fbpx

החזר מע"מ בחו"ל – כך תחסכו כסף רב בחופשה שלכם

מדינת ישראל, בדומה לרוב מדינות העולם, מחייבת כל אזרח לשלם בכל עסקה מס ערך מוסף, או בראשי תיבות מע"מ. המע"מ בישראל עומד על 17% והוא מתווסף למחיר כל עסקה. במדינות שונות גובה המס משתנה, אך ברוב מדינות העולם הוא נע בין 15 ל25 אחוז לעסקה. חשוב לדעת, שבמדינות רבות תיירים נהנים מפטור ממע"מ ולכן גם מהחזר מע"מ בחו"ל. באילו מדינות מדובר וכיצד ניתן לקבל החזר?

 

מס ערך מוסף

סעיף 2 לחוק מס ערך מוסף (1975), קובע כי על כל עסקה המבוצעת בישראל ישולם מס ערך מוסף. מלבד זאת, הסעיף מסמיך את שר האוצר לקבוע בצו את שיעור המע"מ המשולם בגין כל עסקה. כאמור, שיעור המס שנקבע הוא 17%. משמעות הדברים היא שאם אתם קונים מקרר, למשל, ב5,850 שקלים, דעו שמחירו האמיתי הוא 5,000 שקלים בלבד, עליהם נוספים 17% מס.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

 

החזר מע"מ בחו"ל

כמעט ואין כיום מדינה בעולם שלא גובה מס ערך מוסף. עם זאת, ברבות מהמדינות המס מוטל רק על אזרחי המדינה ולא על תיירים ושאר רוכשים זרים. תכלית ההסדר היא עידוד רכישות זרות במדינה. לעיתים, מדינות מפעילות אזורי סחר חופשי בהם גם אזרחים מקומיים פטורים מתשלום מע"מ, שוב, כדי לעודד צמיחה כלכלית וריבוי עסקאות במקום.

בארצנו הקטנטונת, פועלים שני אזורי סחר עיקריים – העיר אילת כמובן בה כל העסקאות פטורות ממע"מ והדיוטי פרי, שכשמו כן הוא – Duty Free – פטור ממס. אם כן, ניתן להנות מהחזר מע"מ ברבות ממדינות העולם, בתנאים מסוימים. התנאי הראשון הוא שהחנות בה רכשתם את המוצרים מנפיקה חשבוניות להחזרי מס. רובן של החנויות הגדולות מנפיקות אישורים אלו אך בכל מקרה רצוי לברר זאת לפני הקנייה.

שנית, יש לוודא כי המוצר שקניתם כלול ברשימת המוצרים הפטורים ממע"מ לתיירים. בעוד שהחיוב במע"מ חל על כל עסקה – בין אן היא לרכישת טובין ובין אם היא לרכישת שירותים, ההחזר ניתן רק על רכישת טובין וגם רק על חלקם. מכיוון שכך, נסיעות במוניות, שהות בבתי מלון או כניסה לאתרים חייבים במע"מ וגם תיירים לא יכולים לקזז אותם.

המוצרים אותם ניתן לקזז הם מוצרים שניתן לקחת איתכם הביתה, דוגמת בגדים או מוצרי חשמל. לעומת זאת, קניות בסופר ועוד מספר טובין אינם ברי החזר וגם עליהם תצטרכו לשלם מע"מ. התנאי השלישי הוא סכום הקנייה. כפי שנכתב לעיל, תכלית ההסדר לתיירים היא עידוד קניות במדינה.

כדי לעודד תיירים לרכוש מוצרים בסכומים משמעותיים, הפטור ניתן רק בקניה מעל סכום מסוים. הסכום המדויק משתנה ממדינה למדינה ויש לברר זאת מול הגורמים הרלוונטיים במדינת היעד שלכם. לרוב, גם מוכרים בחנויות גדולות ידעו להגיד לכם מאיזה סכום תהיו פטורים מתשלום מע"מ.

 

קבלת ההחזר – שלב א'

לאחר שווידאתם את זכאותכם להחזר מס בגין העסקה, תוכלו להתחיל לפעול לפי הצעדים הבאים לשם מימוש ההחזר. בשלב הראשון, בקשו מהמוכר בחנות שינפיק לכם טופס החזר מס המצורף לקבלה. המוכר ימלא את פרטי הרכישה, פרטיכם ואת חותמת החנות וזהו הצעד הראשון בדרך למימוש ההחזר. שימו לב שללא הדרכון המוכר לא יוכל למלא את פרטיכם ולכן ערכו קניות עם דרכון זמין.

 

שלב ב'

השלב השני בקבלת ההחזר קורה לפני צאתכם מהמדינה. עליכם להגיע לדלפק מכס, בו תציגו את הקבלות, את הטפסים החתומים וכן את הפריטים עצמם. לא תוכלו לקבל זיכוי בעד פריט שלא יוצג לפקיד המכס יחד עם שאר הטפסים. מכיוון שכך, רצוי להגיע לעמדה לפני העברת הכבודה לבטן המטוס כדי שתוכלו להציג את כלל הפריטים שרכשתם ואתם מבקשים בגינם החזר מס.

הפקיד יבחן אם כל הפרטים הדרושים נמצאים וככל שאכן תימצאו זכאים להחזר, תופנו על ידו לעמדת החזר המס הסמוכה. יש לקחת בחשבון שעמדות המכס בנמלי התעופה עלולות להיות עמוסות וההמתנה בתור תארך זמן רב. מכיוון שכך, יש להיערך לעיכובים מבעוד מועד ולהגיע לנמל מספיק זמן מראש.

 

שלב ג'

לאחר הפנייתכם לעמדת החזר המס הסמוכה, יש לגשת אליה ולדרוש את ההחזר. בדרך כלל, יוצעו שלושה מסלולים להחזר. המסלול הראשון הוא בהעברת הסכום ישירות לחשבון הבנק שלכם. האופציה השנייה היא קבלת מטבע מקומי במזומן והאופציה האחרונה הינה קבלת הסכום בהמחאה (שיק).

ניתן גם לבחור במסלול רביעי, ולבקש החזר במטבע זר. כך, אם אתם מבקשים החזר בארצות הברית, למשל, תוכלו לבקש את קבלתו בשקלים ולא בדולרים. עם זאת, שער החליפין בעמדות ההחזר אינו אטרקטיבי ומכיוון שכך עדיף לקבל דולרים ולהמיר את הסכום באופן עצמאי.

במדינות מסוימות לא רשויות המדינה מטפלות בהחזרי מס הערך המוסף, אלא זכייניות פרטיות מקומיות. זכייניות אלו לא מבצעות את השירות מתוך רוח התנדבותית אלא כפעילות עסקית. מכיוון שכך, הן גובות עמלה בשיעור מסוים מתוך ההחזר. השיעור יכול להגיע ל-30% מסכום ההחזר ואף למעלה מכך.

בהתחשב בעמלות הגבוהות, רצוי לברר לפני הטיסה האם יש עמלה ובאיזה גובה ולאור זאת לתכנן את הקניות ובקשת ההחזרים. אם סכום ההחזר נמוך יחסית, ייתכן שהפרוצדורה הדרושה בצירוף העמלה המשתלמת הופכות את הבקשה ללא כדאית.

 

לא להגזים

קניה ללא מע"מ עשויה להיות מפתה במיוחד. מכיוון שכך, ישראלים נוהגים להוציא סכומי עתק על רכישות בחו"ל תוך תחושה שמדובר בעסקה כדאית במיוחד. בפועל, תיירים רבים קונים הרבה מעבר למה שהם צריכים עקב כך ומבזבזים סכומי כסף משמעותיים.

כדי להימנע מתופעה שלילית זו, רצוי מאוד להקציב מראש סכום לקניות בחופשה. מותר להתפנק בחו"ל. מתר ואף רצוי להנות מהמחירים הזולים. אך אסור להגזים ולהתפרע ולמצוא את עצמנו עם חור בכיס בסוף החופשה.

 

לסיכום

לצורך עידוד רכישות במדינה, מדינות רבות פוטרות תיירים מתשלום מע"מ. יש לוודא לפני הקנייה שניתן לקבל החזר מע"מ עבור המוצר ולאחר מכן לפעול לפי השלבים שהוצגו. תקנו, תהנו – אך אל תגזימו. שתהיה חופשה מהנה!

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות