fbpx

חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות

תקופת בחירות מאופיינת לרוב באפשרות של עובדים רבים לעבוד או לתת שירות במסגרת פעילויות שונות אשר מבצעות המפלגות המתמודדות לקראת הבחירות. עבור עבודות אלו, בין אם בשירות מפלגה ובין אם תחת סמכותה של ועדת הבחירות המרכזית, חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות נקבע בשיעור מס מיוחד בגובה של 25 אחוז.

אז איך עובד המיסוי המיוחד עבור תשלומים בתקופת בחירות עבור אילו עבודות ועובדים הוא תקף וכיצד יש לפעול על מנת להיות זכאים למיסוי מיוחד? על כך בכתבה הבאה.

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

מיסוי בתקופת בחירות – מבוא

לקראת בחירות לכנסת או לרשויות המקומיות, מגויסים עובדים רבים לביצוע של עבודות שונות הקשורות בתהליך הבחירות. בין אם מדובר בעבודה בקלפי עצמו בתור משגיח, מאבטח או מזכיר קלפי ובין אם מדובר בעבודה בשירותה של אחת המפלגות עבור פעילות לוגיסטית או פרסומית או כל פעילות אחרת הקשורה בבחירות, עבודה במסגרת בחירות מחויבת בתשלום מס מיוחד.

החוק קובע כי גובה המס במקרים כאלו הוא 25 אחוזים עבור שכר עד סכום של 18 אלף ש״ח. עבור שכר מעל התקרה הזו, ייגבה מס הכנסה בהתאם למדרגת המס המתאימה עבור מקבל התשלום. חשוב לציין כי מדובר במס מיוחד אשר אינו ניתן לניכוי או קיזוז בשל סיבות שונות כמו פטור ממס הכנסה או נקודות זיכוי במס הכנסה.

כמו כן, חשוב לציין כי מדובר רק עבור עבודה אשר נעשית באופן זמני לתקופת הבחירות בלבד וכן כאשר מדובר בשירות אשר ניתן שלא במסגרת העיסוק הקבוע של אותו עובד. בנוסף, התשלום אשר ניתן לעובד בעקבות אותה עבודה זמנית אינו מוגדר כשכר או כהכנסה ועל כן אינו מחייב את העובד בהגשת דוחות למס הכנסה, תשלום מס ערך מוסף וכן דמי הביטוח הלאומי עליו מופחתים.

 

איך אני יודע אם חל עליי המיסוי המיוחד של חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות?

על פי הקבוע בחוק, תשלומים מיוחדים בתקופת בחירות הם תשלומים אשר ניתנים לעובד אשר מועסק באופן זמני בתקופת הבחירות על ידי אחת המפלגות או על ידי ועדת הבחירות המרכזית. מלבד הקשר של המעסיק לאירוע הבחירות, על העובד או נותן השירות לספק שירות אשר אינו חלק מעיסוקו בשגרה.

כלומר, חוק התשלומים המיוחד לא תקף עבור כי מי שמעוסק בתקופת הבחירות על ידי גופים שאינם קשורים למערכת הבחירות באופן ישיר וכן עבור עובדי מפלגה אשר מספקים לה שירותים לכל אורך השנה או עבור עובדים אשר מספקים שירות דומה במסגרת עסקם לכל אורך השנה. תקופת הבחירות על פי חוק מוגדרת כ-60 יום אשר 46 מהם הם הימים לפני הבחירות ו-14 הנוספים הם ימים לאחר יום הבחירות.

חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות
חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות

על אילו תשלומים חל המס המיוחד עבור תקופת בחירות?

חשוב לציין כי מלבד המאפיינים הקשורים בסוג העבודה, סוג המעסיק והקשר הקיים בין העובד למעסיק לאורך השנה, ישנם תנאים נוספים לגבי החלת המס המיוחד עבור תשלומים בתקופת בחירות. ראשית, תשלום בתקופת בחירות לא מתקיים עבור דמי שכירות, גם אם מדובר בשכירות אשר נקבעה במיוחד עבור תקופת הבחירות.

בנוסף, כאשר הסכום המשולם עבור העבודה המבוצעת בתקופת הבחירות עולה על סכום של 18 אלף ש״ח, כלל הסכום ייחשב כהכנסה רגילה ולא תשלום בתקופת בחירות.

המשמעות היא שעבור הכנסה כזו לא ישולם מס מיוחד של 25 אחוז אלא מס הכנסה רגיל על פי הקבוע בחוק ובהתאם למדרגת המס וכן מיסים ותשלומים נוספים כמו מס ערך מוסף ודמי ביטוח לאומי בשיעור הרגיל. בנוסף, עבודה בחברת כוח אדם במסגרת הבחירות אינה מזכה במס המיוחד עבור תשלומים בתקופת בחירות שכן חברת כוח אדם אינה נחשבת כמעסיק או מקבל שירות.

 

מיסוי מיוחד בתקופת בחירות – איך זה עובד?

על מנת להיות זכאים למיסוי המיוחד בתקופת הבחירות, יש לפעול באופן הבא. ראשית, על המעסיק אשר מבצע תשלומים עליהם חלה חובת ניכוי מס לפתוח תיק ניכויים במשרד השומה המתאים באזור מגוריו או באזור הבחירות. על הגוף המבצע את התשלום (ועדת הבחירות המרכזית או המפלגה) להגיש לפקיד השומה דוח על תשלומים אשר ביצעה בין ה-14 לחודש הקודם ועד ה-13 לחודש הנוכחי בכל חודש. את הדוח יש להגיש עד ל-16 לחודש. את הדוח יש להגיש באמצעות טופס 102 ובנוסף יש לדווח על תשלום עבור עבודה באמצעות דוח 0136.

 

מיסוי נוסף עבור עבודה בתקופת בחירות

מלבד המקרה המזכה בתשלום המס המיוחד של 25 אחוז, ישנם גם תשלומים אחרים המבוצעים בתקופת הבחירות. תשלומים אשר מתאימים לתנאים עבור תשלום בתקופת בחירות אך עולים על סכום של 18 אלף ש״ח או סכומים אשר מועברים לנותן שירות באמצעות עסקו הקבוע נחשבים לתשלומים אחרים ועליהם יחול מס הכנסה באופן הרגיל ועל פי מדרגות המס הקבועות בחוק.

בנוסף, כאשר קיימות הוראות ניכוי מס במקור באופן מסוים לתשלום יש לבצען על פי החוק ולפי סוג התשלום. כאשר לא קיימות הוראות מיוחדות יש לנכות מס בשיעור של 25 אחוז.

 

העסקת בני נוער בתקופת בחירות

תקופת הבחירות מאפשרת בלא מעט מקרים העסקה גם של בני נוער עבור תקופת הבחירות. במקרים כאלו, חלים חוקים שונים לגבי מיסוי של השכר או התשלומים אשר ניתנים לאותם בני נוער. במקרים של העסקת בני נוער (מתחת לגיל 18), לא יחול על התשלום המס המיוחד עבור תשלומים בתקופת בחירות.

התשלום עבור עבודת בני נוער ייחשב כהכנסה רגילה ועל כן ינוכה ממנו מס על פי מדרגת המס ונקודות הזיכוי המתאימות והקבועות בחוק. כמו כן, תשלום לבני נוער במהלך בחירות אינו נחשב שכר לענייני חוק מע״מ, חוק ביטוח בריאות או חוק ביטוח לאומי.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות