fbpx

מדריך לעובדות בהריון, בחופשת לידה או בטיפולי פוריות בתקופת משבר הקורונה

 נשים עובדות בהריון, בחופשת לידה או בטיפולי פוריות, נמצאות תמיד בסיכון. מעסיקים רבים מנסים להתחמק מהכרה בזכויות של נשים במצבים אלו ולא לספק להן את המגיע להם על פי חוק. הדבר אף בולט יותר במשבר הקורונה, במהלכו מעסיקים רבים נכנסו לקשיים ועל כן פועלים על מנת לצמצם הוצאות. אז מה הן הזכויות של נשים בהריון? על כך בכתבה הבאה.

חופשה ללא תשלום לנשים בהריון, אחרי לידה או בטיפולי פוריות

אחד האמצעים שהפכו לנפוצים במיוחד במהלך משבר הקורונה הוא האפשרות להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום לאורך התקופה על מנת לחסוך בהוצאות או בעקבות צמצום הפעילות. במקרים של הוצאה לחל״ת של עובדות בהריון, על המעסיק לקבל מראש היתר מיוחד ממשרד העבודה על מנת להוציא עובדת לחופשה. בנוסף, על העובדת לעמוד באחד התנאים הבאים על מנת לאפשר את הוצאתה לחל״ת:

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

  • עובדת בהריון אשר יש לה וותק של לפחות 6 חודשים במקום העבודה. במקרה בו לעובדת יש ותק קצר יותר לא ניתן להוציא אותה לחל״ת בתקופת ההיריון.
  • עובדת אשר הייתה בחופשת לידה וכן חזרה לעבודה לפני 60 יום או פחות מכך. הדבר תקף גם במקרה בו העובדת הייתה בחופשה ללא תשלום לאחר חופשת הלידה וחזרה לעבודה לפני 60 יום או פחות.
  • במקרים בהם מדובר על עובדת בטיפולי פוריות, ניתן לבקש היתר להוצאה לחל״ת רק עבור ימי ההיעדרות לצורך הטיפולים ועד ל – 150 יום אחריהם.
  • במקרים בהם העובדת הייתה בטיפולי פוריות אך לא נעדרה מהעבודה הצורך בהיתר תקף רק ל-150 יום שלאחר תחילת טיפולי הפוריות או לכל אורך תקופת הטפולים. זאת, בתנאי שלעובדת יש וותק של 6 חודשים לפחות במקום העבודה.

 

על מנת לקבל היתר להוצאת עובדת בהריון לחל״ת יש להגיש טופס בקשה מיוחד למשרד העבודה. אין להוציא את העובדת לחל״ת לפני קבלת האישור ממשרד העבודה. כמו כן, היתרי החל״ת ניתנים עבור תקופה מוגבלת ועל כן יש לפעול על פיהם בלבד. אם יש צורך בהארכת תקופת החל״ת, יש לפנות למשרד העבודה לקבלת היתר נוסף.

 

זכויות עובדת בהריון בחל״ת

ראשית, כללי החל״ת חלים על עובדת בהריון באותו אופן שהם חלים לגבי עובדים אחרים. כלומר, במהלך תקופת החופשה, העובדת אינה זכאית לקבל שכר, לא ינוכו לה ימי חופשה והיא לא זכאית לקבלת תוספות וזכויות מיוחדות המגיעות לה במהלך העבודה כמו רכב, טלפון, דמי ביטוח לאומי וביטוח פנסיוני.

כמו כן, ניתן לקבל דמי אבטלה במהלך חל״ת רק אם החופשה נמשכת 14 יום או יותר. במקרים של עובדת בהריון, במידה והעובדת אינה זכאית לדמי אבטלה, היא יכולה לבקש להקדים את חופשת הלידה עד ל – 7 שבועות לפני מועד הלידה המשוער. במצב כזה, תזכה העובדת לקבל דמי לידה מוקדמים. עם זאת, המשמעות היא קיצור של חופשת הלידה לאחר הלידה עצמה.

 

הפרשות מעסיק במהלך תקופת החל״ת

באופן עקרוני, לאורך חופשה ללא תשלום מושהים יחסי העובד מעביד בין המעסיק לעובדת ועל כן חלק מההפרשות אינן מתקיימות באופן סדיר. שתי ההפרשות העיקריות הן דמי ביטוח לאומי והפרשות לביטוח פנסיוני.

  • דמי ביטוח לאומי – במקרה של הוצאת עובדת לחל״ת, המעסיק נדרש לשלם עבורה דמי ביטוח לאומי רק עבור שני חודשים קלנדריים מלאים בהם העובדת בחופשה. במקרה בו העובדת שוהה בחל״ת זמן ארוך מכך, עליה לשלם דמי ביטוח לאומי בעצמה. כמו כן, המעסיק יכול בעתיד לנכות את הסכומים אשר שילם עבור הביטוח הלאומי לאורך החל״ת מהמשכורות הבאות של העובדת. בנוסף, במקרה בו העובדת לא שהתה בחופשה לאורך חודש קלנדרי מלא, דמי הביטוח הלאומי ינוכו משכרה עבור אותו חודש באופן רגיל.
  • ביטוח פנסיוני – במקרים של הפרשות לביטוח פנסיוני במהלך חל״ת, המעסיק אינו מחויב לבצע הפרשות עבור העובדת. במקרה כזה, עלולה להיווצר הפסקה ברצף הביטוחי עבור העובדת. קטיעה של הרצף הביטוחי לזמן ממושך תשפיע על ההטבות והזכויות הניתנות בפוליסה ויכולה גם להשפיע על האפשרות לרכוש פוליסה בעתיד או לחדש את הפוליסה הקיימת. על כן, מומלץ מאוד לשמור על הזכויות הפנסיונית באמצעות פניה לחברת הביטוח וקביעת הסדר ריסק או באמצעות הפקדה עצמאית של הסכום החודשי לביטוח.

 

פיטורים של עובדת בהריון, בטיפולי פוריות או אחרי לידה

בדומה להוצאה לחל״ת של עובדת במצבים אלו, גם במקרים בהם המעסיק מעוניין לסיים את העסקת העבודה ולפטרה במהלך הריון, טיפולי פוריות או אחרי לידה, עליו להשיג לכך היתר מיוחד ממשרד העבודה. באותו האופן, על מנת לקבל את ההיתר, על העובדת לעמוד באחד מהתנאים שצוינו לגבי הוצאה חל״ת כמו ותק בעבודה או פרק זמן לאחר חזרה מחופשת לידה או טיפולי פוריות.

בנוסף, אם העובדת כבר נמצאת בחופשת לידה, אין אפשרות לפטר את העובדת במהלך החופשה ולא יינתן לכך היתר ממשרד העבודה. כמו כן, במידה ואכן העובדת פוטרה במהלך חופשת הלידה, מדובר בעבירה פלילית אשר עלולה להוביל להשתת קנס כספי על המעסיק וכן לקביעת פיצויים עבור העובדת.

כך או אחרת, פיטורי עובדת נדרשים לעמוד בכללים עבור פיטורים וביניהם זימון לשימוע לפני פיטורים וכן העברת הודעה מוקדמת לעובדת. לאחר ההודעה המוקדמת על המעסיק להמשיך להעסיק את העובדת עד למועד הפיטורים שנקבע. במידה והמעסיק מעוניין לפטר את העובדת באופן מיידי, עליו לשלם לה שכר עבור תקופת ההודעה (חלף הודעה מוקדמת).

תקופת ההודעה המוקדמת לפיטורים משתנה ותלויה בוותק של העובדת במקום העבודה. בנוסף, לאחר הפיטורים על המעסיק לשלם לעובדת תשלום עבור ימי החופשה שלא נוצלו, דמי הבראה וכן פיצויי פיטורים כפי שנקבע בחוק.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות