פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי

עובד עצמאי נדרש לפתוח תיק מול מוסדות המדינה השונים ובהם המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ. במאמר הבא נבין מה כרוך בתהליך של פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי ונסביר את השלבים השונים שלו

פתיחת תיק עוסק היא תנאי לפעילות כלכלית חוקית של כל עצמאי בישראל. בשביל להיות עצמאי, אדם יכול להכריז על עצמו כעסוק פטור או כעוסק מורשה. גם במקרים של עוסק פטור וגם במקרים של עוסק מורשה, אותו עצמאי נדרש לפתוח תיק מול מוסדות המדינה השונים ובהם המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ.

נכון להיום, ההתנהלות מול כל אחד מהגופים השונים לצורך פתיחת תיק עוסק עצמאי מתבצעת בנפרד. כך לדוגמא התהליך הנדרש לצורך פתיחת תיק מול מס הכנסה שונה מהאופן שבו פועלים על מנת לפתוח תיק מול מע"מ, למרות שבשני המקרים מדובר על גופים אפשר כפופים אל רשות המיסים. יתרה על כך, התהליך של פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי שונה לחלוטין.

הודעה חשובה - קבלו את הכסף שלכם חזרה!

שילמתם מיסים עודפים? המבצע הבא בשבילכם! כ-78% מהאזרחים זכאים ל-6,000₪ בממוצע.
ביחד עם חברת מגוון אסטרטגיה פיננסית אנחנו נדאג לכספי המיסים שלכם.
בדקו האם אתם זכאים במחשבון החזרי המס >>>

בדקו כמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה. מלאו את שמכם המלא, מספר הטלפון ופרטי ההשתכרות שלכם וקבלו תשובה מהירה על גובה ההחזר.

 

מה צריך בשביל פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי?

עצמאים צריכים להירשם במוסד לביטוח לאומי, או במילים אחרות לפתוח תיק, עוד לפני שהם פותחים את העסק. מטרת פתיחת התיק היא לאפשר למוסד לביטוח לאומי לדרוש מעצמאים את דמי הביטוח המלאים, לפי רמת ההכנסה שלהם.

כאן המקום להדגיש שבניגוד לעובד שכיר, עובד עצמאי משלם בעצמו ובאופן עצמאי את דמי הביטוח הלאומי. בין היתר, גובה התשלום מושפע מגיל המבוטח ומגובה ההכנסות. כמו כן, ניתן להשלים את התהליך של פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי גם עבור מי שיש לו מספר עיסוקים או מקורות הכנסה בעת ובעונה אחת.

 

איזה זכויות אין לעצמאי מול המוסד לביטוח לאומי?

פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי לא מבטיחה לו את מלוא הזכויות ששמורות לעובד שכיר. ראשית, עובד עצמאי לא מבוטח במסגרת הביטוח הלאומי בביטוח דמי אבטלה. שנית, עובד עצמאי לא זכאי לביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגיד.

 

איך מוגדר עצמאי לפי המוסד לביטוח לאומי?

פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי כפופה להגדרות של המוסד עצמו. לפי הגדרות אלו, עובד עצמאי הוא מי שמתקיים לגביו לפחות 1 מבין 3 התנאים הללו:

  • העובד עובד בעסק שלו לפחות 20 שעות בממוצע בשבוע
  • ההכנסה החודשית מהעסק עולה על 5,276 ש"ח, שזה נכון לשנת 2021 כ-50% מהשכר הממוצע במשק
  • העובד עובד בעסק 12 שעות בשבוע, אבל הכנסתו עולה על 1,583 ש"ח, שזה נכון לשנת 2021 כ-15% מהשכר הממוצע במשק

 

במידה ועצמאי אינו עונה על אחד התנאים האמורים לעיל, הוא ייחשב מבחינת תשלום דמי הביטוח הלאומי והזכאות לקצבה, בתור בעל הכנסה שלא מעבודה. בכל מקרה, עצמאי עם כמה עיסוקים או מקורות הכנסה יצטרך לעמוד בכללים מעט אחרים.

 

השלבים עבור פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי

רישום מול המוסד לביטוח לאומי בתור עובד עצמאי מבוסס על מילוי טופס דין וחשבון רב שנתי. אחרי שממלאים את הטופס, שולחים אותו אל סניף המוסד לביטוח לאומי שקרוב למקום המגורים או למקום העסק.

טופס דין וחשבון רב שנתי אפשר למלא או באופן מקוון באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי, או באופן פיזי. לחילופין, ניתן להעביר למוסד לביטוח לאומי הודעה בכתב ובה לציין את תחילת העבודה כעצמאי. עם תום הרישום, העובד העצמאי אמור לקבל פנקס מקדמות לצורך תשלום דמי הביטוח.

 

למה חשוב להשלים את התהליך של פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי?

עצמאיים שרוצים לפתוח עסק חייבים להשלים את התהליך של פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי. מלבד העובדה שמדובר על חובה חוקית לכל דבר ועניין, יש לה חשיבות רבה מבחינת היכולת של העובד העצמאי לממש את הזכויות שלו בהמשך.

במילים אחרות, פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי ולאחר מכן התשלום במועד הם תנאים הכרחיים לזכאות לקבלת קצבאות של המוסד לביטוח לאומי. אם עובד עצמאי לא משלים את תהליך הרישום או לא משלם בזמן את המקדמות, הוא לא יהיה זכאי למשל לדמי פגיעה, להחזר הוצאות נסיעה לטיפול רפואי או לקצבת נכות מעבודה.

 

איך יודעים מראש מה תהיה ההכנסה?

היות והתהליך של פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי מתבצע עוד לפני שהעסק מתחיל לפעול, יש קושי בהערכת היקף שעות העבודה וההכנסה הצפויה. לכן חשוב מאוד לכתוב הערכה נכונה ככל שניתן, היות והביטוח הוא בהתאם לגובה ההכנסות המוצהרות.

החדשות הטובות הן שניתן לשנות את ההצהרה על ההכנסות אחת ל-3 חודשים, כדי לתקן את המקדמות שצריך לשלם. במידה ובסוף השנה ההכנסות של העצמאי נמוכות יותר מהצפוי, הוא יקבל החזר של דמי הביטוח. במידה וההכנסות בסוף השנה יהיו גבוהות יותר, העצמאי יידרש לשלם את יתרת דמי הביטוח וכמובן גם את ההפרש.

 

עם מי מתייעצים לגבי פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי?

כל הנושא של פתיחת תיק עוסק עצמאי במוסד לביטוח לאומי מחייב תשומת לב להנחיות הגופים השונים. בגלל שאסור להפעיל עסק בלי לפתוח תיק במוסד לביטוח לאומי ולא ניתן לייצר הכנסות בלי לדווח עליהן, חשוב מאוד להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי שלבים שונים של התהליך.

התייעצות עם עורכי דין, רואי חשבון או יועצי מס יכולה לסייע לכל עוסק עצמאי שרוצה לפתוח תיק במוסד לביטוח לאומי ולמלא את החובות שלו כחוק. בהמשך, אותו עצמאי יכול לפנות אל נציגי המוסד לביטוח לאומי על מנת לדרוש לממש את הזכויות השונות שלו.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
מה היה לנו עד עכשיו?
סיבות לקבלת החזר מס
מידע נוסף
נגן וידאו
בדיקת זכאות להחזר מס
דקות
שניות