fbpx

דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר

היכרות עם התקנות הקבועות בחוק יכולה לסייע למצות זכויות שונות הקשורות אל הנושא של דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר. בנוסף, כדאי לדעת כיצד לבצע את הרישום מול המוסד לביטוח לאומי וכך להשלים את התהליך גם ברמה הטכנית והפרוצדוראלית

 

החוק בישראל קובע שגם אסירים ועצירים מחויבים בתשלום דמי ביטוח לאומי. עם זאת, לפי התקנות רק אסירים ועצירים בתקופת מאסר של פחות משנה אחראיים לתשלום דמי ביטוח לאומי בעצמם. במידה ותקופת המאסר היא מעל שנה, המדינה היא זו שאמורה לשלם את דמי הביטוח הלאומי לאסירים או עצירים.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת Win Tax אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.

בדקו האם אתם זכאים להחזרי המס >>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

התשלום של דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר מתבצע בהתאם לתקופת המאסר. יתרה על כך, תקופת מאסר של מעל שנה מטילה את חובת התשלום על המדינה – אבל רק בגין דמי ביטוח מינימאליים. מנגד, בתקופת מאסר שאינה עולה על שנה, מטילים גם כן את חובת התשלום על האסיר או העציר עצמו בלי קשר להכנסות שלהם.

 

מי חייב לשלם דמי ביטוח לאומי?

דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר חייבים על פי החוק להיות משולמים על ידי כל תושב ישראל. אם תושב ישראל נמצא במאסר או במעצר, הוא יהיה חייב לשאת בהוצאות של דמי הביטוח הלאומי.

עם זאת, הטיפול הטכני בנושא פשוט מכפי שנהוג לחשוב ולכן לא אמורה להיות סיבה בגינה תושבי ישראל לא ממלאים את חובתם בנוגע אל דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר.

כך לדוגמא מבצעים את הרישום בביטוח הלאומי בתור אסיר או עציר באופן אוטומטי לחלוטין, על בסיס מידע שמועבר על ידי שירות בתי הסוהר.

במידה והמידע בכל זאת אינו מגיע, האסיר או העציר יכולים להמציא למוסד לביטוח לאומי אישור משירות בתי הסוהר ובו פרטים אישיים ותקופת מאסר. ברוב המקרים, זה מה שעושים אם האסיר או העציר מקבלים דרישת תשלום שאינה מתחשבת בהיותם אסירים או עצירים.

 

מה כולל טופס דין וחשבון רב שנתי?

טופס דין וחשבון רב שנתי, שנקרא גם טופס 6101, נועד על מנת לפתוח תיק גבייה בביטוח הלאומי ולצורך הודעה על שינויים. אצל אסירים או עצירים, זה הטופס שאותו צריך למלא במידה ולא התבצע רישום אוטומטי שלהם באמצעות העברת מידע משירות בתי הסוהר. מלבד הטופס הזה, יש להגיש אישור משירות בתי הסוהר הכולל את הפרטים האישיים ואת תקופת המאסר.

טופס 6101 אפשר למלא באופן עצמאי או בליווי בעלי מקצוע. מלבד הפרטים בטופס עצמו, יש לצרף אליו את אחד המסמכים הבאים:

  • אישור משירות בתי הסוהר
  • אישור מהממונה על עבודת שירות
  • פסק דין על מעצר בית
  • תלושי שכר או ייפוי כוח למייצג לעצמאיים

 

מה גובה דמי הביטוח הלאומי לאסיר או עציר?

מבחינת גובה התשלום עבור דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר, יש הבדל בין תקופת מאסר של מעל ומתחת לשנה. בתקופת מאסר פחותה משנה ובמידה והאסיר או העציר מגיע אל הכנסות שעולות על המינימום שנקבע בחוק – 5% מהשכר הממוצע במשק – יהיו עליו לשלם את דמי הביטוח הלאומי וגם את דמי ביטוח הבריאות כחוק.

במידה ולאסיר או עציר בתקופת מאסר פחותה משנה אין כלל הכנסות, או שלחילופין יש לו הכנסות נמוכות יותר מהמינימום שנקבע בחוק, הוא יהיה פטור מתשלום של דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

מנגד, כאמור, בתקופת מאסר שעולה על שנה – אוצר המדינה אמור לשלם את דמי הביטוח הלאומי בעד האסיר או העציר. מצד שני, החוק קובע שאסיר או עציר עם הכנסות שעולות על המינימום שנקבע בחוק יהיה חייב לשלם בעצמו דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מתוך הכנסתו  – בקיזוז דמי הביטוח המינימליים המשולמים עבורו על ידי המדינה.

 

איזה עוד קצבאות אמור לקבל אסיר או עציר?

העניין של דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר הוא חלק מנושא רחב יותר שאליו מתייחס החוק. לפי החוק נכון להיום, אסיר או עציר אף זכאי במידת הצורך לקצבאות ובהן הבטחת הכנסה או פגיעה בעבודה.

במקרים של אסיר משוחרר ששהה בכל חצי שנה או יותר, החוק מאפשר לו לבחון זכאות לקצבת הכנסה במשך חודשיים מיום השחרור. בנוסף, משפחת האסיר עשויה להיות זכאית לקצבת הבטחת הכנסה עוד בזמן שהותו בכלא.

 

באיזה דרכים ניתן לשלם דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר?

אסיר או עציר בתקופת מאסר של מתחת לשנה יכולים לשלם דמי ביטוח לאומי כמו כל תושב ישראל שאינו עובד, לרבות סטודנטים ותלמידי ישיבות. נכון להיום, אלו למשל אפשרויות התשלום הקיימות:

  • תשלום מקדמות דמי ביטוח לאומי במזומן באמצעות בנק הדואר
  • הוראת קבע לאחר הצטרפות על גבי טופס רשמי של המוסד לביטוח לאומי
  • תשלום מקדמות בכרטיס אשראי במועדים הקבועים בדף התשלומים הנשלח לחייב

 

עם מי אפשר להתייעץ לגבי דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר?

הנושא של דמי ביטוח לאומי לאסיר או עציר נדון בכמה גופים שונים. ראשית, אפשר להתייעץ לגבי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות עם בעלי מקצוע שמכירים את התקנות של המוסדות השונים. במקרים מסוימים, אפשר גם לערב עורך דין שבקיא בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי וכך אולי גם להגיע להסדר מסוים לגבי התשלומים עצמם.

שנית, ישנם מרכזי שירות ציבוריים שאליהם אסירים או עצירים יכולים לפנות בלי לשלם על השירות מכיסם. במקרה הזה, האפשרויות שעל הפרק נעות בין המוסד לביטוח לאומי עצמו לבין שי"ל – שירות ייעוץ לאזרח. כמו כן, יכול להיות שאסיר או עציר ימצאו אוזן קשבת גם במסגרת אחד הגורמים של שירות בתי הסוהר.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות