fbpx

למי מגיע ניכוי השתלמות וספרות מקצועית?

במהלך הוצאות הנלוות אל העסק, יש להבדיל בין הוצאות מוכרות – כלומר הוצאות הכרחיות לייצור הכנסה, הוצאות מעורבות – כלומר הוצאות שמשמשות גם לצורך פרטי אך גם לצרכים עסקיים, וכמו כן ישנה הוצאה מוכרת באופן חלקי – כלומר הוצאות שלא מוכרות באופן מלא כמייצרות הכנסה המגיע בניכוי השתלמות וספרות מקצועית.

יש לבחון באופן פרטני כל אחת מן ההוצאות הכלליות ולסווגה באופן מקצועי כפי שנקבע בפסיקה ובחקיקה לסוג המתאים.

הסיווג לקטגוריה המתאימה משפיע על אופן וכמות ההחזר האפשרית שניתן לבקש בעטייה זיכוי ממס הכנסה.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

במאמר זה נתמקד בזיכוי ממס אפשרי מספרות מקצועית ומהשתלמויות מקצועיות.

קריאה בספר במשקפיים

השתלמות מקצועית כהוצאה מוכרת לצורכי מס

לא אחת, שכירים רבים נשלחים מטעם המעביד לרכישת השתלמות מקצועית בנושא מקצועם ולשיפור או רענון הידע המקצועי ולעיתים  מגיע ניכוי השתלמות וספרות מקצועית.

במקרים אלו, ניתן לבחון על פי פרמטרים שנקבעו לעניין זה, האם השתלמויות אלו מוכרות לצורך זיכוי במס מן מס ההכנסה. התחשבות בגורמים אלו יכולה לחסוך כסף רב למעביד אשר שולח את עובדיו (או אף לעצמאי) להשתלמויות מקצועיות אלו.

לעניין הוצאות לימודים והשתלמויות מקצועיות, נקבעו בפסיקה מספר מבחנים מנחים לקטלוג ההשתלמות לצורכי זיכוי ממס הכנסה.

כך למעשה במקרים בהם מתעוררת בעיה בשיוך ההשתלמות יבחן האם הלימודים בהשתלמות היו חיוניים לצורך מילוי התפקיד, האם מבחינת התוצאה מתרחש שיפור בעבודה ובייצור ההכנסה, והאם ההוצאה גרמה להטבה למעביד או שמדובר בהנאה פרטית של העובד כתוצאה מן ההשתלמות.

לעניין השתלמויות מרוכזות שהמעביד מארגן לעובדים ניתן יהיה להכיר בכך כהוצאה מוכרת אך לא כולל אירוח בני המשפחה או הוצאות לא ישירות הנלוות אל ההשתלמות. חשוב לציין כי אם הלימודים אליהם נשלח העובד אינם קשורים לעבודתו אלא מפיקים לו השכלה חדשה – לא תוכר השתלמות זו כהוצאה מוכרת.

במקרים בהם הוכרה ההשתלמות המקצועית יש לציין כי יוכרו בהליך זה גם הוצאות השהייה בבית המלון בו נערכה ההשתלמות כל זאת במידה והלינה הייתה חלק הכרחי מן ההשתתפות בהשתלמות.

ניתן לסכם כי בכל הנוגע להשתלמויות מקצועיות, מקרים בהם מתבצע שמירה או עדכון ורענון של הידע המקצועי יוכרו באופן מלא כהוצאה מוכרת.

למי מגיע ניכוי השתלמות וספרות מקצועית?
למי מגיע ניכוי השתלמות וספרות מקצועית?

ספרות מקצועית

גם במקרה זה ניתן לקבל החזרי מס שכן במהלך ניהול העסק מתבצעות רכישות שונות של ספרות מקצועית לקידום העסק ולעזרה בייצור ההכנסה באופן ישיר ועקיף.

הוצאות לרכישה של ספרות מקצועית יכולות לזכות בניכוי מס. התנאי המרכזי בכל הנוגע לספרות מקצועית הוא כי על הספרות הנרכשת לשמש לצורכי העסק. כמו כן, במקרים מסויימים גם שכירים העובדים מהבית יוכלו ליהנות המחזרים אלו.

במידה והספרות המקצועית ענתה על תנאי זה – ניתן להכיר בסכום ההוצאה (ללא הגבלה ובאופן מלא). עם זאת יש לסייג כלל זה לרכישה של ספרות מקצועית לטווחים ארוכים. במקרים אלו ההוצאות יופחתו לפי מדד שנתי של 15% לאורך שנים בהתאם לנסיבות.

כמו כן יש לציין כי הוצאות לקניית עיתונים או מגזינים שונים לא מוכרות לצורכי מס הכנסה מכיוון שהגדרתן נקבעה כהוצאה מעורבת אשר קשה להבחין בין החלקים הפרטיים לבין החלק המשמש כייצור הכנסה.

באם ניתן בנסיבות המקרה לערוך אבחנה ברורה בין החלקים ניתן יהיה להכיר אף בחומרים אלו כהוצאה מוכרת לצורכי מס הכנסה ולצורכי ניכוי.

כחלק מן החלוקה להוצאות המותרות בניכוי ולאלו אשר אינן נחשבות ככאלה, ספרות מקצועית והשתלמויות מקצועיות יכולות להיכנס תחת תחולה זו במידה וענו על ההגדרות שנקבעו לעניין זה.

מומלץ לעצמאים המנהלים עסק בעלי סוג הוצאות מסוג זה, וכן לשכירים שונים (אשר עברו למשל השתלמויות מקצועיות) לבחון יחד עם גורמים מומחים ומקצועיים לקבלת החזר מס, כגון יועצי מס, על ההוצאות המוכרות הנ"ל לצורכי ניכוי נקודות במס הכנסה.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות