאורך השנה ישלמו שני בני הזוג מקדמות חודשיות של דמי ביטוח לאומי לפי ההכנסה המשוערת שהוצהרה על פי השומה של ההכנסות האחרונות הקיימת במוסד לביטוח לאומי.

בסיום השנה וקבלת השומה הסופית ממס ההכנסה, יחושבו מחדש ההכנסות של בני הזוג לאורך השנה וכן יחושבו דמי הביטוח הלאומי השנתיים הסופיים של בני הזוג. החישוב הסופי יכול כמובן להיות גבוה או נמוך יותר מהחישוב הראשוני ועל כן בני הזוג יכולים להיות זכאים להחזר מס או חייבים בתשלום נוסף.

כך או אחרת, תשלום דמי הביטוח הלאומי עבור עצמאים מחושב בשני חלקים – החלק בהכנסה הנמוך מ-60 אחוז מהשכר הממוצע במשק והחלק בהכנסה הגבוה מסכום זה. בעבור החלק הנמוך מ-60 אחוז מהשכר הממוצע ישלם כל אחד מבני הזוג 6.72 % דמי ביטוח לאומי ועבור החלק הגבוה מ-60 % מהשכר הממוצע ישלמו בני הזוג 11.23 %.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות