fbpx

החזר מס לעיוורים – המדריך המלא

מדינת ישראל מעניקה החזרי מס לאזרחים בגין נסיבות משתנות. החזרי המס ניתנים לעיתים משיקולי הוגנות, דוגמת מקרים בהם השתלם מס עודף, ולעיתים משיקולי תמריצים, דוגמת נקודות זיכוי לנשים האמורות לעודד אותן לצאת אל שוק העבודה. אחת הקבוצות הזכאית להחזר מס היא קהילת העיוורים. להלן נבין מהו החזר מס לעיוורים לו הם זכאים.

 

חובת מס הכנסה

כדי להבין טוב יותר את הפטור לעיוורים, חשוב להבין אילו מקורות הכנסה חייבים במס. לשם כך, יש לעיין בפקודת מס הכנסה הקובעת את חובות המס העיקריות בדין הישראלי. ראוי לציין שהפקודה עוסקת בעיקרה במס הכנסה וקיים חוק נפרד העוסק במיסוי מקרקעין והוא אינו מענייננו.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

סעיף 2 לפקודה קובע את מקורות ההכנסה החייבים במס. סעיף 2(1) מחייב במס כל הכנסה המגיעה מיגיעה אישית של אדם בעסק או במשלח יד. סעיף 2(2) מוסיף הכנסות ממשכורת לשכיר, טובות הנאה שניתנו בעבודה ועוד. שני סעיפים קטנים אלו הינם סעיפי ההכנסה העיקריים, כאשר רובם של הסעיפים האחרים עוסקים בהכנסות מרווחי הון או מהכנסות אזוטריות, דוגמת רווחיו של ממציא פטנט מפטנט שאינו קשור לתחום העיסוק שלו.

סעיף קטן 10, הידוע בשם סעיף העוללות, כולל "השתכרות או ריווח מכל מקור אחר שאינו כלול בסעיפים קטנים (1) עד (9), אך לא הוצא מהם בפירוש ולא ניתן עליו פטור בפקודה זו או בכל דין אחר". משמעות הסעיף היא שבית המשפט יכול, הלכה למעשה, לכלול כמעט כל הכנסה עסקית בבסיס המס אלא אם כן היא הוצאה ממנו במפורש בפקודה.

 

פטור ממס

לאחר שהבנו על מה חייבים במס הכנסה, ניתן לברר מיהם הפטורים מתשלום מס הכנסה ובגין אילו הכנסות. סעיפים 9 ו97(א) מפרטים רשימה של הכנסות הפטורות ממס. בעוד שסעיף 97(א) נמצא בפרק החמישי לפקודה ועניינו פטורים ממס רווחי הון, סעיף 9 עוסק בפטורים ממס הכנסה קלאסי.

 

פטור לעיוורים

בין הפטורים המצויים בסעיף, ניתן למצוא פטור ממס על קצבאות וגמלאות וכן פטור מפיצויי פרישה עד לגובה מסוים. לענייננו, חשוב במיוחד סעיף קטן 9 (2) (5) (א) הקובע בזאת הלשון:

"הכנסה מיגיעתם האישית של עיוור או של נכה שזכאי לתגמול חודשי לפי חוק הנכים". החוק פוטר ממס הכנסה עיוור או נכה באופן מלא. סעיף קטן 9 (2) (5) (א)1 מרחיב את הפטור גם לנכים ועיוורים שאינם זכאים לתגמול לפי חוק הנכים.

הפטור מוגבל להכנסות בסך כ-500 אלף שקלים במידה ומתקבל תגמול והנכות היא למעלה משנה. ההגבלה צונחת ל-60 אלף שקלים כאשר הנכות נקבעה לתקופה של חצי שנה עד שנה. במידה ולא מתקבל תגמול והנכות נקבעה ליותר משנה, תקרת הפטור היא 400 אלף שקלים חדשים.

חשוב לשים לב למילים "הכנסה מיגיעתם האישית". מילים אלו שוללות את הפטור מהכנסות של עיוור או נכה מרווחי הון, וכוללות בפטור רווחים מעסק או ממשכורת. נשאלת השאלה מדוע לפטור את הכנסתם של העיוורים והנכים ממשלח ידם ולא את הכנסתם מרווחי הון. בפשטות, נראה שההבדל נובע מתכלית הפטור.

הפטור נועד לעודד עוורים לצאת לשוק העבודה, על אף הקושי העצום בדבר. לשם כך, ניתן להם תמריץ מיוחד בדמות פטור ממס. מנגד, אין חסם משמעותי לעיוור להפקת רווחי הון. משכך, לא נדרש תמריץ חריג כדי לעודד אותם להשקיע את הונם. אם כן, עיוור המשתכר בסכום עד לגובה הנקוב לעיל, פטור לחלוטין מתשלום מס הכנסה.

 

החזר מס לעיוורים

מלבד הפטור ממס ההכנסה, עיוורים זכאים להחזרי מס בגין מגוון הוצאות. תנאי החזרי המס מפורטים בתקנון עבודה סוציאלית – תע"ס, פרק 6 הוראה 4. הזכאים להחזר לפי ההוראה הם נושאי תעודת עיוור בגירים, המנהלים משק בית עצמאי ואינם זכאים להחזרי מס מכוח הסדר אחר.

 

תכלית ההסדר

נראה שתכלית ההסדר היא עידוד עיוורים ליציאה לחיים עצמאיים וניהול משק בית מלא באופן עצמאי. המדינה מודעת לקשיים שבעשיית צעד זה ומציעה לעיוורים תמריצים כדי לעודד אותם לעשות את הצעד הנדרש למרות הקשיים הכרוכים בכך.

 

על מה ניתן הסדר

ההחזרים ניתנים בעד רכישת מוצרים המשמשים לניהול משק בית ומחולקים למספר קטגוריות. בקטגוריה הראשונה, מצויים מקרר, מכונת כביסה, תנור אפיה, מזגן, מדיח כלים ודוד שמש, גז או חשמל. ככלל, ניתן לקבל החזר אחד בשנה בגין אחד מהמוצרים הכלולים בקטגוריה הראשונה.

גובה ההחזר וכן משך הפחת של כל מוצר מפורטים בתוספת הראשונה. לעיתים, כללי ההחזרים משתנים לאור שינוי נסיבות. כך, עיוור שיצא לראשונה לחיים עצמאיים יהיה זכאי להחזר עבור כל אחד מהמוצרים. כמו כן, עיוור זכאי להחזר עבור כל אחד מהמוצרים בשנתיים הראשונות שלאחר נישואיו או גירושיו.

קטגוריית המוצרים השנייה כוללת את המוצרים הבאים: כיריים, שואב אבק, מייבש כביסה ומיקרוגל. מקבוצה זו ניתן לקבל, בכל שנה, החזר מס עבור כל אחד מהפריטים בנוסף לפריט הבודד מהקבוצה הראשונה. זאת, עקב הלאי המוגבר של מוצרים אלו וכן עלותם הנמוכה יותר באופן יחסי.

 

כיצד מקבלים הסדר

כדי לקבל את ההחזר, על העיוור נושא התעודה להגיש תצהיר לפיו הוא מנהל משק בית עצמאי. בנוסף, עליו להתחייב כי המוצרים בגינם מבוקש החזר ישמשו אותו, באופן פרטי בלבד. לתצהיר יש לצרף את חשבונית המס, את תעודת העיוור ואת תעודת הזהות של העיוור. כל אלו יוגשו לזכיין האמון על נושא החזרי המס לעיוורים, שיבחן את הבקשה. ככל שהעיוור ימצא זכאי, התשלום יועבר לו בהמחאה לדואר.

 

עיוורים שלא מנהלים משק בית עצמאי

לפי הוראה 6.4 לתע"ס 6.4, עיוור שאינו מנהל משק בית עצמאי יהא זכאי להחזר בשווי 50% מההחזר לו זכאי עיוור המנהל משק בית עצמאי. כך, נשמרת תכלית החוק מבלי לפגוע במידה ניכרת בעקרון השוויון.

 

לסיכום

עיוורים זכאים למספר הטבות מס, האמורות לסייע להם בניהול חיים עצמאיים. מלבד פטורים משמעותיים בתשלום מס הכנסה, עיוורים זכאים להחזרי מס נאים בגין רכישת מוצרי חשמל לבית. בכך, המדינה מנסה להקל קמעה על השתלבותם במארג החיים הישראלי.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות