fbpx

מס זכייה על לוטו

החלום של כל אדם הוא לזכות בלוטו ולהרוויח סכום כסף נעה שאיתו יוכל לסגור חובות, לסיים תשלומים או פשוט לצאת לחופשה שתמיד חלם עליה. אך, אחד האלמנטים שרבים שוכחים בהליך הזכייה הינה הדרישה לתשלום מס זכייה על לוטו. תשלום המס עשוי להוריד באופן משמעותי את הזכייה וחשוב לקחת אותו בחשבון לפני שמתחילים לתכנן מה עושים עם הזכייה הגדולה.

מהו מס זכייה על לוטו?

החוק במדינת ישראל מגדיר שכל הכנסה של אדם, בין אם התקבלה כתוצאה מביצוע עבודה, כהכנסה מנכס ואף כקבלת פרס או זכייה בהגרלה. על כן, החוק רואה בזכייה בלוטו כהכנסה ולכן הזוכה נדרש בתשלום מס הכנסה על סכום זכייתו.

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

מהו סכום המס הנדרש לתשלום?

סכום המס תלוי בסכום הזכייה והוא נגזרת ישירה של סכום הזכייה. בתוך כך, סכום המס הנדרש (למעט מקרים בהם קיים פטור חלקי או מלא על התשלום) מוגדר לפי 35% מערך הזכייה.

 

מי נדרש בתשלום מס על זכייה בלוטו?

בחוק ישנה הגדרה מדויקת למי נדרש בתשלום מס על זכייה בלוטו. ניתן לחלק את האוכלוסיות המחויבות לשתי קבוצות.

 

תושבי ישראל

הקבוצה הראשונה הינה כל אדם המוגדר כתושב ישראל וזכה בהגרלת הלוטו. כאן חשוב לציין שגם במקרים בהם תושב ישראלי זכה בהגרלה או פרס בחו"ל יהיה עליו לשלם מס הכנסה על הזכייה שלו.

 

תושב חוץ

במקרה של זכייה בלוטו, שזוהי הגרלה המתקיימת בישראל (והדבר נכון לכל הגרלה, פרס או הימור שנעשו במסגרת גבולות המדינה), גם תושבי חוץ נדרשים בתשלום מס הכנסה על הזכייה.

 

מהו הרציונל שמאחורי מיסוי על זכיות והימורים?

לכל מדינה ישנה קופת אוצר אשר באמצעותה היא מנהלת ומתקצבת את שירותי המדינה השונים. חלק ניכר מההכנסות של מדינה מגיעות מתשלומי המיסים של תושבי המדינה. לכן, המטרה הברורה של מס הכנסה בכלל ושל מס הכנסה על זכייה בלוטו (ובכלל על כל זכייה בהגרלה, הימור או פרס) הינו הכנסה של כסף זמין נוסף אל תוך קופת המדינה.

בעצם הרציונל שעומד מאחורי החוק מגיע מהחשיבה שמי שזכה בלוטו, ממש כמו הביטוי שיוצא מכך הינו אדם שהתעשר באופן מהיר ולכן הוא כעת נמצא במעמד כלכלי גבוה יותר והמיסוי לא צפוי לפגוע בו.

מס זכייה על לוטו
מס זכייה על לוטו

הפטור שחשוב להכיר

למרות הרציונל ההגיוני שעומד מאחורי הדרישה של המדינה לתשלום מס על קבלת פרסים וזכייה בהגרלות כמו זו של הלוטו, ישנו סכום מוגדר של זכייה שאינו דרוש במס ויש עליו פטור.

הרציונל מאחורי הפטור מגיע מכך שבחוק זה משולבות יחד כל ההכנסות האפשריות מקבלת פרסים שונים, הימורים והגרלות. במקרים רבים דווקא האוכלוסיות המוחלשות הינן אלו המנסות את מזלן בהגרלות השונות. על כן, ובמקרה בו סכום הזכייה אינו גבוה, המדינה רוצה להגן על שכבת הציבור אשר הזכייה הזו תהווה אוויר לנשימה בשבילה.

 

מהו גובה הפטור?

סכום הפטור משתנה גם על פי שינויים בתקנות עצמן שיכולות להשתנות משינוי החוק ובצמוד למדד. נכון לשנת 2021 הסכום אשר מעניק פטור מלא עומד על 30,360 שקלים. מדובר על הפטור המוענק על זכייה בודדת. אם למשל, אדם זכה בשתי הגרלות נפרדות, כל סכום זכייה יחושב מבחינת מס ומבחינת פטור ממס בנפרד.

 

פטור חלקי – והחישוב שלו

נוסף לפטור המלא, ישנו גם פטור חלקי הניתן על זכיות שעולות על 30,360 אלף שקלים אך נמוכות מ-60,720 שקלים. במקרים אלו נעשה חישוב (מעט סבוך) אשר מגדיר את הסכום החלקי עליו יינתן הפטור (וכתוצאה ישירה מכך גם את הסכום שעליו נדרש לשלם מס הכנסה על הזכייה).

סכום הפטור עומד על הסכום של ההפרש בין פעמיים תקרת הפטור (נכון לאותה שנה) פחות סכום הזכייה. כל זאת אם הזכייה אינה עולה על סכום תקרת הפטור החלקי. כל זכייה בסכום אשר עולה על 60,271 שקלים תהיה מחויבת בשלמותה (המשמעות היא החל מהשקל הראשון) במס.

 

קצת היסטוריה ומדדים

המס על זכייה בלוטו הוא דרישה שהחלה כבר בשנת 2003, כשהממשלה החליטה על הטלת מס על זכיות בהגרלות, פרסים והימורים. אך, במהלך שני העשורים האחרונים גובה המס וגובה הפטור השתנו מספר פעמיים. כל פעם סכום הפטור קטן וגובה המס עלה.

  • עד לשנת 2003 – כלל לא היה מס על זכיות, ללא קשר לגודל או למכור שלהן.
  • 2003-2013 – גובה המס עמד על 25% מערך הזכייה וגובה הפטור עמד על 50 אלף שקלים.
  • 2013-2016 – גובה המס שונה ל-30% מערך הזכייה, אך הפטור נותר 50 אלף שקלים.
  • 2016-היום – כיום גובה המס עומד על 35% ואילו ערך הפטור הינו 30,360 שקלים.

 

נוסף לתקנות והשינויים השונים הנקבעים בחוק, חשוב לזכור שערך הפטור משתנה בצמוד לממד המחירים לצרכן. כדוגמה, ערך הפטור בשנת 2020 עמד על 30,600 ואילו בשנה שקדמה לכך הוא עמד על 30,500 ולכן חשוב מאוד להתעדכן על גובה הפטור הרלוונטי לשנת הזכייה שלכם.

 

ניכוי מס במקור – הדרך לתשלום המס

המס על זכייה בלוטו משולם בצורה של תשלום מס במקור. הכוונה בהגדרה זו הינה העובדה שמי שמעביר (או משלם) את הכסף הוא זה שנדרש לקזז את המס ולהעביר אותו למס הכנסה. המשמעות של הדבר בפועל למי שזכה בלוטו הינה העובדה שאין לכם צורך לבצע כל הליך בירוקרטי והתשלום המלא שתקבלו לחשבון הבנק או בצ'ק יעמוד על הסכום לאחר קיזוז מס ההכנסה.

 

מה קורה במצב שמספר אנשים זכו יחד בלוטו?

אנשים רבים חושבים שאם מספר אנשים שונים זכו בלוטו יחד, באמצעות אותו כרטיס, תשלום המס שלהם יקטן היות והרווח שלהם קטן. אך, ומה שחשוב להבין בנושא מס על זכייה בלוטו, הינה העובדה שהמס משולם על הזכייה עצמה, ללא קשר לכמות האנשים אשר מתחלקים בו בסוף התהליך (כמובן שבמידה והם זכו בו יחד באמצעות אותו כרטיס). הדבר נכון גם במקרים בהם בוצעו מספר ניחושים בטופס אחד.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות