fbpx

הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין

סכסוכים בין בעלי דירות בבניין מגורים משותף יכולים להיפתר על ידי הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את השירות הזה, מה התנאים לקבלתו ומה המסמכים הנדרשים. בנוסף, נבין מה אפשרויות התשלום ולמי אפשר לפנות בכל מקרה של דילמה או התלבטות

סכסוכים בין דיירים הם חלק בלתי נפרד מחוויית המגורים בבניין משותף. בין אם מדובר על בניין מגורים רגיל או רב קומות, תמיד צריך להיערך למצב שבו מתעוררים ויכוחים בין חלק מהדיירים או בין כולם.

אבל במקרים סטנדרטיים, סכסוכים מן הסוג הזה יכולים להיפתר על ידי פניה מסודרת אל ועד הבית. במקרים קיצוניים, יכול להיות שלא תהיה ברירה אלא לפעול על בסיס הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

 

מהו שירות הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין?

שירות הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין מופעל על ידי משרד המשפטים. מטרת השירות היא מצד אחד להקל על מי שמעורבים בסכסוך בין דיירים בבניין מגורים משותף, אך מצד שני גם להקל על העומס בבתי המשפט. בשביל להשיג את המטרות הללו, יש אפשרות לתאם הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין בצורה מסודרת וליהנות מיתרונות השירות.

השירות של הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין מאפשר לדון בתביעות אודות סכסוכים הקשורים לבתים משותפים, כפי שהם רשומים בפנקס הבתים המשותפים, או בסכסוכים שקשורים לבתים שאינם רשומים בפנקס הבתים המשותפים. בכל מקרה, הרישום פחות רלוונטי כי בית משותף לעניין זה הוא כל מבנה שיש בו שתי דירות או יותר.

 

מהן הסמכויות של המפקח על רישום המקרקעין?

למפקח שדן בתביעות אודות סכסוכים הקשורים לבתים משותפים יש את אותן סמכויות של בית משפט שלום שדן בתביעות אזרחיות. עם זאת, יש גם מגבלות שחלות על הסמכות ועל המאפיינים של הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין:

  • מפקח על רישום המקרקעין רשאי על פי החוק לדון בסכסוכים רק על סמך תביעה שהוגשה אליו כדין
  • את הדיון בתביעה ניתן על פי החוק לנהל רק אחרי שמשלמים את האגרה שנקבעה בתקנות
  • מפקח על רישום מקרקעין אינו רשאי לספק שירותי ייעוץ משפטי או לשמוע טענות שהן לא במסגרת הדיון הרשמי
  • עובדי המוקד הטלפוני ועובדי לשכת המפקח על רישום המקרקעין רשאים לספק מידע המוגבל לעניינים טכניים ופרוצדורות בלבד

 

במילים אחרות, הסמכויות של המפקח על רישום המקרקעין זהות לזה של שופט בבית משפט שלום – אך כל שאר המאפיינים של השירות הם מעט שונים. מבחינת החוק, יש צורך לרכז את כל הנושא הנדון סביב הסכסוך תחת קורת גג אחת ורק אחרי שמשלמים על הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין.

 

עם מי מתייעצים לגבי הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין?

החדשות הטובות הן שכל אחד מהדיירים המעורבים בתהליך של הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין רשאי על פי החוק לקבל שירותי ייעוץ מגורמים אחרים. מבחינה חוקית, מותר לקבל ייעוץ, הכוונה והדרכה בכל סניף של האגודה לתרבות דיור או אצל עורכי דין.

פניה אל עורכי דין יכולה להיות פתרון מעולה עבור דיירים ששוקלים הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין. במידה ותביעה כזו כבר הוגשה, המטרה של התייעצות עם עורכי דין תהיה לנסות לתכנן אסטרטגיה שתעלה את הסיכוי לשכנע את המפקח על רישום המקרקעין. במקרים של סכסוכים קשים בין הדיירים, תשלום שכר טרחה לעורך דין עבור הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין היא בהחלט דרך מעולה לחסוך עוגמת נפש.

 

בגין איזה סכסוכים ניתן לתאם הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין?

הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין אפשרית רק במקרים הנקובים בחוק. ראשית, הסכסוכים אודותיהם ניתן להגיש תביעה בפני המפקח על רישום המקרקעין כוללים את השתתפות בעלי הדירות בהוצאות הדרושות לאחזקת הרכוש המשותף.

שנית, ניתן לתאם הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין גם בגין סכסוכים בין בעלי דירות בנוגע להרחבת דירה, מתקנים משותפים לרבות מעליות, כבלים וצלחות לווין או התאמות לרכוש המשותף לשימושם של אנשים בעלי מוגבלויות.

לשם השוואה, סכסוכים אחרים שבגינם מגישים הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין הם אלו שקשורים לליקויים שנגרמים מדירה אחת לדירה אחרת או לחיזוק הבית המשותף בפני רעידות אדמה. כמו כן, ניתן לתאם הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין בגין סכסוכים בין בעלי דירות לפי התקנון המוסכם של הבית המשותף או לפי התקנון שמצוי בתוספת לחוק המקרקעין.

 

כך יודעים האם כדאי לבצע הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין

המסמכים הנדרשים לטובת הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין הם כתב תביעה מודפס, תקנון וייפוי כוח. בכתב התביעה עצמו, יש לוודא בין היתר פירוט של שם לשכת המפקח שאליו מוגשת התביעה, פרטי תובע ונתבעים, תיאור תמציתי של נושא התביעה, כתובת מלאה ובתביעות כספיות גם פירוט של החוב הנוגע לתקופת התביעה לפי סוגי הוצאות וחודשים.

אבל האמת היא שהמגבלות הטכניות על הגשת תביעה למפקח על רישום המקרקעין הן לא הנושא היחיד שאליו כדאי להידרש. מלבד מגבלות אלו והנושאים השונים שבגללם בכלל מותר מלכתחילה להגיש תביעה כזו, רצוי להביא בחשבון את השפעת הסכסוך על המגורים בבניין המשותף.

אם מגיעים למסקנה שלפיה עדיף לפתור את הסכסוך מחוץ למשרדו של המפקח על רישום המקרקעין, ניתן יהיה לעשות זאת באמצעות גישור. כמו כן, אפשר להתחיל בניסיון לפתור את הסכסוך על ידי פניה אל עורך דין שמכיר את התחום. רק אם גם זה לא עוזר, אפשר לתאם הגשת תביעה מלאה ומסודרת.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות