fbpx

החזר מס רכישה במכירת דירה שניה

רכישת דירה ראשונה היא חלומו של כל זוג צעיר בישראל. מתוך הבנת הקושי והמציאות הכלכלית המורכבת עבור הזוגות הצעירים, רשויות המס מעניקות הטבות מס משמעותיות לזכאים. עם זאת, כשמדובר בדירה שניה, המהווה פריווילגיה לכל הדעות, הסיפור קצת שונה. ובכל זאת, קיימות מספר אפשרויות ודרכים לקבל הטבות מס ואפילו החזר מס רכישה במכירת דירה שניה.

מגורים או השקעה – עולם הנדל"ן בישראל

אחד המאפיינים הבולטים שלנו כישראלים, הוא המטרה שכולנו מציבים לעצמנו – רכישת דירה, כך שהביקוש לדירות תמיד קיים, הן למגורים והן להשקעה, באופן שמביא מידי שנה לעלייה ניכרת במחירי הדיור. המציאות הכלכלית המורכבת, יחד עם מחירי הדיור מרקיעי השחקים, הביאו יחדיו את רשויות המס להעניק הטבות מס שונות, במטרה להקל על הרוכשים.

הטבות המס השונות (מס רכישה ומס שבח), ניתנות על רכישת דירה ראשונה ובהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק, וזאת כאמור, מתוך רצון להקל במעט את ההוצאות הכלכליות הרבות על הרוכשים. אך האם הטבות מס אלו ניתנות באופן בלעדי רק לרוכשים דירה ראשונה?

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

 

מכירת דירה שניה

עולם הנדל"ן נחשב מזה שנים רבות כאפיק השקעות מועדף על ישראלים רבים, ולצד פוטנציאל התשואה הגבוהה, גם לרכישת דירה שניה נלווים תשלומים שונים, לרבות תשלומי מס גבוהים למדי, היות ובסופו של דבר מדובר בפריווילגיה. לפיכך, כדי שההשקעה אכן תהיה משתלמת, חשוב שתכירו את הזכויות וההטבות המגיעות לכם.

אמנם רכישה או מכירה של דירה שניה נקשרת אצלנו באופן אוטומטי לפריווילגיה ולמציאות השייכת לבעלי הון בלבד, אך למעשה, ייתכנו גם מקרים נפוצים למדי בהם רוכשים דירה שניה היות ולא הצלחנו למכור את הדירה הראשונה הנמצאת בבעלותנו, כאשר בסופו של דבר, המטרה היא למכור את הדירה הראשונה.

החזר מס רכישה במכירת דירה שניה
החזר מס רכישה במכירת דירה שניה

מס רכישה במכירת דירה שניה

אחד מתשלומי המס הנכבדים, אותו חשוב לקחת בחשבון בעת רכישת דירה בכלל ודירה שניה בפרט, הוא מס רכישה המשולם לרשות המיסים, אותו נדרש לשלם כל רוכש קרקע בישראל. שיעור המס הוא מדורג ונקבע בהתאם לעדכונים של רשויות המס. במקרה של רכישת דירה שניה, שיעור המס יהיה לפחות 5% משווי העסקה ויעלה בהתאם לסכומי העסקה.

בניגוד למיסים אחרים, בהם לרוב שיעור גובה חבות המס הוא נגזרת מסך הרווח הריאלי (בניכוי הוצאות), הרי שברכישת דירה שניה מס הרכישה מחושב על כל סכום העסקה והיות ומדובר בסכומים משמעותיים, הרי שמדובר בהוצאה כלכלית גבוהה המתלווה לעסקה. אך כפי שנראה, ישנן מספר אפשרויות ודרכים לקבל הטבות מס רכישה גם במכירת דירה שניה.

 

אילו הטבות מס רכישה קיימות במכירת דירה שניה?

מכירת דירה שניה יחידה

הביקוש לנדל"ן נמצא אמנם בשיא, אך פעמים רבות, תהליך מכירת הדירה הוא תהליך ממושך, כך שלפעמים יוצא מצב בו רכשתם דירה שניה, עוד בטרם נמכרה הדירה הראשונה. כך, הדירה השניה אינה מוגדרת כדירה שניה המיועדת להשקעה ולכן, מס הרכישה ייחשב תחת קטגוריית מס רכישה על דירה ראשונה.

מס הרכישה בגין רכישת דירה שניה ייחשב בקטגוריית מס רכישה על דירה ראשונה, כל עוד והדירה הראשונה נמכרה בפרק זמן של 18 חודשים ממועד רכישת הדירה השניה ובנוסף, הועברה הצהרה לרשויות המס כי מתכוונים למכור את הדירה הראשונה.

 

משפרי דיור

מקרה נוסף בו ניתן לחשב את מס הרכישה בהתאם למס רכישה על דירה ראשונה, הוא במקרה בו החלטתם למכור את שתי הדירות שבבעלותכם לטובת רכישת דירה אחת, כאשר התנאים לזכאות הם ששווי שתי הדירות לא יעלה על סכום של כ -3.3 מיליון שקלים והשווי של הדירה השלישית יהיה לפחות 75% מערך שתי הדירות.

 

באילו מקרים ניתן לקבל החזר מס רכישה במכירת דירה שניה?

ההבדלים בין רכישת דירה ראשונה לרכישת דירה שניה, מדרגות המס השונות המתעדכנות מידי שנה ושיטת החישוב המאתגרת למדי, עלולים פעמים רבות ליצור טעות בחישוב גובה חובת תשלום המס שנגבה ממכם, ובסכומים המדוברים, הרי שמדובר בסכומים משמעותיים בהחלט.

מלבד זאת, ישנם מקרים חריגים רבים נוספים, כמו קבלת דירה במתנה, העברת דירה בירושה, או אוכלוסיות מסוימות שרשות המיסים הגדירה אותן כזכאיות להטבות במס רכישה, אשר אנשים רבים כלל לא מודעים אליהן והן לא נלקחות בחשבון. בכל אחד מהמקרים הללו, ניתן לבקש החזר מס ועד לתקופה של 6 שנים לאחור.

 

בדקו את זכאותכם

בסופו של דבר, מדובר בסכומי כסף משמעותיים, המגיעים לכם בזכות – על פי חוק ולא בחסד. לפיכך, במידה ורכשתם / מכרתם דירה שניה ב – 6 השנים האחרונות, חשוב ומומלץ לבדוק האם מגיע לכם החזר מס.

את בדיקת הזכאות, לרבות מדרגות המס השונות, תוכלו לבדוק באופן עצמאי, באמצעות מחשבוני מס וסימולטורים שונים, חלקם אף של רשות המיסים עצמה, ולהגיש את בקשת ההחזר, בצירוף המסמכים הרלוונטיים ואסמכתאות בגין ניהול חשבון בנק (אליו יופקדו כספי ההחזר), לפקיד השומה הקרוב לאזור מגורכם.

במידה ואתם לא מעוניינים להסתמך על הסימולטורים ורוצים לבדוק באופן יסודי ומקצועי את זכאותכם, כמו גם לחסוך זמן בכל התהליך הבירוקרטי של מילוי הטפסים ובקשת ההחזר, תוכלו להיעזר בחברה מקצועית ומנוסה בתחום, אשר תלווה אתכם משלב הבדיקה ועד לקבלת הכספים המגיעים לכם ישירות לחשבון הבנק שלכם.

 

החזר מס – גם במכירת דירה שניה

לסיכום, ראינו כי על אף שהטבות המס נועדו בעיקרן להיטיב עם רוכשי דירה ראשונה, במקרים מסוימים ניתן ליהנות מהטבות המס וקבלת החזרים גם עבור מכירת דירה שניה, כמו במקרים בהם רכשתם דירה שניה וטרם מכרתם את הדירה הראשונה, או במקרים בהם אתם מוכרים שתי דירות במטרה לרכוש דירה אחת.

הקריטריונים המזכים בהטבות, כמו גם מדרגות המס המשתנות, מהווים מקור לטעויות רבות בחישובי המס ולפיכך, במידה ורכשתם דירה שניה ב – 6 השנים האחרונות, מומלץ לבדוק חברת החזרי מס מקצועית שתבדוק עבורכם באופן יסודי את זכאותכם, עד לשלב קבלת ההחזר ישירות לחשבון הבנק.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות