fbpx

החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת

הליך הגירושין לכשעצמו הוא הליך מורכב, הן מבחינה נפשית והן מבחינה כלכלית, במיוחד כשמעורבים בתמונה ילדים, וצריך לקבל החלטות בנוגע לסוגיית המשמורת על הילדים. מאחר ואבות במשמורת מלאה או במשמורת משותפת זכאים לנקודות זיכוי, הרי שאם הן לא נלקחו בחשבון, ניתן לקבל בגינן החזר מס. במאמר הבא נסקור את כל המידע בנוגע להחזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת.

 

משמורת על הילדים בהליך הגירושין

החיים אינם תמיד מסתדרים בדיוק כפי שרצינו ולעיתים, עולה ההבנה כי הצעד הכי טוב עבור כל הצדדים הוא הפרדת הכוחות, מביאה לפתיחה בתהליך גירושין. גם אם תהליך הגירושין מבוצע בהסכמה הדדית וברוח נעימה, הרי שמדובר בתהליך מורכב למדי, הן מבחינה נפשית – רגשית והן מבחינה כלכלית, במיוחד כשמעורבים בתמונה ילדים משותפים.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

אחת הסוגיות המרכזיות העולות בכל נושא הגירושין, היא סוגיית המשמורת על הילדים, סוגיה הנידונה בין כותלי בית המשפט, כאשר השיקול המרכזי העומד לנגד עיני השופטים מקבלי ההחלטות הוא טובת הילד. בניגוד לעבר, בו הייתה נטייה מובהקת להעניק לאימהות משמורת מלאה על ילדיהן, הרי שכיום המצב השתנה וגם האבות זוכים במשמורת על ילדיהם.

 

אפשרויות המשמרות על הילדים

כאמור, אחת הסוגיות המרכזיות בתהליך הגירושין, היא סוגיית המשמורת על הילדים, כאשר קיימים שני סוגי משמרות עיקריות:

החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת
החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת

משמורת מלאה

במשמורת זו, האחריות על הילד נמסרה כולה לידי אחד מההורים, הנדרש לטפל בילד באופן רציף ולדאוג לכל צרכיו, כאשר ההורה השני יהיה זכאי במרבית המקרים (למעט מקרים בהם קיבל הרחקה מבית המשפט) להסדרי ראייה קבועים.

 

משמורת חלקית

סוג זה של משמורת, מאפשר לשני ההורים לגדל את הילדים באופן שווה, כאשר הילדים גדלים בנפרד ועל פי חלוקה שנקבעה מראש, אצל כל אחד מההורים. אחד היתרונות הברורים במשמורת זו, הוא הגידול המשותף והמעורבות החשובה של שני ההורים בחיי הילדים.

 

הטבות מס ונקודות זיכוי

כדי להבין כיצד נושא המס מתקשר לגירושין ונושא המשמורות על הילדים, כדאי שנקדים הקדמה קצרה שתעזור לנו בהמשך. בין הפרמטרים העיקריים המשפיעים על חבות המס של כל אחד מאיתנו, נמצאות נקודות זיכוי המס השונות, הנקבעות בהתאם לקריטריונים שונים של מס הכנסה ומעניקות לזכאים הנחה בתשלום מס הכנסה.

נקודות הזיכוי השונות נועדו לסייע לאוכלוסיות בעלות רקע סוציו – אקונומי נמוך וכן לעודד רכישת מוצרים פיננסיים כמו ביטוחי בריאות וחיים, כאשר כל נקודת זיכוי שוות ערך לכ – 200 ₪ המקוזזים מחובת תשלום מס ההכנסה החודשי.

למידע נוסף: טבלת נקודות זיכוי

מהו החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת?

בין הפרמטרים המזכים בהטבות מס ובנקודות זיכוי בהתאם, נמצאים גם אוכלוסיית האבות הגרושים וזאת מתוך התחשבות במצבם הכלכלי וההבנה כי עלויות הגידול של ילד, במשמורת מלאה או משותפת, הינן עלויות גבוהות במיוחד.

כך, במקרים בהם נקבע כי האב יזכה במשמורת מלאה על ילדיו, הרי שהאב זכאי לקבל נקודת זיכוי אחת של מס הכנסה (ללא קשר למספר הילדים). כדי לממש את הזכאות הזו, על האב להוכיח כי הוא מגדל את ילדיו במשמורת מלאה וזאת באמצעות צו מבית משפט, או הוכחה בדבר תשלומים מביטוח לאומי בגין קצבת ילדים.

במשמורת משותפת, בה גידול הילדים מתחלק בין ההורים כאמור, האב זכאי לנקודת זיכוי אחת, כאשר מלבד הצורך להוכיח את המשמורת באמצעות צו בית משפט, על האב להוכיח תשלום מזונות כחוק, כדי לממש את זכאותו להטבת המס.

 

באילו מקרים נוספים ייתכן ויגיעו לי הטבות מס?

סוגיית הילדים בתהליך הגירושין היא ללא ספק אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר בכל ההליך, אך כדאי לזכור שפעמים רבות, תהליך הגירושין מסמל גם התחלה חדשה, הכרוכה במעבר דירה, לעיתים אף לאזור מגורים אחר לגמרי ואף בהחלפת מקום עבודה.

בכל אחד מהמקרים הללו, ייתכן ויגיעו לכם הטבות מס שונות, כמו לדוגמה במקרים בהם עברתם להתגורר באזורי פריפריה, אשר חלקם מזכים בנקודות זיכוי מס הכנסה (בהתאם לרשימת היישובים שרשות המיסים הגדירה) ובמקרים בהם כתוצאה מהחלפת מקום העבודה לא עבדתם תקופה מסוימת או שנוצרו פערי שכר.

 

החזרי מס – טוב לדעת

ההתנהלות הבירוקרטית מול רשות המיסים והחשש התמידי מפני הגילוי של חובות שכלל לא היינו מודעים אליהם, מונע מרבים מאיתנו להתעמק בזכויות וההטבות המגיעות לנו, הטבות אשר כאמור, יכולות להיות שוות הרבה כסף. אך לאחר שהבנו את מהות העניין והסכומים בהם מדובר, עולה השאלה – האם ניתן לבקש החזרי מס עבור שנים קודמות?

התשובה לשאלה זו היא בהחלט כן. ניתן לבקש החזרי מס לאבות במשמורת מלאה או במשמורת משותפת, כמו גם בשל שאר הסיבות וההטבות המוזכרות לעיל, עד 6 שנים לאחור באופן רטרואקטיבי ולקבל את כל ההפרשים והזכויות המגיעות לכם ישירות לחשבון הבנק שלכם.

 

להגיש באופן עצמאי או עם חברה מקצועית?

את בקשת ההחזר ניתן להגיש באופן עצמאי, לפקיד השומה הקרוב לאזור מגוריכם, או באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים, כאשר לבקשת ההחזר יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים (טופס 106 וטופס 135 לדוגמה), לרבות אישורים הנדרשים לקבלת הטבות המס המבוקשות ואישור בדבר ניהול חשבון או אסמכתא בנקאית כלשהיא לצורך אימות פרטי חשבון הבנק.

על אף שבמקרים רבים אנחנו אוהבים להתנהל בצורה עצמאית, כאשר מדובר בהתנהלות בירוקרטית מול רשות המיסים בכלל ובכסף שלנו בפרט, מומלץ להיעזר בחברה להחזרי מס מקצועית שתלווה אתכם לאורך כל הדרך עד לקבלת הכספים המגיעים לכם וזאת כדי להימנע מסחבת מיותרת, דחיית הבקשה ואף גילוי פתאומי של 'חובות נשכחים'.

 

החזרי מס, גירושין, משמורות ומה שביניהם

ראינו עד כה, כי ניתן לקבל הטבות מס שונות בגין משמורת מלאה או משותפת של האבות על ילדיהם, כמו גם בשל מצבים נוספים כמו העתקת מקום מגורים או החלפת עבודה, וזאת מתוך הרצון לסייע במצב הכלכלי המורכב אליו נקלעו. את בקשת ההחזר ניתן להגיש עד 6 שנים לאחור וכדי למקסם את זכויותיכם, מומלץ להגיש אותה עם חברה מקצועית ובעלת ניסיון.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות