fbpx

החזרי מס – חופשת לידה

לידה היא אחד האירועים המרגשים והמשמעותיים ביותר בחייהם של ההורים. המדינה מאפשרת ליולדת הטרייה לצאת לחופשת לידה בתשלום ולתקופה של שלושה חודשים. מעבר לכך ישנם מקרים נוספים, בהם מגיע ליולדת סכומים נוספים, אותם היא יכולה לקבל באמצעות תהליך החזר מס. במאמר שלפניכם נסקור את כל המידע בנוגע להחזרי מס – חופשת לידה.

 

חופשת לידה

אחד הרגעים המרגשים והמשמעותיים בחייהם של הזוגות בכלל והאישה בפרט, הוא רגע הלידה והצטרפות התינוק/ת החדש/ה לחיק המשפחה. בין אם מדובר בלידה ראשונה ובין אם קדמו לה לידות נוספות, ההכנות הן די זהות וכרוכות בעבודה מסביב לשעון (גם של האישה היולדת) והוצאות כלכליות נכבדות.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

כדי להתמודד עם המציאות החדשה והמשמחת הזאת, מדינת ישראל מאפשרת לכל אישה, אשר עבדה במשך תקופה של 12 חודשים ברציפות באותו מקום עבודה, לצאת לחופשת לידה של 26 שבועות, כאשר 15 שבועות מתוכם בתשלום, הנקרא גם דמי לידה. במידה והאישה מעוניינת לקצר את חופשת הלידה, עליה להודיע על כך מראש למעסיק.

במקרה והאישה עבדה במשך תקופה שלא נמשכה 12 חודשים רצופים במקום העבודה, הרי שהזכאות לחופשת לידה תעמוד על 15 שבועות, כאשר 8 שבועות מתוכם בתשלום. בשני המקרים, היולדת זכאית להאריך את חופשת הלידה שלה מעבר לקבוע בחוק ועד לתקופת זמן מקסימלית של רבע מהתקופה בה עבדה אצל המעסיק.

 

מהם דמי לידה?

כאמור לעיל, ניתן לקבל דמי לידה עבור פרק זמן מסוים מחופשת הלידה, כאשר מתקיים לפחות אחד מהקריטריונים הבאים:

  1. שילמה דמי ביטוח לאומי במשך 10 חודשים מתוך 14 בתקופה שקדמה ליום בו יצאה לחופשת הלידה.
  2. שילמה דמי ביטוח לאומי במשך 15 חודשים מתוך 22 בתקופה שקדמה ליום בו יצאה לחופשת הלידה.

דמי הלידה מחושבים בהתאם לממוצע ההכנסה של היולדת בשלושת החודשים שקדמו להפסקת העבודה, כאשר לא ניתן לעבור את תקרת השכר המקסימלית, המתעדכנת מעת לעת בביטוח לאומי. את דמי הלידה מקבלים לרוב באופן אוטומטי, כאשר הכסף מועבר בתשלום אחד לחשבון הבנק.

החזרי מס – חופשת לידההחזרי מס – חופשת לידה
החזרי מס – חופשת לידה

החזרי מס – חופשת לידה

רבים מאיתנו התרגלו לכך שמס הכנסה רק גובה מאיתנו כספים, אך למעשה, שיטת המיסוי בישראל, כמו גם הקריטריונים השונים המעניקים זכאות לנקודות זיכוי מס שונות, מאפשרים פעמים רבות, יחדיו או לחוד, לקבל החזרי מס בסכומים נכבדים, בעקבות הפרשים שנוצרו מגביית יתר.

אחת הסיבות הנפוצות בגינן ניתן לקבל החזר מס, היא בגין דמי הלידה שנתקבלו במהלך חופשת לידה, כאשר לרוב מדובר בשני מקרים עיקריים:

 

פגיעה בשכר

כפי שראינו, דמי הלידה מחושבים על פי ממוצע ההכנסות של שלושת החודשים האחרונים שקדמו לחופשת הלידה, כאשר במרבית הפעמים מדובר יהיה בסכומים נמוכים משכרה הרגיל של היולדת. צמצום ההכנסה השנתית משפיע בהתאם על גובה חבות המס שעליכם לשלם, כאשר פעמים רבות נגרם מצב של גביית יתר של מס הכנסה, בגינו ניתן יהיה לבקש החזר מס.

 

הארכת חופשת הלידה

במקרים רבים, היולדת בוחרת להאריך את חופשת הלידה, גם מעבר לתקופה בגינה מגיע לה תשלום (דמי לידה), זכות הקיימת לה על פי חוק, כפי שראינו לעיל. היות וחובת תשלום מס הכנסה חושבה עוד בתחילת השנה, תקופה כזו בה האישה אינה מקבלת שכר, מביאה אף היא למצב של גביית יתר, בגינה ניתן לקבל החזר מס הכנסה.

 

מהלידה ועד גיל 18 – נקודות זיכוי

לאחר ההתאוששות מהלידה ומחופשת הלידה, כדאי להכיר כי רשות המיסים עדיין מעניקה לכם הטבות ונקודות זיכוי עבור הילדים, מתוך הבנה כי הטיפול בילדים אינו מתחיל ונגמר ברגע הלידה אלא נמשך שנים רבות ועד הגיעם לגיל בגרות על פי חוק. בהתאם לכך, הטבות המס המגיעות להורים לילדים נמשכות עד גיל הגיעם לגיל 18 ומחולקות באופן הבא:

למידע נוסף: טבלת נקודות זיכוי

גיל לידה – 5 שנים

עבור ילדים בגיל הרך, זכאים ההורים ל – 1.5 נקודות זיכוי.

 

גילאי 6 – 17 שנים

ילדים הנמצאים בטווח גילאים זה, יזכו אתכם, ההורים, בנקודת זיכוי אחת.

 

גיל 18

עד השנה בה יחגגו הילדים את גיל 18, תהיו זכאים לחצי נקודת זיכוי.

 

האם מגיע לי החזר מס – דמי לידה?

ראינו עד כה כי קיימים מקרים רבים בהם ייתכן בסבירות גבוהה כי נגבה מכם מס הכנסה יותר ממה שהייתם צריכים לשלם בפועל, אך לפני שניגשים למלאכת מילוי הטפסים והמצאת האישורים הנדרשים למס הכנסה, מומלץ לבצע בדיקה יסודית ומקצועית שתצדיק (או לא) את ההתעסקות בנושא ההחזרים המגיעים לכם.

ככלל, ניתן לבצע את בדיקת הזכאות באמצעות מגוון המחשבונים והסימולטורים הקיימים באינטרנט (לרבות סימולטור ייעודי הנמצא באתר רשות המיסים), אך הדרך המומלצת ביותר היא לפנות לחברה מקצועית ומנוסה בתחום החזרי המס, שתבחן לעומק את מצבכם ואת זכאותכם לקבל החזר מס.

 

אילו טפסים נדרש להגיש למס הכנסה?

בחלק מהמקרים, המעסיק מבצע עבורכם את בקשת החזר המס, אך בכל מקרה בו לא בוצעה כלל פנייה למס הכנסה, או שבוצעה שלא באופן הנכון והמדויק, תוכלו לפנות ישירות לפקיד השומה באזור מגורכם וזאת עם טופס לבקשת החזר מס הכנסה – טופס 135 וטופס המפרט את ההכנסות וההפרשות שהופרשו עבורכם במהלך שנת המס – טופס 106 מהמעסיק.

בין אם ביצעתם את הפנייה למס הכנסה ובין אם כלל לא הייתם מודעים לכלל הזכויות העומדות לרשותכם, חשוב לדעת כי את בקשת החזר המס ניתן להגיש עד לתקופה של 6 שנים רטרואקטיבית.

 

ילדת? מזל טוב, ייתכן ומגיע לך החזר מס

לסיכום, אין ספק כי רגע הלידה הוא רגע מרגש וכפי שראינו, טומן בחובו גם זכויות והטבות מס רבות, היכולות להצטבר לסכומים נכבדים בהחלט, בין אם בגלל חופשת הלידה ודמי הלידה ובין אם בשנים שלאחר מכן ועד הגעתם של הילדים לגיל 18. את בקשת החזר המס ניתן לבצע את 6 שנים לאחור וכדי למצות את זכויותיכם, מומלץ לפנות לחברה להחזרי מס מקצועית ומנוסה בתחום.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות