fbpx

מדריך פיננסי לנפגעי עבודה

אנשים שחוו פציעה, מחלה או פגיעה במהלך העבודה שלהם זכאים לשורה ארוכה של הטבות כלכליות. עם זאת, צריך להכיר את הזכויות של הנפגע ואת ההטבות שהמדינה מעניקה לו על מנת לקבל את התגמול הפיננסי המלא

ביטוח נפגעי עבודה חל על כל עובד שכיר שמשלם דמי ביטוח לאומי ועל עובדים עצמאיים שמשלמים עבור עצמם דמי ביטוח לאומי. מהרגע שבו מתחילים לשאת בתשלומים הללו, יש זכאות לזכויות שונות עקב הפגיעה בעבודה. בנוסף, ביטוח נפגעי עבודה חל אוטומטית על העובדים הבאים:

  • אסירים או עצירים בעבודות שירות שאינן מוכרות כשירות רגיל של בית סוהר או מקום מעצר
  • חוסים במעון לפי חוק הנוער
  • מי ששכרו נקבע בחוק – כמו למשל חברי כנסת
  • גברים ונשים בהכשרה מקצועית או בשיקום מקצועי לפי תקנות המוסד לביטוח לאומי
  • נבחנים לפי חוק החניכות או חוק שירות התעסוקה, אבל בשעות הבחינה בלבד
  • מתאמנים לפי חוק עבודה בשעת חירום
  • חיילים בקבע, אנשי כוחות הביטחון, שוטרים וסוהרים שנפגעו בפעילות שאינה מבצעית או חלו במחלה שלא מוגדרת בתור "מחלת שירות"

 

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

על מי חל ביטוח נפגעי עבודה?

ביטוח נפגעי עבודה הוא למעשה זה שקובע איזה סוג של הטבות כלכליות שמורות עבור אנשים שחוו פציעה, מחלה או פגיעה במהלך העבודה שלהם. מבחינת האזרחים, המשמעות היא שכדאי מאוד להכיר מצד אחד את הזכויות של הנפגע ומצד שני את ההטבות שהמדינה מעניקה לו. לאחר מכן, ניתן לבדוק עד כמה הזכויות האלה ממוצות ומהו התגמול הפיננסי בגינן.

בשביל למצות את הזכויות הפיננסיות הקבועות בחוק, צריך לדעת מהי פגיעה בעבודה. לפי ביטוח נפגעי עבודה יש 3 סוגי פגיעות שמזכים את הנפגע בהטבות פיננסיות שונות:

  1. תאונת עבודה שאירעה תוך כדי, עקב העבודה או בדרך לעבודה וממנה
  2. מחלת מקצוע כפי שהיא מוגדרת בתקנות כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוכנים או לסביבה מסוימת שהיא חלק בלתי נפרד מתנאי העבודה
  3. מיקרו טראומה שנגרמת בגלל פעולות ממושכות וחזרתיות כחלק מהעבודה

 

איך מקבלים את דמי הפגיעה?

נפגעי עבודה צריכים לדעת שהם זכאים לפיצוי ב-13 השבועות הראשונים אחרי הפגיעה. אלו למעשה דמי פגיעה, שמשולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי עבור פרק הזמן שבו הנפגע לא עבד ועד לתקופה של 13 שבועות ממחרת יום הפגיעה – במילים אחרות, 91 ימים כולל שבתות וחגים.

כל עובד מבוטח שנפגע בעבודה לפי המקרים המתוארים לעיל זכאי להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל דמי פגיעה. בשביל לעשות את זה, על העובד להציג אישור רפואי שמוכיח שעקב הפגיעה הוא לא מסוגל לעבוד הן בעבודה שלו והן בעבודה מתאימה אחרת – כמו גם להחזיק בתעודה על אי כושר עבודה מהרופא המטפל או ממרפאה ייעודית לתאונות עבודה, לרבות ציון הפגיעות והתקופה שבמהלכה אי אפשר לעבוד.

בנוסף, חשוב לדעת שאת התביעה בגין דמי הפגיעה ניתן להגיש רק תוך 12 חודשים מיום האירוע. אם מגישים את התביעה לאחר מכן, זה עלול לפגוע בזכאות של העובד ואף להקטין את קצבת הנכות שתיקבע לו.

 

מה גובה דמי הפגיעה?

מבחינת שיעור דמי הפגיעה ליום, הם עומדים נכון להיום על 75% מהכנסת המבוטח החייבת בביטוח לאומי ב-3 החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הופסקה עבודתו, חלקי 90. אם מדובר על עובד שכיר, מחשבים את ההכנסה החייבת בדמי הביטוח כולל שכר שעות נוספות, שכר פרמיות ואפילו מענקים כמו ביגוד או משכורת 13.

במידה והעובד לא קיבל משכורת ב-3 החודשים שקדמו ליום הפגיעה, במוסד לביטוח לאומי נדרשים לבצע חישוב של דמי הפגיעה כאילו הוא קיבל שכר מלא. עם זאת, על העובד להראות אישורים המעידים על כך שהוא לא קיבל שכר בגלל סיבות מוצדקות: לרבות אישורי מחלה וחופשות.

בכל מקרה, החוק קובע שדמי הפגיעה לא יעלו על 1,114.38 ש"ח ליום – נכון לשנת 2021 – והם משולמים כאמור עבור מקסימום 13 שבועות. יתרה על כך, מדמי הפגיעה יש לקזז מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

יש מקרים שבהם מקבלים דמי פגיעה מופחתים. זה רלוונטי למשל אם למבוטח נגרם אי כושר עבודה חלקי ושעות העבודה שלו צומצמו, על בסיס אישור של רופא קופת חולים. חוץ מזה, דמי פגיעה מופחתים משולמים בהתאם לשעות העבודה שנקבעו באישור עצמו.

 

כל הזכויות הסוציאליות ששוות כסף

היבט אחר בכל מדריך פיננסי לנפגעי עבודה כולל בתוכו את הזכויות הסוציאליות. הטעות הנפוצה היא להקל ראש בזכויות אלו, בעוד בפועל הן יכולות להצטבר לסכומים משמעותיים של אלפי שקלים בחודש ועשרות אלפי שקלים בשנה.

כך למשל יש זכויות סוציאליות בתקופה של תשלום דמי פגיעה עקב תאונות עבודה, מסוג פיצויי פיטורים. לפי החוק, אסור למעסיק לקבוע שתקופת ההיעדרות בשל תאונת עבודה תקטע את הרציפות הנדרשת לפיצויי פיטורים.

חוץ מזה, בחוק אין חובה על המעסיק להמשיך ולהפריש הפרשות לפנסיה בתקופת היעדרותו של העובד בשל תאונת עבודה – אך הצדדים יכולים להסכים על כך בהסכם עבודה אישי או קיבוצי.

 

מי קובע אחוזי נכות?

חשוב להישאר עם אצבע על הדופק בנוגע לתשלום דמי הבראה, זכאות לקצבת נכות ומענק נכות לנפגעי עבודה מצד המוסד לביטוח לאומי. בשביל לקבל את המענקים הללו, יש לעמוד בפני ועדה רפואית ולהגיש תביעה לצורך קביעת אחוזי הנכות.

למעשה, אחוזי הנכות נקבעים על ידי ועדה של המוסד לביטוח לאומי בכל סוג של פגיעה בעבודה. אם אחוזי הנכות הם מעל הרף הנקבע בתקנות, יכול להיות שנפגעי עבודה יהיו זכאים לקצבת נכות חודשית או למענק חד פעמי. במידה והוועדה הרפואית מחליטה אחרת, אפשר לערער על כך.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות