fbpx

דמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים

העסקת בני נוער מציבה עבור המעסיק אתגרים שונים, שכן ישנם לא מעט חוקים אשר נועדו להגן על בני נוער במהלך העסקתם. מדובר לרוב בצעירים אשר אינם מודעים לזכויותיהם, ובמקרים רבים ניתן לנצל אותם או לפגוע בשכרם ללא ידיעתם. אחת הזכויות להם זכאים בני נוער עובדים היא פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי.  מי זכאי לפטור מדמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים? על כך בכתבה הבאה.

בני נוער עובדים – מי נמצא תחת ההגדרה?

החוק בישראל מגדיר מספר מצבים לגבי גיל ההעסקה המותר עבור נערים ומתי מדובר בעבודת נוער עם תנאים וזכויות מקלות. להלן המצבים בהם מותר להעסיק נערים:

  • בני נוער מתחת לגיל 15:
    • בני נוער מעל גיל 14 אך מתחת לגיל 15 רשאים להיות מועסקים רק לאורך תקופות חופשה מהלימודים, כמו בחופשות קיץ או בחגים. בנוסף, אין להעסיק בני נוער בגילאים אלו בעבודות אשר יכולות להיות מסוכנות עבורם.
    • כלל הילדים מתחת לגיל 15 רשאים להיות מועסקים בעבודות שונות בתחומי הבידור, הבמה והפרסום. התנאי היחיד לכך הוא קבלת אישור מיוחד ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

  • בני נוער בגיל 15 עד 16:
    • ניתן להעסיק בני נוער מעל גיל 15 כל עוד לא חל עליהם חוק חינוך חובה.
    • במידה וכן חל עליהם חוק חינוך חובה, ניתן להעסיק נערים אלו רק בעבודות העומדות בתנאי חוק החניכות – כלומר עבודה המיועדת לרכישת מקצוע באמצעות הדרכה.

 

  • בני נוער בין גיל 16 ל – 18:
    • ניתן להעסיק בני נוער בגילאי 16 עד 18 במידה ולא חל עליהם חוק חינוך חובה.
    • בני נוער בגילאי 16 עד 18 עליהם חל חוק חינוך חובה יכולים להיות מועסקים רק בתנאי שתימסר למעסיק הודעה ממקום הלימודים בדבר שעות הלימודים של הנער וכל עוד הנער לא מועסק במהלך שעות לימודיו.

 

  • בני נוער מעל גיל 18:
    • בני נוער מעל גיל 18 אשר עדיין חל עליהם חוק חינוך חובה מחויבים גם הם להעביר למעסיק הודעה ממקום הלימודים על שעות הלימוד על מנת לקבל אישור לעבוד בשעות שאינן שעות הלימודים.

 

עבודת בני נוער – מרכיבי שכר

שכר המינימום עבור בני נוער נקבע כנגזרת של שכר המינימום הקבוע בחוק עבור בגירים. עבור נערים, השכר נקבע באחוז משכר המינימום אשר משתנה בהתאם לגיל הנער. בכל מקרה, אסור לשלם לנער פחות משכר המינימום על פי גילו או להלין את שכרו.

בשני המקרים מדובר בעבירה פלילית אשר עלולה לגרור סנקציות ועונשים. ניתן כמובן לשלם לנער שכר הגבוה יותר משכר המינימום עבורו. להלן טבלה המציגה את גובה שכר המינימום עבור נערים על פי גיל ועל פי אחוז משכר המינימום עבור שעה ועבור חודש:

 

גיל אחוז משכר המינימום הקבוע בחוק עבור בגירים שכר חודשי במשרה מלאה – עד 40 שעות בשבוע שכר לשעה – שכר חודשי חלקי 173
עד 16 70 % 3,710 ש״ח 21.45 ש״ח
עד 17 75 % 3,975 ש״ח 22.98 ש״ח
עד 18 83 % 4,399 ש״ח 25.43 ש״ח
חניך 60 % 3,180 ש״ח 18.38 ש״ח

 

בנוסף לתשלום שכר המינימום (או יותר ממנו) כפי שנקבע בחוק עבור בני נוער, המעסיק מחויב לשלם גם הוצאות נוספות כפי שנקבע בחוק מעבר לשכר המינימום. התוספות העיקריות הן הוצאות על נסיעה ותשלום עבור שעות נוספות או תעריפים עבור שעות עבודה מיוחדות (בלילה ובשבת).

כמו כן, מלבד תשלום השכר והתוספות המתאימות, המעסיק מחויב גם לספק לבני נוער עובדים תלוש שכר בסוף החודש באותו האופן בו הוא מחויב לעשות זאת גם עבור עובדים בגירים.

דמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים
דמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים

תשלום מס הכנסה עבור בני נוער עובדים

מלבד רכיבי השכר אותם מחויב המעסיק לשלם לבני הנוער, ישנם גם ניכויים בשכר המחייבים את בני הנוער כמו את כל שאר העובדים בישראל. הניכויים העיקריים הינם: מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות. עבור מס הכנסה, חל בני נוער עובדים אותו חוק החל על שאר העובדים.

כלומר תשלום מס הכנסה כאחוז מההכנסה על פי מדרגות הכנסה ועל פי התחשבות בתנאים מקלים שונים. בני נוער עובדים זכאים לנקודת זיכוי אחת במס הכנסה על היותם קטינים, מלבד נקודות אחרות להם הם זכאים (כמו 2.25 נקודות זיכוי על היותם אזרחי ישראל או חצי נקודת זיכוי עבור נשים עובדות), במקרה שהתנאים הללו לא נלקחו בחשבון, ייתכן שבן הנוער זכאי להחזר מס .

על כן, במקרה בו בן נוער מרוויח שכר חודשי של 6,893 לאורך כל השנה או נמוך מכך הוא יהיה פטור מתשלום מס הכנסה עבור שכר זה.

 

תשלום דמי בריאות ודמי ביטוח לאומי לבני נוער עובדים

הניכוי המשמעותי הנוסף עבור בני נוער עובדים הוא תשלום דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות. על פי החוק, המעסיק מחויב לשלם עבור בני נוער עובדים דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות ואסור לו לנכות אותם משכרם. כלומר, בניגוד לעובדים בגירים, בני הנוער זכאים לזכויות הניתנות מתוקף תשלומים אלו אך אינם צריכים להיפגע בעקבות הניכוי של סכומים אלו משכרם.

תשלום דמי ביטוח לאומי עבור בני נוער מעניק להם ביטוח מפני פגיעה בעבודה כמו תאונת עבודה וכן ממקרים של סגירת העסק בעקבות פשיטת רגל של המעסיק. זכות זו ניתנת לכל בני הנוער העובדים באופן אוטומטי אך יש לוודא בתלוש השכר שאכן המעסיק משלם עבורם את דמי הביטוח הלאומי כנדרש ולא מנכה אותם משכרם.

 

שיעור דמי הביטוח הלאומי עבור בני נוער עובדים

שיעור דמי הביטוח הלאומי עבור בני נוער עובדים הוא משתנה בהתאם למדרגת הכנסה של 60 אחוז מהשכר הממוצע במשק. כלומר, עבור שכר הנמוך מ-60 אחוז מהשכר הממוצע במשק או עבור חלק זה בשכר הגדול מכך, מחויב המעסיק לשלם עבור בני הנוער דמי ביטוח לאומי בשיעור של 0.48 % מהשכר של אותו הנער. בעבור שכר הגבוה מ-60 אחוז מהשכר הממוצע במשק, מחויב המעסיק לשלם דמי ביטוח לאומי בגובה של 2.12 % מהשכר של אותו הנער.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות