fbpx

חוק מס ערך מוסף

בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, קיים חוק מס ערך מוסף. חוק זה מטיל מס על כל עסקה המתקיימת בישראל, בין אם מדובר בעסקת מכירת מוצר או בעסקה בה מסופק שירות וכן על כל ייבוא של סחורה לארץ. שיעור המע״מ הינו זהה בכל סוגי העסקאות ומשתנה מעת לעת בהתאם להחלטות ממשלה.

אז איך עובד חוק מס ערך מוסף בארץ? מתי הוא תקף ומתי ניתן לקבל פטור ממע״מ או לשלם מע״מ אפס? על כך בכתבה הבאה.

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

מס ערך מוסף – מה זה אומר?

מס ערך מוסף הוא מס המוטל על כל עסקה המתקיימת בה נמכרים טובין או שירותים. שמו של המס נובע מכך שהוא בעצם ממסה את הערך המוסף שנצבר עבור המוצר או השירות לאורך שלבי שרשרת הייצור והשיווק. למה הכוונה? כאשר מוצר סופי נמכר ללקוח, מחירו נקבע לפי הערך שהוא מייצר אשר הינה גבוהה מהעלות על המשאבים והעבודה ביצירתו.

על כן, לאורך תהליך יצירת המוצר, הוא צבר ערך מוסף הנובע מתהליך ייצורו. על הערך הזה מוטל מס ערך מוסף. היום בישראל שיעורו של מס הערך המוסף הוא 17 אחוז מהמחיר הסופי של המוצר.

 

עוסק מורשה מול עוסק פטור ואיך זה קשור למס ערך מוסף

עבור הצרכן, מס ערך מוסף מוכר בעיקר כתשלום נוסף עבור מוצרים ושירותים שונים וכן דרך העובדה כי ישנם מקומות בהם לא נגבה מס ערך מוסף כמו באילת. עם זאת, למע״מ יש משמעות חשובה גם עבור בעלי עסקים ובעיקר עבור בעלי עסקים עצמאיים אשר מחזור עסקיהם אינו גדול.

היום בישראל בעלי עסקים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות – עוסק מורשה ועוסק פטור. עוסק מורשה הוא עוסק אשר מחזור עסקאותיו השנתי עולה על סכום של 100 אלף ש״ח. בהיותו כזה, עוסק מורשה מחויב בגביית מס ערך מוסף מלקוחותיו על השירותים או המוצרים שהוא מוכר.

כאשר עוסק מורשה גובה מס ערך מוסף מלקוחותיו, הוא רשאי לקזז את המס הזה מן המע״מ אשר הוא שילם על השירותים והמוצרים שנרכשו בעבור העסק. בסופו של דבר, העוסק מעביר לרשות המיסים את ההפרש בין המע״מ על המוצרים ששיווק למע״מ על המוצרים שמכר. כלומר הוא משלם מס על הערך שהוא יצר וממנו נבע הרווח שלו.

עוסק פטור לעומתו, הוא עוסק שמחזור עסקאותיו נמוך מ-100 אלף ש״ח בשנה ועל כן הוא אינו גובה מס ערך מוסף מלקוחותיו עבור השירותים והמוצרים שהוא מספק. בנוסף כיוון שאינו גובה מס ערך מוסף הוא אינו רשאי לקזז את המע״מ שהוא משלם על מוצרים ושירותים עבור העסק ועליו לשלם אותם במלואם.

 

איך נגבה מס ערך מוסף?

מס ערך מוסף מתווסף למחיר המוצר במעמד הקניה. כלומר, כאשר אדם מוכר מוצר או שירות, עליו לגבות מחיר המורכב ממחיר המוצר על פי ערכו וכן תוספת של 17 אחוז ממחיר המוצר כמס ערך מוסף. כלומר, מדובר במס אשר בסופו של דבר מגולגל אל הצרכנים. לאחר המכירה, על המוכר להעביר לרשות המיסים את המס שנגבה ולחשב את הכנסתו ללא אותו המס.

כאשר מדובר בבעל עסק אשר רכש מוצרים ושירותים החייבים במע״מ עבור יצירת המוצר או הפעלת העסק, הוא רשאי לקזז את המע״מ ששילם עבור המוצרים במע״מ שגבה על המוצרים או השירותים שהוא מכר. כלומר, אם אדם גבה מע״מ בשיעור של 100 ש״ח על מוצרים שונים ושילם מע״מ בסכום של 50 ש״ח עבור המוצרים שרכש לעסק, אליו להעביר לרשות המיסים מע״מ בסך 50 שקלים בלבד.

חוק מס ערך מוסף
חוק מס ערך מוסף

מתי לא נדרש לשלם מע״מ?

מס ערך מוסף הוא אמנם מס רוחבי החל על כל סוגי המוצרים והשירותים הנמכרים אך בחוק קיימים מספר חריגים אשר רכישתם אינה מחויבת בתשלום מע״מ. מדובר על עסקאות מהסוגים הבאים:

  • השכרה של דירה למגורים עבור תקופה הקצרה מ-25 שנה. עם זאת, ההחרגה תקפה רק עבור שכירות בדירה ולא עבור אירוח בבית מלון.
  • כלל העסקאות המבוצעות על ידי עוסק פטור מלבד עסקאות נדל״ן.
  • סוגים מסוימים של עסקאות מלכ״רים.

 

בנוסף לאלו, לשר האוצר קיימת הסמכות לקבוע פטור בעסקאות נוספות אשר לא הוזכרו בחוק. כמו כן, כאשר מדובר בעסקה הפטורה ממס ערך מוסף, על המוכר שלא לגבות מס זה מהלקוח והוא לא יכול לקזז את המע״מ שהוא שילם עבור יצירת ההכנסה.

 

מע״מ אפס

מלבד עסקאות הפטורות במס ערך מוסף, ישנן גם עסקאות אשר נקבע לגביהן כי שיעור מס הערך המוסף שהן חייבות בו יהיה אפס אחוז. מדובר לרוב על עסקאות אשר מערבות גורם חיצוני שאינו אזרח ישראלי כמו למשל שירותים לתיירים כמו לינה או השכרת רכב וכן שירותים לתושבי חוץ.

בנוסף, ישנן מספר טובין אשר נקבע לגביהם על ידי שר האוצר כי מכירתם אינה חייבת בתשלום מע״מ. ההבדל העיקרי בין עסקה הפטורה ממע״מ לבין עסקה בה נקבע מע״מ 0 % הוא עבור המוכר.

כאשר המע״מ הוא בשיעור אפס אחוז, המוכר יכול לגבות מחיר נמוך יותר מהלקוחות עבור השירותים או המוצרים שהוא מספק אך הוא עדיין יכול לנכות מס ערך מוסף עבור עסקאות שהוא ביצע והיו חייבות במס זה. כך, בעל העסק מסוגל להציע מחיר תחרותי ולחסוך בהוצאות והקונים נהנים ממחירים זולים יותר.

 

מידע חשוב נוסף לגבי מסך ערך מוסף

מלבד סוגי המע״מ וסוגי העסקאות בהם הוא נגבה (או העסקאות הפטורות ממנו), חשוב גם לדעת כי חוק מס ערך מוסף בישראל מחייב את המוכר להציג את המחיר המלא. כלומר, עוד לפני ביצוע העסקה, בשלב הצעת המחיר או הצגת המחיר בצורה ציבורית, על המוכר להציג מחיר סופי ומלא של המוצר או השירות הכולל בתוכו את כל המיסים המגולמים בעסקת המכירה.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות