מיסוי חברות – מה זה אומר?

מיסוי חברותחלק בלתי נפרד מדיני התאגידים והחברות בישראל ובעולם כולו הוא מיסוי. הכנסות ממיסים המשולמים על ידי חברות וגורמים עסקיים מהווים מקור הכנסה משמעותי עבור המדינה וזו אחת הסיבות המרכזיות לצורך של הכלכלה המקומית לעודד הקמה וצמיחה של כמה שיותר חברות מצליחות – לצד החשיבות שביצירת מקונות עבודה, חדשנות וכן הלאה.

מיסוי חברות בישראל מתנהל בעיקר תחת מס החברות, כאשר בשנים האחרונות מס זה נמצא על סדר היום הציבורי באופן נרחב למדי. מיסוי חברות דרך מס החברות הוא האופן של המדינה "ליהנות" מפירות הצמיחה של חברות עסקיות ולגבות את חלקה של המדינה בדומה למס ההכנסה שנגבה מיחידים ושכירים.

הגדרת מס החברות

כאמור, מיסוי חברות מתקיים בעיקר תחת מס החברות. בכל מדינה מס חברות רלבנטי ונפרד, כאשר יש מדינות המשמשות כמקלטי מס ובהן שיעור מס החברות הינו אפסי או קרוב לכך, יש מדינות בהן שיעור מס החברות גבוה מאוד ויש מדינות – כמו ישראל – בהן מס החברות נחשב סביר ואף שואף לכיוון הנמוך לעומת יתר מדינות המערב.

מס החברות מוטל על ידי המדינה ונגבה על ידי רשות המיסים. המס הוא על החברה עצמה וללא קשר לבעלי מניותיה –כי ההפרדה המשפטית בין החברה כיישות עצמאית לבים בעלי מניותיה היא מהותה של הקמת חברה.

מס חברות מוטל על רווחי החברה, כך שחברה שמרוויחה יותר משלמת באופן עקרוני יותר מס וחברה שמפסידה לא משלמת מס חברות. במסגרת ההגדרות הפרטניות של כל מדינה, מיסוי חברות במסגרת מס החברות כולל רווחים מהכנסות מסוימות ואינו כולל הכנסות ממקורות אחרים (למשל רווחי הון הכוללים שיעור מס שונה לעומת מס החברות).

מס החברות המוטל על החברה אינו תחליף לחבות מס ההכנסה המוטלת על בעליה של החברה כיחידים. בישראל, נהוג שחברות משלמות מקדמות מס באופן חודשי ובסיום שנת המס מתבצע חישוב שומה הגורר תוצאה של תשלום מס נוסף או קבלת החזר מס לחברות עקב תשלום מקדמות גבוהות מדי ביחס לרווח בפועל.

מס החברות בישראל מול העולם

נכון לסוף שנת 2013 מס החברות בישראל עומד על שיעור של 25%. זאת לאחר ביטול מתווה הפחתת מס החברות שהיה אמור להוריד את המס לשיעור נמוך של 18% (ביטול שהגיע לאחר המחאה החברתית של 2011 והגירעון התקציבי האדיר שהממשלה נקלעה לתוכו).

בעבר הרחוק מס החברות בישראל עמד על שיעור של מעל 60%. במהלך שנות התשעים וראשית שנות האלפיים מס החברות בישראל היה 36%, כאשר אחרי 2003 המס ירד לשיעור הנוכחי של 25%. משרד האוצר מתכנן להעלות את מס החברות בישראל לשיעור של 26% בשנת 2014 או בשנים הקרובות, בעיקר בשל הצורך לייצר עוד הכנסות למדינה ולסגור את הגירעון התקציבי האדיר שנוצר בשנים האחרונות.

לעומת העולם, מיסוי חברות בישראל נמצא במקום סביר וניתן לומר שדי "באמצע". יש מדינות עם שיעור מס חברות גבוה מאוד כגון יפן, ארה"ב, צרפת ובלגיה, ולעומת זאת יש מדינות מקלטי מס עם מיסוי חברות נמוך עד כדי כמעט לא קיים.

ישראל, בדומה למדינות קטנות אחרות, נוקטת בגישה של מס חברות בינוני, אך לא נמוך מדי. יש מדינות אירופיות רבות בהן מס החברות האפקטיבי הינו פחות מ-20%. כך שמיסוי החברות בישראל תואם יחסית לגודלה ובהשוואה לעולם, אך יש גורמים מקצועיים הקוראים להעלות אותו לאזור ה-30%.

השלכות המס

מיסוי חברות הוא מקור הכנסות משמעותי עבור המדינה. לשיעור מס החברות השפעה ישירה על המדינה , על הכלכלה שלה ועל הציבור שלה. מס חברות נמוך מעודד השקעות זרות והקמת פעילויות עסקיות במדינה, אך מנגד, מס חברות נמוך מדי מונע הכנסות מהמדינה ומקטין את הכספים שהמדינה יכולה להשקיע באזרחיה.

מיסוי חברות נמוך מדי מגדיל את האי שוויון בחברה ויוצר תשתית ליצירת גירעון תקציבי גדול מדי למדינה.

כך גם להקלות מס מפליגות להן זוכות חברות גדולות השפעה משמעותית על הכנסות המדינה ועל התקציב הממשלתי הזמין לטובת האזרחים והשירותים הממשלתיים השונים.

מיסוי חברות - מה זה אומר?
Sending
User Rating 5 (1 vote)

אהבתם את המאמר ? שתפו ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google
שיתוף ב email
סגירת תפריט